ZAREJESTRUJ SIĘ
Perspektywy zawodowe
- Studia przygotowują do:
Wykonywania zawodu położnej/położnego.
Absolwent realizuje swoje zadania zawodowe w:
- publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej; w tym w lecznictwie zamkniętym oraz specjalistycznej ambulatoryjnej i podstawowej opiece zdrowotnej, w ramach praktyki indywidualnej i grupowej;
- w szpitalach i klinikach: w sali porodowej, w oddziałach: położniczym, patologii ciąży, ginekologicznym, onkologii ginekologicznej, neonatologicznym, patologii noworodka, sali operacyjnej położniczo-ginekologicznej;
- specjalistycznej ambulatoryjnej i podstawowej opiece zdrowotnej: domach narodzin, poradniach: ginekologiczno-położniczej, onkologii ginekologicznej, patologii ciąży, okresu przekwitania, profilaktyki chorób piersi, endokrynologiczno-ginekologicznej, leczenia niepłodności, seksuologicznej, neonatologicznej, laktacyjnej, promocji zdrowia;
- sanatoriach posiadających jednostki położnicze;
- szkołach rodzenia;
- administracji państwowej i samorządowej.
Tytuł zawodowy licencjata położnictwa uprawnia do:
- uzyskania prawa wykonywania zawodu położnej, a następnie pracy w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej – w tym w lecznictwie zamkniętym oraz specjalistycznej ambulatoryjnej i podstawowej opiece zdrowotnej
- podjęcia studiów drugiego stopnia
Położna (położny) ma obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego takich jak: szkolenie specjalizacyjne, kursy kwalifikacyjne, kursy specjalistyczne czy kursy dokształcające.
Praktyki i staże
- Praktyki obowiązkowe
Praktyki zawodowe odbywają się w podmiotach wykonujących działalność leczniczą, z którymi uczelnia zawarła umowy lub porozumienia i są prowadzone w szczególności w:
- salach porodowych, oddziałach położniczych, noworodkowych (położniczo-noworodkowych), patologii ciąży, ginekologicznych, onkologii ginekologicznej lub ginekologii onkologicznej, pediatrycznych (niemowlęcych, patologii noworodka), internistycznych, chirurgicznych oraz intensywnej terapii;
- gabinetach podstawowej opieki zdrowotnej (położnej podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza podstawowej opieki zdrowotnej);
- specjalistycznych ambulatoriach (poradniach ginekologicznych i ginekologiczno-położniczych);
- szkołach rodzenia;
- poradniach laktacyjnych.
Praktyki odbywają się w wymiarze 1200 godzin (30 tygodni) w ramach następujących przedmiotów: Podstawy opieki położniczej, Techniki położnicze i przyjmowanie porodu, Podstawowa opieka zdrowotna, Położnictwo i opieka położnicza, Ginekologia i opieka ginekologiczna, Neonatologia i opieka neonatologiczna, Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, Choroby wewnętrzne, Chirurgia, Psychiatria, Anestezjologia i stany zagrożenia życia.
- Praktyki nadobowiązkowe
Oferta praktyk i staży dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy.
Kompetencje zdobywane w trakcie studiów
Absolwent potrafi:
- udzielać świadczeń zdrowotnych w przypadku: kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej, kobiety w okresie połogu i noworodka oraz kobiety chorej ginekologicznie, w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki i profesjonalnej opieki położniczo-ginekologicznej, prekoncepcyjnej, prenatalnej, perinatalnej, a także w przypadku kobiety w okresie przekwitania i senium;
- rozpoznawać ciążę, sprawować opiekę nad kobietą w ciąży fizjologicznej i wykonywać badania niezbędne do monitorowania jej przebiegu;
- samodzielnie prowadzić i przyjmować poród fizjologiczny (w warunkach szpitalnych i pozaszpitalnych) i poród z położenia miednicowego, także z nacięciem i szyciem krocza;
- monitorować płód z wykorzystaniem aparatury medycznej oraz wykrywać stany odbiegające od normy u matki i dziecka w okresie ciąży, porodu i połogu;
- podejmować do czasu przybycia lekarza konieczne działania w sytuacjach nagłych, w tym ręcznie wydobyć łożysko i ręcznie zbadać macicę;
- sprawować opiekę nad matką i noworodkiem, promując karmienie naturalne, monitorując przebieg okresu poporodowego oraz badając noworodka, a także podejmując w sytuacjach nagłych wszelkie niezbędne działania, w tym natychmiastową reanimację;
- sprawować opiekę ginekologiczno-położniczą nad kobietą;
- prowadzić działalność edukacyjno-zdrowotną w zakresie przygotowania do życia w rodzinie, metod planowania rodziny, ochrony macierzyństwa i ojcostwa, przygotowania do rodzicielstwa i urodzenia dziecka, łącznie z poradnictwem na temat higieny i żywienia, w tym poradnictwem laktacyjnym, oraz prowadzić profilaktykę chorób kobiecych i patologii położniczych;
- udzielać pierwszej pomocy i podejmować działania ratownicze w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
- przeprowadzać badanie podmiotowe i przedmiotowe w celu postawienia diagnozy pielęgniarskiej lub położniczej;
- wystawiać recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich;
- decydować o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
- samodzielnie udzielać świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych w zakresie określonym w przepisach;
- dokonywać analizy jakości opieki położniczo-neonatologicznej i ginekologicznej;
- organizować pracę własną i podległego personelu oraz współpracować w zespołach opieki zdrowotnej.
