
Socjologia
Czy wiesz, jak ważne są dane w podejmowaniu decyzji? Czy wolność wyrażania swojego zdania jest dla Ciebie ważna? Czy czujesz się częścią globalnej społeczności? Jak media kształtują opinię publiczną? Jakie innowacje technologiczne mogą zrewolucjonizować świat?
Socjologia pozwoli Ci poznać odpowiedzi! Zrozumiesz codzienne zachowania ludzi, współczesną kulturę, media, rodzinę, gospodarkę. Nauczysz się projektować badania społeczne, poznasz strategie marketingowe, opanujesz umiejętność diagnozy problemów społecznych, dowiesz się jak analizować trendy społeczne, poznasz zasady efektywnej komunikacji w wielokulturowym świecie.
Socjologia da Ci narzędzia do zrozumienia relacji międzyludzkich, zachowań
i codziennych wyborów. Socjologia to wszechstronność, poszerzenie horyzontów
i zrozumienie zmian społecznych.
Jeśli interesują cię problemy społeczne i chcesz zmieniać rzeczywistość, socjologia może być idealnym wyborem!
Informacje
o kierunku
- studia stacjonarne I stopnia
- specjalności: specjalista ds. polityki rodzinnej lub pracownik służb publicznych lub analityk marketingowy lub analityk Internetu lub menadżer ds. strategii i rozwoju przedsiębiorstwa
- język wykładowy: polski
- liczba miejsc: 30
- Wydział Nauk Społecznych
- PROGRAM STUDIÓW
Zasady rekrutacji
NOWA MATURA
Matura zdawana w Polsce po 2005 r.
Punktowany wynik z jednego z następujących przedmiotów:
- język polski, lub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub fizyka, lub informatyka, lub WOS, lub geografia, lub filozofia – do wyboru.
Jeżeli zdawałeś więcej niż jeden przedmiot, liczyć się będzie ten, z którego uzyskałeś najlepszy wynik.
STARA MATURA
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem. Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.
Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości:
- język polski (50% wyniku końcowego)
- dowolny zdawany przez kandydata przedmiot (50% wyniku końcowego).
MATURA ZAGRANICZNA / IB / EB
Wymagane posiadanie wyników z jednego z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty, lub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub fizyka, lub informatyka, lub WOS, lub geografia, lub filozofia – do wyboru.
Jeżeli zdawałeś więcej niż jeden przedmiot, liczyć się będzie ten, z którego uzyskałeś najlepszy wynik.
Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Dodatkowe informacje
Sposób przeliczania punktów z matury
- poziom rozszerzony – wynik egzaminu mnożymy x 1
- poziom podstawowy – wynik egzaminu mnożymy x 0,5
Szczegółowe informacje o sposobie przeliczania znajdziesz po kliknięciu TUTAJ.
Olimpiady i konkursy zwalniające z postępowania kwalifikacyjnego
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i tematycznych oraz konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych przyjmowani są poza postępowaniem kwalifikacyjnym i otrzymują maksymalną liczbę punktów.
- Laureaci i finaliści mogą korzystać z uprawnień tylko jeden raz, tj. w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Socjologia:
- Olimpiada Cyfrowa
- Olimpiada z filozofii
- Olimpiada z geografii
- Olimpiada z historii
- Olimpiada z informatyki
- Olimpiada Statystyczna (L)
- Olimpiada Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych (3F)
- Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej
- Olimpiada wiedzy o Polsce i świecie współczesnym
- Olimpiada Wiedzy o III RP
- Olimpiada Wiedzy o Bezpieczeństwie i Obronności
- Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej / o Integracji Europejskiej
- Olimpiada Wiedzy o Prawie (Ostrołęka)
- Konkurs wiedzy o Polsce, Europie i Świecie (I-VI miejsca L)
- Konkurs z wiedzy o społeczeństwie (L)
- Olimpiada Znajomości Afryki (L+F)
Dlaczego socjologia
na KUL?
