ZAREJESTRUJ SIĘ
Perspektywy zawodowe
Studia przygotowują do:
- Profesjonalnego działania zawodowego w obszarze pracy socjalnej, w tym do:
- identyfikacji problemów i patologii społecznych i rodzinnych,
- dokonywania diagnozy oraz analizowania problemów jednostek, grup, rodzin i społeczności,
- planowania, tworzenia i wdrażania skutecznych rozwiązań problemów społecznych,
- określania celów, zasad i metod pomocy kierowanej do różnych beneficjentów,
- profesjonalnego reagowania w sytuacjach kryzysowych,
- współdziałania z instytucjami i organizacjami w zakresie realizacji zadań pracy socjalnej, w tym organizacji profesjonalnego wsparcia jednostek i rodzin oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- inicjowania i prowadzenia działań o charakterze profilaktycznym, aktywizacyjnym i integracyjnym w społecznościach lokalnych,
- monitoringu i ewaluacji działań pomocowych, aktywizacyjnych, integracyjnych,
- przygotowania i realizacji programów profilaktycznych.
2. Podjęcia zatrudnienia w zawodzie pracownika socjalnego oraz w innych zawodach pomocowych, tj.: asystenta rodziny, koordynatora pieczy zastępczej, wychowawcy w jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej itp.
3. Pracy w obszarze pomocy społecznej, zwłaszcza w:
- Regionalnych Ośrodkach Polityki Społecznej,
- Powiatowych i gminnych Ośrodkach Pomocy Społecznej,
- Centrach Usług Społecznych,
- Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie,
- Instytucjach wspierających dziecko, rodzinę, osoby wykluczone,
- Domach pomocy społecznej,
- Świetlicach środowiskowych,
- Jednostkach penitencjarnych,
- Organizacjach pozarządowych.
4. Pracy w instytucjach rządowych i samorządowych (np. w departamentach spraw społecznych, związanych z polityką społeczną i rodzinną).
Tytuł zawodowy licencjata uprawnia do:
- wykonywania zawodu pracownika socjalnego
- ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia (m.in. na kierunki: praca socjalna i ekonomia społeczna, socjologia, kryminologia)
- kontynuowania nauki na studiach podyplomowych w zakresie asystentury rodziny, organizacji pomocy społecznej, ekonomii społecznej i innych zgodnych z zainteresowaniami i wybraną ścieżką kariery
Zapraszamy na nasz profil na Facebooku oraz Instagramie!
Praktyki i staże
Praktyki obowiązkowe:
- Praktyki zawodowe związane z realizacją specjalizacji w wymiarze 90 godzin (po II roku) w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz instytucjach i organizacjach zajmujących się pracą socjalną, profesjonalnym pomaganiem, wsparciem dzieci i rodzin, pomocą postpenitencjarną, aktywizacją i integracją społeczną itp.
- Program przewiduje także zajęcia praktyczne, tj. projekt socjalny w formie zajęć terenowych (na III roku, 60 godzin), który odbywa się poza uczelnią, we współpracy z instytucjami, tj.: Areszt Śledczy w Lublinie, Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii Lublin, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Lublin, OIK Świdnik, Dom Senior, domy dziecka.
Praktyki nadobowiązkowe:
- oferta praktyk i staży dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy.
