KUL Logo

Międzyobszarowe Indywidualne Studia Humanistyczno – Społeczne

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują:

  • pracy w zawodzie zgodnie z realizowanym w ramach Kolegium kierunkiem wiodącym lub kierunkami wiodącymi

Studia umożliwiają:

  • poszukiwanie różnorodnych, niekonwencjonalnych ścieżek rozwoju, które naturalnie wykraczają poza obszar jednego kierunku studiów
  • zajmowanie stanowisk specjalistycznych wymagających interdyscyplinarnych umiejętności z obszaru nauk humanistycznych i społecznych oraz poszukiwanie zatrudnienia w zawodach zgodnych z otrzymanymi kwalifikacjami specjalistycznymi na kierunku
  • studiowanie na pięciu wydziałach jednocześnie – Filozofii, Teologii, Nauk Humanistycznych, Nauk Społecznych oraz Prawa, Prawa kanonicznego i Administracji

Student uzyskuje dyplom licencjacki na następujących kierunkach:

filologia polska, klasyczna, angielska, romańska, germańska, słowiańska, niderlandzka, sinologia, filozofia, kognitywistyka, edytorstwo, retoryka stosowana, historia, historia sztuki, kulturoznawstwo, muzykologia, pedagogika, socjologia, ekonomia, dziennikarstwo i komunikacja społeczna.

Ponadto student podczas studiów licencjackich może realizować minimum programowe z teologii, psychologii, prawa, co daje mu możliwość kontynuowania nauki na studiach drugiego stopnia w celu uzyskania magisterium na tych kierunkach.

Od roku akademickiego 2017/2018 istnieje możliwość w ramach Kolegium MISHuS realizacji studiów na kierunkach teologia, prawo, psychologia w systemie studiów jednolitych magisterskich.


Praktyki i staże

Praktyki:

Studenci uczestniczą w praktykach oferowanych przez kierunki, które studiują w ramach swojego planu studiów

  • Ponadto studenci mają możliwość uczestnictwa w:
    • interdyscyplinarnych projektach naukowych
    • pracach organizacji pozarządowych i stowarzyszeń kulturalnych
    • organizacji interdyscyplinarnych sesji naukowych oraz spotkaniach ze znanymi postaciami życia kulturalnego i politycznego
    • pracach organizacji pozarządowych i stowarzyszeń kulturalnych
  • nadobowiązkowe: oferta dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

  • możliwość realizacji dwóch specjalizacji na różnych kierunkach (w ramach dodatkowych punktów przysługujących zgodnie z Ustawą o szkolnictwie wyższym studentom studiów międzyobszarowych)
  • studenci realizujący specjalizację pedagogiczną w ramach wiodącego kierunku otrzymują adekwatne do realizowanego kierunku uprawnienia

Absolwent:

  • dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności
  • wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
  • potrafi dobrze pisać listy motywacyjne i umiejętnie prezentować swoje osiągnięcia naukowe
  • potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
  • potrafi zorganizować sobie indywidualny czas pracy, uwzględniający większą ilość godzin niż student jednego kierunku oraz student realizujący dwa kierunku w ramach IOS

  • porozumiewa się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych w zakresie studiowanej dyscypliny humanistycznej lub społecznej w języku rodzimym oraz dwóch językach obcych nowożytnych (jeden zgodnie z wymaganiami Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego na poziomie B2, drugi na poziomie przynajmniej A2)

  • w zależności od wybranego kierunku wiodącego

  • tworzy nowe strategie, dokonuje analiz oraz integruje dane z różnych dziedzin

  • samodzielnie tworzy plan studiów
  • samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje umiejętności badawcze pod kierunkiem indywidualnego opiekuna naukowego (tutora)

Zasady rekrutacji

Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.

Konkurs świadectw dojrzałości – punktowane najlepsze wyniki z dwóch przedmiotów zaliczonych na poziomie rozszerzonym.

Kandydaci planujący w ramach studiów w Kolegium MISHuS realizować program studiów z psychologii muszą legitymować się zdaną na poziomie rozszerzonym maturą z jednego z następujących przedmiotów: matematyka, biologia, fizyka lub historia.

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!

Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Międzyobszarowe Indywidualne Studia Humanistyczno-Społeczne (stacjonarne I stopnia)

I etap – egzamin ustny obejmujący trzy pytania z zakresu historii literatury i kultury (50% wyniku końcowego)

II etap – rozmowa kwalifikacyjna (50% wyniku końcowego)

Celem rozmowy jest orientacja w pozaszkolnych zainteresowaniach kandydata. Jej przedmiotem jest np.: filozofia, socjologia, antropologia, psychologia, religioznawstwo, historia sztuki lub literatura obca. Problematyka rozmowy winna wykraczać poza program szkolny. Możliwe są własne propozycje wynikające ze szczególnych zainteresowań, np.: mitologia, geografia kulturowa, teatrologia, historia nauki, zjawiska kultury masowej. O tematyce rozmowy decydują kandydaci, zgłaszając dwa tematy monograficzne z wybranej przez siebie dyscypliny (lub z dwóch dyscyplin). Komisja kwalifikacyjna wybiera jeden z nich. Dobór lektur (min. 4 pozycje z każdego tematu, co najmniej jedna powinna być opracowaniem o charakterze naukowym), stanowiących punkt wyjścia do rozmowy z komisją kwalifikacyjną, pozostawiony jest kandydatom, którzy swoje propozycje przekazują wraz z dokumentami przy rejestracji. Lista lektur dotyczących literatury obcej powinna zawierać przynajmniej jedną pozycję z zakresu krytyki literackiej lub historii literatury (może być to książka o charakterze eseistycznym).

Finaliści olimpiad stopnia centralnego zwolnieni są z rozmowy kwalifikacyjnej.

Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, o ile uzyskają na egzaminie IB łączną sumę punktów przynajmniej 35.