ZAREJESTRUJ SIĘ
Perspektywy zawodowe
Studia przygotowują do:
- identyfikacji, formułowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych, przy pomocy podstawowych narzędzi metodologicznych i technik operacyjnych, zarówno o charakterze jakościowym jak i ilościowym. W nauczaniu akcentuje się kształtowanie u studentów wartości chrześcijańskich oraz postaw i umiejętności niezbędnych w działalności gospodarczej ukierunkowanej na sprawność i efektywność.
- Absolwent nabywa podstawową wiedzę i wykształcenie społeczno-ekonomiczne oraz kulturę umysłową, co pozwala mu być świadomym obywatelem swojego kraju oraz orientować się w podstawowych problemach społecznych i gospodarczych współczesnej Polski i świata. Licencjat zdobywa wiedzę i nabywa umiejętności pozwalające na pracę zarówno na stanowiskach operacyjnych wymagających umiejętności analityka ekonomicznego, jak też wśród kadry kierowniczej przedsiębiorstw. Interesująca oferta kształcenia ogólnego pozwala na uzyskanie kompetencji wykorzystywanych w pracy dziennikarza, specjalizującego się w problematyce ekonomicznej. Obszerny kurs z zakresu rachunkowości, obowiązkowy dla studentów, pozwala na zdobycie kompetencji zawodowych umożliwiających pracę w tym obszarze. W powiązaniu z szeroką problematyką polityki gospodarczej – w tym zagadnieniami rozwoju regionalnego – oraz finansów, absolwenci kierunku ekonomia powinni znaleźć zatrudnienie w sektorze administracji publicznej: zarówno rządowej, jak też samorządowej.
Profil kształcenia zakłada, iż absolwent jest przygotowany do podjęcia specjalistycznych studiów podyplomowych i studiów II stopnia w wybranych zakresach problemowych nawiązujących do kształcenia ekonomistów.
Ponadto:
- studenci Instytutu uczestniczą w szeregu konkursach, zdobywając nagrody potwierdzające ich profesjonalne przygotowanie do pracy zawodowej;
- studenci Instytutu Ekonomii i Finansów mają możliwość realizacji na KUL indywidualnego toku studiów, zgodnie z programem studiów;
- na studiach kierunkowych w Instytucie mogą studiować studenci Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistyczno-Społecznych.
Tytuł zawodowy licencjata w zakresie ekonomii uprawnia do:
- ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia (m.in. na ekonomii lub zarządzaniu)
- kontynuowania nauki na studiach podyplomowych
Praktyki i staże
- Praktyki obowiązkowe:
Studenci kierunku ekonomia odbywają wakacyjne praktyki studenckie w ramach gwarantujących weryfikację kompetencji uzyskanych w czasie studiów, w: firmach sektora MSP (zwłaszcza działach księgowości, marketingu i promocji, sprzedaży itp.), bankach (np. PKO BP, PeKaO S.A., Banki Spółdzielcze), Spółdzielczych Kasach Oszczędnościowo-Kredytowych, Biurach i Kancelariach Podatkowych, Biurach Doradztwa i Obsługi Prawnej, Urzędach Administracji Publicznej (Urzędach Miasta, Urzędach Wojewódzkich, Urzędach Marszałkowskich itp.), Sądach (zwłaszcza w wydziałach gospodarczych sądów), placówkach oświatowych i kulturalnych, Urzędach Skarbowych.
Praktyka wakacyjna odbywa się po 2 roku studiów i zaliczana jest wpisem w programie 5 sem. studiów.
- Praktyki nadobowiązkowe:
Studenci mogą korzystać z oferty praktyk i staży dostępnej w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy.
- Staże:
W ostatnich latach studenci Instytutu uczestniczyli w programie stażowym „Najlepsi u Najlepszych”, pozwalającym zdobyć unikalne doświadczenia zawodowe i rozwinąć swoje kompetencje przez aktywne uczestniczenie w praktyce życia gospodarczego. Powyższy program stanowi uzupełnienie oferty stażowej, dostępnej w ramach indywidualnych konkursów, w których studenci Instytutu osiągają znaczące sukcesy – w ostatnim czasie wygrane konkursy zaowocowały stażami w tak atrakcyjnych miejscach, jak:
- PERN “Przyjaźń” S.A. – Dział Analiz i Controlingu
- Pocztylion Arka S.A. – Biuro Obsługi Rejestrów Funduszy, Biuro Zarządzania Aktywami
- PEPEES S.A. – Dział Rachunkowości, Kadr i Płac
- Coface Poland Credit Management Services Sp. z o. o – Dział finansów
- Synthos – Dział Analiz
Ponadto studenci Instytutu Ekonomii i Finansów byli ostatnio włączeni w program „Energia kompetencji”, w ramach którego realizowano staże dla najlepszych studentów. Programy stażowe są sukcesywnie uzupełniane w ofercie Instytutu Ekonomii i Finansów.
