ZAREJESTRUJ SIĘ
Perspektywy zawodowe
Studia przygotowują do:
- wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych oraz nauczyciela pedagoga specjalnego edukacji włączającej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, a także na innych stanowiskach pracy wymagających kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej.
- Ukończenie specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną uprawnia dodatkowo do pracy jako nauczyciel – oligofrenopedagog.
- Ukończenie specjalności wczesne wspomaganie rozwoju uprawnia dodatkowo do pracy jako nauczyciel wczesnego wspomagania rozwoju. Daje kompetencje i umiejętności w zakresie metody fonogestów potwierdzone certyfikatem I stopnia.
- Ukończenie specjalności logopedia uprawnia dodatkowo do pracy jako nauczyciel – logopeda. Daje kompetencje i umiejętności w zakresie języka migowego i metody fonogestów potwierdzone certyfikatem I stopnia.
Tytuł zawodowy magistra pedagogiki specjalnej uprawnia do:
- ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej
- kontynuowania nauki na studiach podyplomowych w zakresie poszczególnych specjalności pedagogiki specjalnej
Praktyki i staże
Praktyki obowiązkowe:
- Praktyka ciągła po I roku – 30 godzin (1 tydzień)
- Praktyka ciągła po II roku – 60 godzin (2 tygodnie)
- Praktyka ciągła po III roku związana ze edukacją włączającą– 120 godzin (4 tygodnie)
- Praktyka ciągła po IV roku związana ze specjalnością — 120 godzin (4 tygodnie)
Praktyki nadobowiązkowe:
- oferta dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy
Kompetencje zdobywane w trakcie studiów
Absolwent ma wiedzę:
a) psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju oraz procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się;
b) o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi,
c) na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię i teorie,
d) dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumienia różnorodnych uwarunkowań tych procesów;
f) o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice specjalnej, a w szczególności zna metody badań stosowanych w naukach humanistycznych i społecznych oraz rozumie postulat wielości podejść teoretycznych i metodologicznych;
g) na temat zasad i norm etycznych w rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji;
h) dotyczącą współczesnych podejść do problemów osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich nowych form edukacji (integracyjna, włączająca);
i) na temat systemu kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego;
j) z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć;
k) merytoryczną i metodyczną niezbędną do prowadzenia zajęć (zgodnie z wybraną specjalnością),
l) w zakresie efektywnego posługiwania się narządem głosu,
ł) merytoryczną i metodyczną wiedzę o kształtowaniu emisji głosu ucznia,
m) z zakresu kultury języka,
n) z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej,
o) dotyczącą terminów i założeń metodologicznych oraz zasad i norm etycznych projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej,
p) z zakresu pojęć i zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego,
q) w zakresie współczesnych technologii wspomagających proces nauczania i uczenia się uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Absolwent ma umiejętność:
- pracy w zespole (pełniąc różne role), podejmowania i wyznaczania zadań, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami uczniów;
- efektywnego korzystania z głosu;
- komunikowania się w sposób spełniający wymagania norm językowych;
- komunikowania się w sposób dostosowany do specjalnych potrzeb uczniów i stosowania metod wspomagających komunikowanie się;
- panowania nad stresem w różnych sytuacjach społecznych.
Absolwent:
- zdobywa wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju w zakresie teorii i praktyki pracy pedagoga specjalnego
- jest świadomy konieczności stałego samodoskonalenia się,
- kształtuje umiejętności związane z przedsiębiorczością – pewność siebie, poczucie wartości, motywację do osiągania celów, asertywność i zarządzanie sobą w czasie.
Absolwent:
- ma umiejętność diagnozowania, pozwalającą na: rozpoznanie sytuacji osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; opracowania wyników obserwacji i formułowania wniosków oraz podejmowania pracy terapeutycznej;
- ma umiejętność analizowania własnych działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych, wskazywania obszarów wymagających modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych, a także umiejętności korzystania z informacji zwrotnych dotyczących własnej pracy, w tym uzyskiwanych w trakcie współpracy z innymi nauczycielami i specjalistami, superwizji koleżeńskich, nadzoru pedagogicznego,
- projektowania i prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji (zgodnie z wybraną specjalnością),zróżnicowanych metod monitorowania i oceniania postępów uczniów,
- zna Pakiet MS Office: Word, PowerPoint oraz Prezi,
- potrafi korzystać z baz bibliotecznych takich jak EBSCO oraz IBZ,
- zna oprogramowanie IBM SPSS Statistics i potrafi się nim posługiwać w podczas analizy danych statystycznych uzyskanych w badaniach,
- potrafi korzystać ze współczesnych technologii wspomagających proces nauczania i uczenia się osób z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.
Absolwent:
- rozróżniać orientacje metodologiczne badań pedagogicznych, formułować problemy badawcze, dobierać adekwatne metody, techniki oraz konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej;
- współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań;
- samodzielnie studiować literaturę naukową (także obcojęzyczną), jak również wykorzystywać zdobycze współczesnej techniki w celu planowania, realizacji, analizy badań naukowych i samokształcenia.
Zasady rekrutacji
Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z następujących przedmiotów:
- język polski (60% wyniku końcowego)
- język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
- inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) — do wyboru (20% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.
Kandydaci z maturą zagraniczną – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty (60% wyniku końcowego)
- język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
- inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) — do wyboru (20% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.
Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.
Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty (60% wyniku końcowego)
- język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
- inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) — do wyboru (20% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.
Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!
Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.
Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości
- język polski (50% wyniku końcowego)
- dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i tematycznych oraz konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych przyjmowani są poza postępowaniem kwalifikacyjnym i otrzymują maksymalną liczbę punktów.
- Laureaci i finaliści mogą korzystać z uprawnień tylko jeden raz, tj. w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Pedagogika specjalna:
- Olimpiada artystyczna
- Olimpiada z filozofii
- Olimpiada z literatury i języka polskiego
- Konkurs wiedzy o Polsce, Europie i Świecie (I-VI L)
- Konkurs z wiedzy o społeczeństwie (L)