Zdobędziesz umiejętności analizy danych statystycznych, demograficznych, sondażowych;
Nabędziesz umiejętność tworzenia narzędzi badawczych;
Poznasz program do analizy danych (certyfikaty SPSS Technology Expert);
Nauczysz się jak wykorzystywać dane badawcze w tworzeniu diagnoz społecznych, raportów, strategii rozwoju organizacji;
Nauczysz się krytycznego myślenia i analizy zjawisk społecznych;
Dowiesz się jak myśleć w sposób innowacyjny i strategiczny;
Zdobędziesz umiejętności oceny nowych technologii;
Nauczysz się twórczego myślenia projektowego (m.in. design thinking i service learning).




Co po studiach?
Będziesz uprawniony do:
- kontynuowania nauki na studiach II stopnia,
- kontynuowania nauki na studiach podyplomowych.
Kompetencje zawodowe:
- umiejętność identyfikowania zjawisk, ich przemian, potrzeb i problemów społecznych
- wiedza i umiejętność projektowania i przeprowadzania badań społecznych, analizy danych i interpretacji wyników, wykorzystywania danych w praktyce do rozwiązywania problemów społecznych
- umiejętność wyjaśniania zachowań w grupie, preferencji politycznych, wyborów konsumenckich, stylów komunikacji, znaczenia nowych technologii, mediów, wartości i religii w życiu społecznym
- wiedza na temat zasad i norm etycznych oraz etycznych problemów zawodu socjologa.
Specjalistyczne kompetencje w ramach specjalności:
w zakresie służb publicznych i polityki rodzinnej
- Dzięki szerokiemu spektrum przedmiotów i wiedzy z zakresu polityki społecznej i rodzinnej, prawa rodzinnego oraz organizacji poszczególnych sektorów życia publicznego, specjalność pozwala nabyć kompetencje diagnostyczne rozpoznawania problemów społecznych, patologii życia społecznego i rodzinnego, rozumienia trudności i potrzeb różnych grup społecznych (rodzin, osób starszych, osób wykluczonych społecznie), kreatywnego i fachowego rozwiązywania problemów.
w zakresie socjologii gospodarki i Internetu
- Specjalność pozwala zdobyć specjalistyczne kompetencje, pozwalające wykorzystywać możliwości Internetu i nowych technologii do działań marketingowych czy badań socjologicznych. Absolwenci nabywają umiejętności dotyczących wprowadzenia nowej marki na rynek, tworzenia i realizowania planów sprzedaży, optymalizowania stron internetowych pod kątem celów biznesowych, ale także analizowania nowych trendów na rynku, budowania strategii marketingowych, gromadzenia i analizowania danych pierwotnych i wtórnych znajdujących się w Internecie, jak i tworzenia rozpowszechnianych za ich pośrednictwem treści.
Studia, zgodnie z ustawowymi wymogami, przygotowują również do funkcji asystenta rodziny (dot. specjalności: służby publiczne i polityka rodzinna).
Nasi absolwenci pracują jako:
- badacz opinii publicznej,
- specjalista ds. komunikacji,
- specjalisty ds. public relations,
- doradca personalny,
- specjalista ds. zasobów ludzkich (HR),
- doradca ds. reklamy,
- mediator, negocjator,
- badacz – naukowiec,
- redaktor, copywriter,
- specjalista w systemie służb publicznych.
Nasi absolwenci pracują w:
- instytucjach badawczych i marketingowych (badania rynku i opinii publicznej),
- administracji rządowej i samorządowej,
- placówkach kulturalnych,
- instytucjach pomocy społecznej,
- instytucjach naukowych,
- agencjach reklamowych i PR,
- środkach masowego przekazu,
- organizacjach pozarządowych,
- poszczególnych działach dużych firm: m.in. w działach promocji, komunikacji, badań i analiz, współpracy międzynarodowej, kadr, zasobów ludzkich.