Kompetencje zdobywane w trakcie studiów
Profil kształcenia realizowany na studiach kierunkowych z ekonomii w KUL, przygotowuje do pracy na stanowiskach operacyjnych wymagających umiejętności analitycznych w zakresie działalności biznesowej oraz rozumienia podstaw funkcjonowania systemu gospodarczego w przedsiębiorstwie i państwie. Ponadto, profil kształcenia zakłada uzyskanie kompetencji do pracy na różnych stanowiskach w księgowości oraz w administracji publicznej wszystkich szczebli. Oczywistym dopełnieniem tego wykazu jest przygotowanie do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, w wybranym przez absolwenta obszarze.
Absolwent:
- rozumie specyfikę ekonomii jako nauki, zna i rozumie kontekst poprawnego użycia podstawowych pojęć z zakresu ekonomii, potrafi analizować i samodzielnie interpretować zjawiska ekonomiczne oraz rozumieć problemy (występujące zarówno w firmach jak też w ramach systemu gospodarczego państwa)
- jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, zna i rozumie procesy ekonomiczne organizujące życie firm (mikroekonomia) i gospodarki państwa (makroekonomia), ma podstawową wiedzę o prawnych uwarunkowaniach gospodarki i działalności gospodarczej,
- posiada wiedzę o systemie finansowym i bankowości, rozumie specyfikę poszczególnych instrumentów bankowych, zna podstawy działania instytucji finansowych,
- zna podstawy prowadzenia ksiąg rachunkowych (rachunkowość) oraz przygotowywania sprawozdań finansowych, rozumie związki systemu rachunkowości z podejmowanymi decyzjami, potrafi księgować oraz tworzyć i interpretować sprawozdania finansowe na potrzeby wsparcia procesów decyzyjnych
- posiada umiejętność przeprowadzania i interpretacji analizy finansowej przedsiębiorstwa, zna i umie wykorzystywać w praktyce zasady zarządzania finansami w firmach i innych jednostkach,
- rozumie zasady handlu międzynarodowego i stosunków międzynarodowych we współczesnym świecie, rozumie zasady organizacji gospodarki w UE, ma wiedzę o zasadach przekształcania analizy danych w decyzje gospodarcze.
Studenci są przygotowywani do samodzielnego przedstawienia wyników podejmowanych przez siebie analiz i kwerend, potrafią dowodzić swoich tez oraz bronić zasadności wniosków, uwzględniając zasady poprawności wypowiedzi oraz jasności wywodu.
Ponadto:
- student zna zasady przygotowywania CV oraz przedstawiania informacji o sobie, niezbędne w procesie poszukiwania pracy,
- zajęcia konwersatoryjne zakładają pracę studenta nad kompleksowym przedstawieniem wybranych problemów, włączając w to różnice w ich definiowaniu oraz sposobach rozwiązywania, tak, aby prezentować problem w całej jego złożoności,
- laboratoryjne zajęcia projektowe kończą się prezentacją prac zespołu, zmierzających do całościowego rozwiązania złożonego problemu analitycznego,
- seminaria dyplomowe przygotowują studenta do prezentacji wniosków z podejmowanych przez niego badań, prezentacji kwerendy teoretycznego wsparcia dla rozwiązania danego problemu badawczego, zgodnie z zasadami poprawności formalnej wypowiedzi oraz jasności wywodu,
- zajęcia proseminaryjne uczą zasad samodzielnego przygotowania omówienia problemu badawczego w postaci dokumentu, zasad sporządzania kwerendy literaturowej, struktury wypowiedzi pisemnej.
