ZAREJESTRUJ SIĘ
Perspektywy zawodowe
Studia na kierunku lekarskim (studia stacjonarne jednolite magisterskie) przygotowują do podjęcia pracy w zawodzie lekarza:
- w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, głównie w lecznictwie zamkniętym (kliniki, szpitale), gdzie mogą zdobyć potrzebne doświadczenie i rozwijać karierę zawodową, w ramach samozatrudnienia w prywatnych gabinetach i ośrodkach zdrowia,
- instytucjach badawczych i ośrodkach badawczo-rozwojowych,
- w zakładach nauk podstawowych i klinikach wyższych uczelni medycznych jako pracownicy naukowo-dydaktyczni,
- w pogotowiu ratunkowym,
- instytucjach zajmujących się poradnictwem i upowszechnianiem wiedzy z zakresu edukacji prozdrowotnej,
- jako menedżerowie ochrony zdrowia; kontynuując karierę na stanowisku dyrektora lub menedżera szpitali, ośrodków zdrowia czy klinik. Wymaga to jednak kwalifikacji szerszych niż studia medyczne, potrzebna jest dodatkowa wiedza i umiejętności z dziedziny zarządzania czy zdrowia publicznego.
Absolwent posiada odpowiednią wiedzę oraz umiejętności praktyczne w zakresie profilaktyki, leczenia i rehabilitacji, niezbędne do wykonywania zawodu lekarza z zapewnieniem wsparcia i uwzględnieniem najwyższego dobra pacjentów:
- dobre przygotowanie kliniczne,
- umiejętność rozwiązywania problemów,
- etyczną postawę wobec pacjent,
- chęć do dalszego kształcenia,
- umiejętność pracy w zespole,
- właściwe postawy profesjonalne
Absolwent studiów stacjonarnych jednolitych magisterskich na kierunku lekarskim otrzymuje tytuł zawodowy lekarza
Tytuł zawodowy lekarza uprawnia do:
- odbycia stażu podyplomowego,
- przystąpienia do Lekarskiego Egzaminu Końcowego, wynik tego egzaminu jest podstawą wyboru jednej spośród licznych specjalizacji
- ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej
- kontynuowania nauki na studiach podyplomowych oraz uczestniczenia w szkoleniach i kursach
Zapraszamy na nasz profil na Facebook oraz na Instagramie!
Praktyki i staże
- Praktyki obowiązkowe:
Studenci medycyny odbywać będą praktyki zawodowe w wymiarze 600 godzin w wybranych instytucjach z którymi zawarto odpowiednie porozumienia, m.in. w:
- Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli,
- Instytut Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki w Lublinie,
- Uniwersytet Medyczny w Lublinie,
- Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Lublinie,
- Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką SPZOZ w Lublinie,
- Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego SP ZOZ w Lublinie,
- Samodzielny Publiczny Szpital Wojewódzki im. Jana Bożego w Lublinie,
- Szpital Neuropsychiatryczny im. Prof. Mieczysława Kaczyńskiego SPZOZ w Lublinie,
- Szpital Specjalistyczny SP ZOZ w Puławach
Zakres praktyk zawodowych:
- po I roku Opieka nad chorym 120 godzin (4 tygodnie)
- po II roku Podstawowa opieka zdrowotna (medycyna rodzinna) 90 godzin (3 tygodnie), Pomoc doraźna 30 godzin (1 tydzień)
- po III roku Choroby wewnętrzne 120 godzin (4 tygodnie)
- po IV roku Chirurgia 60 godzin (2 tygodnie), Pediatria 60 godzin (2 tygodnie)
- po V roku Intensywna terapia 60 godzin (2 tygodnie), Ginekologia i położnictwo 60 godzin (2 tygodnie)
Praktyki nadobowiązkowe:
Studenci o wysokich oczekiwaniach, chcący podnosić umiejętności z zakresu chirurgii, ortopedii, gastrologii, okulistyki, laryngologii, chirurgii plastycznej, chirurgii dziecięcej mogą uczestniczyć w praktykach nadobowiązkowych w Centrum Medycznym SANITAS. Istotą praktyk jest praca pod opieką specjalisty – dwóch studentów asystujących jednemu chirurgowi. Program ma na celu zapewnienie studentom dogłębnego doświadczenia w Chirurgii Jednego Dnia, oswojenie z salą operacyjną oraz procedurami medycznymi, a także integracja studentów medycyny z Oddziałem Chirurgii, możliwość obserwowania operacji i pracy bezpośrednio z chirurgami prowadzącymi, aby dowiedzieć się z pierwszej ręki o różnych procedurach i patologiach medycznych. W ramach praktyk nadobowiązkowych zapewniony zostanie dostęp do sal operacyjnych pod opieką zróżnicowanych zespołów chirurgów. Taka forma realizacji praktyk zapewni szczególnie uzdolnionym studentom rozwój w obszarze ich zainteresowań, jest przeznaczona dla studentów po zaliczeniu II roku studiów.
Staże
Możliwość odbycia staży w krajowych i zagranicznych ośrodkach naukowych: publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, klinikach, szpitalach, prywatnych gabinetach, ośrodkach zdrowia, pogotowiu ratunkowym, instytucjach badawczych i ośrodkach badawczo-rozwojowych, zakładach nauk podstawowych i klinikach wyższych uczelni medycznych itp.
