ZAREJESTRUJ SIĘ
Perspektywy zawodowe
Absolwent pedagogiki posiada przygotowanie pedagogiczne i ma kwalifikacje zawodowe do pracy w:
– charakterze nauczyciela pedagoga, nauczyciela wychowawcy; nauczyciela terapeuty pedagogicznego (absolwenci specjalności terapia pedagogiczna z pedagogiką szkolną) w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki.
– charakterze pedagoga w placówkach zajmujących się wychowaniem, opieką i innymi formami pomocy, a także profilaktyką oraz terapią, w odniesieniu do osób w różnym wieku, tj. dzieci, młodzieży, osób dorosłych w tym osób będących w trudnej sytuacji życiowej i/lub ze środowisk dysfunkcyjnych.
Osoba posiadająca w/w kwalifikacje ma podstawową wiedzę ogólną z zakresu pedagogiki oraz z wybranych zagadnień szczegółowych w ramach wybranej specjalności:
- pedagogika szkolna z profilaktyką
- pedagogika rodziny, poradnictwo i kuratela rodzinna
- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacja
Absolwenci studiów I stopnia na kierunku pedagogika posiadają przygotowanie pedagogiczne zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r.)
Absolwenci mogą być zatrudniani w zależności od specjalności w:
- placówkach oświatowych, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub placówki,
- świetlicach środowiskowych,
- żłobkach i klubach malucha,
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- poradniach życia rodzinnego,
- placówkach przygotowujących do realizacji pieczy zastępczej,
- placówkach socjalizacyjnych,
- placówkach interwencyjnych,
- palcówkach resocjalizacyjnych,
- placówkach kulturalnych,
- placówkach profilaktyki społecznej,
- instytucjach i stowarzyszeniach na rzecz pomocy rodzinie,
agendach samorządowych.
Tytuł zawodowy licencjata pedagogiki uprawnia do:
- ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia (magisterskie)
- kontynuowania nauki na studiach podyplomowych
Praktyki i staże
Praktyki obowiązkowe:
- praktyka ciągła po I roku – 30 godzin – związana z przygotowaniem pedagogicznym
- praktyka ciągła po II roku – 120 godzin – związana z przygotowaniem pedagogicznym
- praktyka śródroczna po V semestrze – 30 godzin – związana ze specjalnością
Praktyki nadobowiązkowe:
- oferta dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy
Staże:
- możliwość zaangażowania w wolontariat, zwłaszcza w instytucjach wchodzących w skład grupy interesariuszy dla dyscypliny pedagogika
Kompetencje zdobywane w trakcie studiów
Absolwent:
- prezentuje teorie, metodologie szczegółowe oraz procedury badawcze odpowiednio do wybranej indywidualnie ścieżki kształcenia skoncentrowanej tematycznie na problematyce jednej z subdyscyplin pedagogiki – pedagogice szkolnej, pedagogice opiekuńczo – wychowawczej, resocjalizacyjnej, pedagogice rodziny, poradnictwie, profilaktyce i terapii rodziny;
- wymienia i charakteryzuje metody analizy i interpretacji procesów wychowania i kształcenia, prezentuje wybrane tradycje, teorie i szkoły badawcze z zakresu pedagogiki;
- przedstawia koncepcje integralnego rozwoju człowieka w cyklu życia oraz odpowiadające poszczególnym etapom cyklu aspekty wychowania;
- wymienia i opisuje systemy i instytucje edukacyjne, opiekuńcze, wychowawcze oraz inne instytucje prowadzących działalność w zakresie kształcenia, opieki i wychowania oraz charakteryzuje sposób ich funkcjonowania;
- zna i rozumie uwarunkowania i skutki dylematów współczesnej cywilizacji w kontekście działalności wychowawczej, edukacyjnej i opiekuńczej;
- posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie analizowanie i interpretowanie potrzeb uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, problemów małżeńskich i rodzinnych; problemów instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, a następnie potrafi sformułować wnioski z diagnoz oraz wskazania kierunków dalszych badań;
- potrafi zaprojektować i zorganizować plan pracy wychowawcy uwzględniając złożoność i specyfikę środowiska konkretnej placówki edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; potrafi zaplanować proces edukacji w szkole, zwłaszcza skonstruować programu nauczania i program wychowawczo-profilaktyczny;
- jest przygotowany do wspierania integralnego rozwoju uczniów oraz tworzenia odpowiednich programów i sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, terapeutycznych, szczególnie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- potrafi zaplanować i wskazać optymalne formy wsparcia środowiska rodzinnego, podmiotów procesu opiekuńczo-wychowawczego, a następnie monitować i ewoluować ten proces;
- ma uporządkowaną wiedzę i umiejętności z zakresu pedagogiki i edukacji szkolnej; w szczególności dotyczącą specyfiki funkcjonowania ucznia z trudnościami logopedycznymi oraz terapii logopedycznej.