Ponadto studenci mogą angażować się w działalność organizacji studenckich:
- Samorząd Studentów,
- Koło Naukowe Studentów Pracy Socjalnej https://www.facebook.com/ksps.kul,
- uczestniczyć w działalności naukowej Instytutu Nauk Socjologicznych https://www.facebook.com/socjologiaKUL, np. w ramach cyklicznych wydarzeń „Spotkania z praktyką”, czyli poznawania różnych możliwości i obszarów działalności pracowników socjalnych,
- oficjalny profil kierunku Praca socjalna (I stopnia) oraz Praca socjalna i ekonomia społeczna (II stopnia) na FB: https://www.facebook.com/profile.php?id=100083138868367
Kompetencje zdobywane w trakcie studiów
Dzięki dostępnym przedmiotom do wyboru absolwent pracy socjalnej nabywa dodatkowych, specjalistycznych kompetencji w zakresie opieki nad dzieckiem i rodziną lub w zakresie profilaktyki społecznej i wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem:
- dokonywania diagnozy (analizy i oceny) sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia jednostek, rodzin i grup (w tym grup ryzyka) i społeczności lokalnych;
- stosowania metod, technik i środków interwencji socjalnej oraz ewaluacji podejmowanych działań służących rozwiązywaniu problemów w zakresie: ograniczonych możliwości (i umiejętności) zdobywania środków utrzymania, dysfunkcjonalności rodziny (w tym rodziny wieloproblemowej) w pełnieniu zadań opiekuńczo-wychowawczych, problemów wynikających z niepełnosprawności, bezrobocia, bezdomności, patologii społecznej, nieprzystosowania społecznego;
- komunikowania się z różnymi grupami odbiorców;
- przywracania lub podtrzymywania właściwych interakcji między jednostkami a społeczeństwem (doskonalenia funkcjonowania społecznego);
- pobudzania działań samopomocowych u osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
- kierowania służbami społecznymi i projektowania społecznego wsparcia oraz inspirowania zmian społecznych, inicjowania nowych form pomocy osobom i rodzinom oraz powoływania instytucji świadczących pomoc – zwłaszcza w najbliższym środowisku lokalnym;
- inicjowania i prowadzenia wieloaspektowych i innowacyjnych działań o charakterze profilaktycznym i aktywizacyjnym;
- skutecznego współdziałania z instytucjami i organizacjami w środowisku lokalnym na rzecz rozwoju lokalnego, inkluzji społecznej osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem.
Absolwent posiada:
- umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu problematyki społecznej
- umiejętność zabierania głosu w debacie
- umiejętność pracy w zespole
- umiejętność panowania nad stresem i emocjami
Absolwent posiada:
- znajomość podstaw ekonomii
- znajomość zasad tworzenia i rozwoju instytucji pożytku publicznego (fundacji i stowarzyszeń)
- kompetencje w zakresie pobudzania działań samopomocowych u osób, rodzin, grup i środowisk społecznych
Absolwent potrafi opracowywać i prezentować wyniki badań, analizy i diagnozy problemów społecznych z wykorzystaniem programów komputerowych, nowoczesnych technologii i dostępnych baz danych. Posiada podstawy znajomości programu PS IMAGO, dawniej SPSS.
Absolwent posiada umiejętność:
- formułowania problemów badawczych
- poszukiwania i dobierania źródeł informacji
- dokonywania krytycznej analizy i oceny informacji, w tym danych zastanych
- dobierania właściwych metod i narzędzi do zaplanowanych badań o charakterze społecznym
- realizacji badań społecznych zgodnych w obszarze wybranej ścieżki kształcenia
Zasady rekrutacji
Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z następujących przedmiotów:
- język polski (40% wyniku końcowego)
- matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub biologia, lub chemia, lub fizyka, lub informatyka, lub WOS, lub geografia, lub filozofia (60% wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Kandydaci z maturą zagraniczną – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty (40% wyniku końcowego)
- matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub biologia, lub chemia, lub fizyka, lub informatyka, lub wiedza o społeczeństwie, lub geografia, lub filozofia (60% wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2025/2026.
Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty (40% wyniku końcowego)
- matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub biologia, lub chemia, lub fizyka, lub informatyka, lub wiedza o społeczeństwie, lub geografia, lub filozofia (60% wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2025/2026.
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!
Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.
Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości
- język polski (50% wyniku końcowego)
- dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i tematycznych oraz konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych przyjmowani są poza postępowaniem kwalifikacyjnym i otrzymują maksymalną liczbę punktów.
- Laureaci i finaliści mogą korzystać z uprawnień tylko jeden raz, tj. w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Praca socjalna:
- Olimpiada Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych (3F)
- Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej
- Olimpiada wiedzy o Polsce i świecie współczesnym
- Olimpiada Wiedzy o III RP
- Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym
- Olimpiada Wiedzy o Prawie (Ostrołęka)
- Olimpiada Znajomości Afryki (L+F)