Kompetencje zdobywane w trakcie studiów
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych,
- objawy i przebieg chorób,
- sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych,
- etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych,
- zna zasady zapobiegania chorobom oraz promocji zdrowia
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego,
- rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej,
- zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki,
- wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki,
- ocenić problemy zdrowotne pod względem czynników fizycznych, społecznych, psychologicznych i kulturowych,
- planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy,
- inspirować proces uczenia się innych osób
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;
- kierowania się dobrem pacjenta;
- przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta;
- podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby;
- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych;
- propagowania zachowań prozdrowotnych;
- korzystania z obiektywnych źródeł informacji;
- formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji;
- wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym wielonarodowościowym;
- formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej;
- przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób.
- umiejętność komunikowania się z pacjentem i jego otoczeniem w tym przynajmniej w jednym z języków obcych
- umiejętność wykorzystania zaawansowanych platform IT w komunikacji w sytuacjach zawodowych (z pacjentem, innymi specjalistami itp.),
- komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą;
- umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków przekazu (multimedia, wideokonferencje),
- umiejętność współdziałania i pracy w zespole przyjmując w nim różne role,
- znajomość specjalistycznego słownictwa praktycznego w języku angielskim,
- czytanie ze zrozumieniem skomplikowanych tekstów naukowych w języku angielskim.
- znajomość zasad funkcjonowania instytucji opieki medycznej,
- znajomość zasad tworzenia, funkcjonowania i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości,
- kompetencji niezbędnych do samozatrudnienia i inne cenione na rynku pracy: samodzielność, zdolności adaptacyjne, uczciwość i kreatywność
- umiejętność wykorzystania zaawansowanych platform IT w telemedycynie,
- umiejętność zdalnego monitorowanie parametrów zdrowotnych pacjenta (telemonitoring),
- umiejętność prowadzenia zabiegów rehabilitacyjnych przez pacjenta w domu pod zdalnym nadzorem fizjoterapeuty (telerehabilitacja),
wykorzystanie teleradiologii, - zdalna opieka nad pacjentami z chorobami przewlekłymi lub w podeszłym wieku,
- umiejętność obsługi specjalistycznego oprogramowania do obsługi aparatury medycznej, diagnostycznej i badawczej,
- umiejętność obsługi specjalistycznego oprogramowania do analizy i opracowania danych wykorzystywanego w medycynie, bioinformatyce i biostatystyce,
- umiejętność krytycznej selekcji dostępnych informacji z różnych źródeł
- zna metody prowadzenia badań naukowych,
- posiada wiedzę z zakresu nauk morfologicznych, przedmiotów klinicznych oraz z obszaru naukowych podstaw medycyny i nauk przedklinicznych (np. biochemii, mikrobiologii biostatystyki, cytofizjologii, genetyki, immunologii) umożliwiającą opracowanie procedury badawczej oraz prawidłową interpretację uzyskanych wyników,
- śledzi i rozumie specjalistyczną literaturę naukową,
- posiada wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych,
- postępuje etycznie podczas planowania i prowadzenia prac badawczych
Zasady rekrutacji
Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z następujących przedmiotów:
- biologia – wymagany poziom rozszerzony (50% wyniku końcowego)
- chemia, lub matematyka, lub fizyka – do wyboru, wymagany poziom rozszerzony. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik (50% wyniku końcowego).
W przypadku uzyskania równej liczby punktów przez grupę kandydatów większą niż wynikająca z przewidzianego limitu miejsc, podstawą przyjęcia będzie wyższa punktacja uzyskana z preferowanego przedmiotu: biologia.
Kandydaci z maturą zagraniczną
– wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- biologia – wymagany poziom rozszerzony (50% wyniku końcowego)
- chemia lub matematyka lub fizyka – do wyboru, wymagany poziom rozszerzony. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik (50% wyniku końcowego).
Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- biologia – wymagany poziom rozszerzony (50% wyniku końcowego),
- chemia lub fizyka lub matematyka (do wyboru) – wymagany poziom rozszerzony (50% wyniku końcowego),
Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!
UWAGA! Konieczność posiadania wyników maturalnych w standardzie CKE na poziomie rozszerzonym z wymaganych przedmiotów:
Aby uzyskać poziom rozszerzony kandydaci z maturą zdawaną przed 2005 rokiem mogą przystąpić do dodatkowego egzaminu maturalnego w szkole i przedłożyć dokument potwierdzający wyniki na poziomie rozszerzonym. Dokumentem potwierdzającym wyniki w przypadku Kandydatów z maturą starą jest świadectwo dojrzałości oraz zaświadczenie o wyniku maturalnym wystawione przez OKE.
Punktowany wynik z następujących przedmiotów:
- biologia – wymagany poziom rozszerzony (50% wyniku końcowego)
- chemia lub matematyka lub fizyka – (do wyboru) wymagany poziom rozszerzony. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik (50% wyniku końcowego).
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i tematycznych oraz konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych przyjmowani są poza postępowaniem kwalifikacyjnym i otrzymują maksymalną liczbę punktów.
- Laureaci i finaliści mogą korzystać z uprawnień tylko jeden raz, tj. w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Kierunek Lekarski:
- Olimpiada z biologii (L+F)
- Olimpiada z chemii (L+F)
- Olimpiada z fizyki (L+F)
- Olimpiada z matematyki (L+F)