Absolwent:
- przestrzega zasad komunikacji interpersonalnej, używa języka specjalistycznego i porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny;
- potrafi komunikować się z rodzicami uczniów – z poszanowaniem ich praw oraz w środowisku pedagogicznym – z umiejętnością używania języka specjalistycznego;
- posługuje się językiem obcym na poziomie B2 zgodnym ze standardami kształcenia językowego w KUL;
- potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową;
- potrafi współdziałać z innymi osobami w pracach zespołowych;
- ma umiejętność autoprezentacji, prawidłowej argumentacji swojego stanowiska, panowania nad emocjami i stresem;
- potrafi pracować w grupie i organizować pracę zespołową w różnych środowiskach.
Absolwent:
- zdobywa wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju w zakresie teorii i praktyki pracy pedagoga;
- jest świadomy konieczności stałego samodoskonalenia się;
- kształtuje umiejętności związane z przedsiębiorczością – pewność siebie, poczucie wartości, motywację do osiągania celów, asertywność i zarządzanie sobą w czasie.
- potrafi zaplanować własną działalność edukacyjną, jest przygotowany do tworzenia niepublicznej szkoły oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych;
- ma umiejętność poszukiwania innowacji pedagogicznych: programowych, metodycznych, organizacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych w szkole oraz ich wdrażania, wartościowania i promowania.
Absolwent:
- prezentuje własne poglądy, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją osadzoną w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych lub badawczych oraz poglądów różnych autorów w zakresie pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych;
- analizuje i prognozuje procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi pedagogicznych;
- posiada pogłębione umiejętności analityczne i prognostyczne zgodne ze specyfiką wybranej specjalności;
- posługuje się pakietem MS Office: Word, PowerPoint, Exel w celu przygotowywania dokumentów, opracowań, obliczeń i prezentacji;
- potrafi korzystać z baz bibliotecznych takich jak EBSCO oraz IBZ;
- korzysta z podstawowych programów komputerowych stosowanych w działalności szkoły, w tym dziennika elektronicznego;
- stosuje odpowiednie programy komputerowe do analizy osiągnięć uczniów i ewaluacji działalności szkoły.
Absolwent:
- rozróżnia orientacje metodologiczne badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań z wykorzystaniem wiedzy z pedagogiki oraz pokrewnych dyscyplin;
- dokonuje analizy procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz metodycznego projektowania i realizacji badań sondażowych, w działaniu, eksperymentalnych, biograficznych, narracyjnych – zależnie od potrzeb i okoliczności;
- współpracuje z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań;
- samodzielnie studiuje literaturę naukową (także obcojęzyczną), jak również wykorzystywać zdobycze współczesnej techniki w celu planowania, realizacji, analizy badań naukowych i samokształcenia;
- dokonuje indywidualnego i zespołowego wartościowania (ewaluacji) własnej aktywności pedagogicznej, wychowawczej, opiekuńczej, profilaktycznej czy terapeutycznej i wdrażania adekwatnych zmian doskonalących.
Absolwent ma:
- umiejętność uczciwego postępowania osobistego i w działalności pedagogicznej – stosowania uniwersalnych norm etycznych i zasad chrześcijańskiej pedagogiki personalistycznej;
- umiejętność planowania i wdrażania procesu edukacyjnego w szkole na aksjologicznych podstawach i obiektywnej hierarchii wartości, z poszanowaniem godności osobowej ucznia, ukierunkowanego na jego integralny rozwój ku pełni człowieczeństwa.
Zasady rekrutacji
Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.
Konkurs świadectw dojrzałości – punktowane wyniki z następujących przedmiotów:
a) język polski (60% wyniku końcowego)
b) język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
c) inny dodatkowy przedmiot zdawany przez kandydata – obowiązkowy lub dodatkowy (20% wyniku końcowego)
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!
Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5. Kandydaci z maturą uzyskaną za granicą wybierają dowolną skalę!
Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości:
a) język polski (50% wyniku końcowego)
b) dowolny przedmiot zdawany przez kandydata z jednego z następujących: język obcy nowożytny, biologia, chemia, fizyka, historia, historia sztuki, geografia, matematyka, informatyka, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki lub filozofia (50% wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden spośród wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, o ile uzyskają na egzaminie IB łączną sumę punktów przynajmniej 28.