Absolwent potrafi:
- identyfikować błędy i bariery w procesie komunikowania się oraz wykazywać umiejętność aktywnego słuchania;
- wykorzystywać techniki komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w opiece położniczej;
- posługiwać się znakami języka migowego oraz innymi sposobami i środkami komunikowania się w opiece nad pacjentem z uszkodzeniem słuchu.
Absolwent zna język angielski na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu opieki położniczo-ginekologicznej oraz analizować piśmiennictwo medyczne w języku angielskim.
Absolwent zna:
- zasady funkcjonowania rynku usług medycznych w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
- strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, krajowym i światowym;
- organizację i funkcjonowanie podstawowej opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach;
- zasady finansowania świadczeń położniczych w podstawowej opiece zdrowotnej;
- podstawowe metody organizacji opieki położniczej i ich znaczenie dla jakości tej opieki;
- etapy planowania pracy własnej i podległego personelu;
- możliwości planowania kariery zawodowej i uwarunkowania własnego rozwoju zawodowego;
- problematykę jakości w opiece zdrowotnej;
- priorytety pracy zespołowej i czynniki wpływające na efektywność pracy zespołu;
- znaczenie motywacji członków zespołu dla jakości i efektywności pracy zespołu;
- rolę przywództwa i style zarządzania w pracy zespołowej oraz ich wady i zalety;
- czynniki zakłócające pracę zespołową i metody rozwiązywania konfliktów w zespole.
Absolwent potrafi:
- analizować i oceniać funkcjonowanie różnych systemów opieki medycznej oraz identyfikować źródła ich finansowania;
- opracowywać i wdrażać indywidualne programy promocji zdrowia jednostek, rodzin i grup społecznych;
- planować własny rozwój zawodowy i rozwijać umiejętności aktywnego poszukiwania pracy;
- współuczestniczyć w opracowywaniu standardów i procedur praktyki położniczej oraz monitorować jakość opieki położniczej;
- podejmować decyzje dotyczące doboru metod pracy i współpracy w zespole;
- nadzorować i oceniać pracę podległego zespołu;
- korzystać z wybranych modeli organizowania pracy własnej i zespołu;
- identyfikować czynniki zakłócające pracę zespołu i wskazywać sposoby zwiększenia efektywności pracy zespołowej.
Absolwent zna:
- zasady budowy i funkcjonowania Systemu Informacji Medycznej (SIM), dziedzinowych systemów teleinformatycznych oraz rejestrów medycznych, a także zasady ich współdziałania;
- metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych w sektorze medycznym.
Absolwent potrafi:
- stosować międzynarodowe klasyfikacje: statystyczne chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10), procedur medycznych (ICD-9) oraz funkcjonowania niepełnosprawności i zdrowia (ICF);
- interpretować i stosować założenia funkcjonalne systemu informacji w ochronie zdrowia z wykorzystaniem zaawansowanych metod i technologii informatycznych w wykonywaniu i kontraktowaniu świadczeń zdrowotnych;
- posługiwać się (elektroniczną) dokumentacją medyczną oraz przestrzegać zasad bezpieczeństwa i poufności informacji medycznej, a także prawa ochrony własności intelektualnej.
Absolwent zna:
- przedmiot, cel, obszar badań naukowych i paradygmaty położnictwa;
- metody i techniki prowadzenia badań naukowych;
- zasady etyki w prowadzeniu badań naukowych i regulacje prawne z zakresu prawa autorskiego i prawa ochrony własności intelektualnej.
Absolwent potrafi:
- krytycznie analizować publikowane wyniki badań naukowych w zakresie położnictwa;
- przeprowadzać badanie jakościowe, posługując się narzędziem badawczym.
Zasady rekrutacji
Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z jednego z następujących przedmiotów:
- matematyka, lub biologia, lub chemia, lub fizyka — do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Kandydaci z maturą zagraniczną – wymagane posiadanie wyników z jednego z następujących przedmiotów:
- matematyka, lub biologia, lub chemia, lub fizyka — do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.
Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z jednego z następujących przedmiotów:
- matematyka, lub biologia, lub chemia, lub fizyka — do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!
Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.
Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości
- język polski (50% wyniku końcowego)
- matematyka, lub biologia, lub chemia, lub fizyka — do wyboru (50% wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i tematycznych oraz konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych przyjmowani są poza postępowaniem kwalifikacyjnym i otrzymują maksymalną liczbę punktów.
- Laureaci i finaliści mogą korzystać z uprawnień tylko jeden raz, tj. w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Położnictwo:
- Olimpiada z biologii (L+F)
- Olimpiada z chemii (L+F)