Absolwent:
- jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, zna i rozumie procesy ekonomiczne organizujące życie firm (mikroekonomia) i gospodarki państwa (makroekonomia), ma podstawową wiedzę o prawnych uwarunkowaniach gospodarki i działalności gospodarczej,
- zna zasady formalno-prawne warunkujące podjęcie działalności gospodarczej, zarówno w Polsce, jak też w UE, w tym jest przygotowany do praktyki wypełnienia właściwych kwestionariuszy oraz zgłoszeń koniecznych do rozpoczęcia działalności,
- zna zasady prowadzenia księgowości w firmie, zasady rozliczeń podatkowych, włączając w to praktyczne umiejętności dokumentowania działalności gospodarczej,
- umie przygotowywać biznesplany działalności biznesowej i umie wykorzystywać je w praktyce, zna źródła i metody pozyskiwania finansowania działalności gospodarczej,
- student rozumie związki systemu rachunkowości z podejmowanymi decyzjami, potrafi tworzyć i interpretować sprawozdania finansowe na potrzeby wsparcia procesów decyzyjnych, jest przygotowany do oceny procesów zachodzących w organizacji na podstawie dokumentacji finansowej oraz właściwych sprawozdań,
- jest przygotowany do przygotowania profesjonalnych planów rozwoju działalności biznesowej, uwzględniając specyfikę branżową,
- jest przygotowany do rozwiązywania problemów w grupie, realizując zadania w ramach laboratoryjnych zajęć projektowych, które służą właśnie rozwojowi umiejętności pracy w zespołach,
- zadania projektowe stanowią swoiste podsumowanie edukacji studenta – mają one charakter złożonych problemów, których rozwiązanie wymaga wykorzystania wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas studiów,
- umie strukturalizować problem i organizować jego rozwiązanie w dostosowaniu do wynikających z tego etapów,
- umie przyznawać zasoby, zna zasady harmonogramowania rozwiązywania sytuacji problemowych,
- jest świadom roli przywództwa w prowadzeniu działalności biznesowej,
- zna podstawy teorii organizacji oraz zarządzania,
- zadania projektowe stanowią swoiste podsumowanie edukacji studenta – mają one charakter złożonych problemów, których rozwiązanie wymaga wykorzystania wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas studiów.
Absolwent:
- potrafi gromadzić dane, zna zasady gromadzenia danych,
- potrafi samodzielnie przetwarzać dane w oparciu o zasady pracy z arkuszem kalkulacyjnym, umie tworzyć biznes-plany,
- potrafi analizować informacje o sprzedaży oraz dane o kontrahentach, potrafi analizować składowe wynagrodzeń,
- potrafi tworzyć raporty i zestawienia z danych, zgodnie z potrzebami informacyjnymi,
- potrafi przeprowadzać analizy wariantowe (co będzie, przy różnych wariantach danych i zmian w otoczeniu),
- potrafi profesjonalnie prezentować dane,
- umie wykorzystać arkusz w analizach statystycznych i prognostycznych,
- potrafi rozwiązywać problemy występujące w pracy zawodowej ekonomisty z wykorzystaniem technologii komputerowych,
- zajęcia laboratoryjne pozwalają zdobyć unikatowe kompetencje analityczne, włączając w to umiejętności wymagane w ramach współpracy przy zespołowym rozwiązywaniu problemów, z wykorzystaniem oprogramowania analitycznego.
Absolwent przygotowany jest do inicjowania własnych badań, posiada kompetencje analityczne umożliwiające analizę danych i podjęcie próby profesjonalnego rozwiązania problemów naukowych. Zwłaszcza:
- zna podstawy użycia metod matematycznych w analizie zjawisk ekonomicznych (produkcja, sprzedaż, strategie działania itp.), zna podstawy analizy statystycznej i ekonometrycznej oraz konstrukcji prognoz, umie wykorzystywać nowoczesne technologie w analizie danych, potrafi tworzyć proste modele zjawisk ekonomicznych, modele statystyczne i ekonometryczne,
- posiada umiejętność przeprowadzania i interpretacji analizy finansowej przedsiębiorstwa, zna i umie wykorzystywać w praktyce zasady zarządzania finansami w firmach i innych jednostkach,
- w perspektywie makro, student zna i rozumie procesy składające się na politykę gospodarczą państwa oraz współpracę międzynarodową
Zasady rekrutacji
Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z jednego z następujących przedmiotów:
- język polski, lub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub informatyka, lub WOS, lub geografia – do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Kandydaci z maturą zagraniczną
– wymagane posiadanie wyników z jednego z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty, lub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub informatyka, lub WOS, lub geografia – do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.
Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z jednego z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty, lub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub informatyka, lub WOS, lub geografia – do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!
Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.
Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości
- język polski (50% wyniku końcowego)
- dowolny zdawany przez kandydata przedmiot (50 % wyniku końcowego).
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i tematycznych oraz konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych przyjmowani są poza postępowaniem kwalifikacyjnym i otrzymują maksymalną liczbę punktów.
- Laureaci i finaliści mogą korzystać z uprawnień tylko jeden raz, tj. w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Ekonomia:
- Olimpiada z matematyki
- Olimpiada Statystyczna
- Olimpiada Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych
- Olimpiada Wiedzy Ekologicznej
- Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej
- Konkurs wiedzy o Polsce, Europie i Świecie (I-VI L)
- Konkurs z wiedzy o społeczeństwie (L)