KUL Logo

(PL)  

(PL) Pedagogika specjalna

Извините, этот техт доступен только в “польский”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolach, szkołach i placówkach specjalnych oraz nauczyciela pedagoga specjalnego edukacji włączającej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, a także na innych stanowiskach pracy wymagających kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej.
  • Ukończenie specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną uprawnia dodatkowo do pracy jako nauczyciel – oligofrenopedagog.
  • Ukończenie specjalności wczesne wspomaganie rozwoju uprawnia dodatkowo do pracy jako nauczyciel wczesnego wspomagania rozwoju. Daje kompetencje i umiejętności w zakresie metody fonogestów potwierdzone certyfikatem I stopnia.
  • Ukończenie specjalności logopedia uprawnia dodatkowo do pracy jako nauczyciel – logopeda. Daje kompetencje i umiejętności w zakresie języka migowego i metody fonogestów potwierdzone certyfikatem I stopnia.

Tytuł zawodowy magistra pedagogiki specjalnej uprawnia do:

  • ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej
  • kontynuowania nauki na studiach podyplomowych w zakresie poszczególnych specjalności pedagogiki specjalnej

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • Praktyka ciągła po I roku – 30 godzin (1 tydzień)
  • Praktyka ciągła po II roku – 60 godzin (2 tygodnie)
  • Praktyka ciągła po III roku związana ze edukacją włączającą– 120 godzin (4 tygodnie)
  • Praktyka ciągła po IV roku związana ze specjalnością — 120 godzin (4 tygodnie)

Praktyki nadobowiązkowe:

  • oferta dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

Absolwent ma wiedzę:

a) psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju oraz procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się;

b) o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi,

c) na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię i teorie,

d) dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumienia różnorodnych uwarunkowań tych procesów;

f) o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice specjalnej, a w szczególności zna metody badań stosowanych w naukach humanistycznych i społecznych oraz rozumie postulat wielości podejść teoretycznych i metodologicznych;

g) na temat zasad i norm etycznych w rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji;

h) dotyczącą współczesnych podejść do problemów osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich nowych form edukacji (integracyjna, włączająca);

i) na temat systemu kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego;

j) z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć;

k) merytoryczną i metodyczną niezbędną do prowadzenia zajęć (zgodnie z wybraną specjalnością),

l) w zakresie efektywnego posługiwania się narządem głosu,

ł) merytoryczną i metodyczną wiedzę o kształtowaniu emisji głosu ucznia,

m) z zakresu kultury języka,

n) z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej,

o) dotyczącą terminów i założeń metodologicznych oraz zasad i norm etycznych projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej,

p) z zakresu pojęć i zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego,

q) w zakresie współczesnych technologii wspomagających proces nauczania i uczenia się uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Absolwent ma umiejętność:

  1. pracy w zespole (pełniąc różne role), podejmowania i wyznaczania zadań, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami uczniów;
  2. efektywnego korzystania z głosu;
  3. komunikowania się w sposób spełniający wymagania norm językowych;
  4. komunikowania się w sposób dostosowany do specjalnych potrzeb uczniów i stosowania metod wspomagających komunikowanie się;
  5. panowania nad stresem w różnych sytuacjach społecznych.

Absolwent:

  1. zdobywa wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju w zakresie teorii i praktyki pracy pedagoga specjalnego
  2. jest świadomy konieczności stałego samodoskonalenia się,
  3. kształtuje umiejętności związane z przedsiębiorczością – pewność siebie, poczucie wartości, motywację do osiągania celów, asertywność i zarządzanie sobą w czasie.

Absolwent:

  • ma umiejętność diagnozowania, pozwalającą na: rozpoznanie sytuacji osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; opracowania wyników obserwacji i formułowania wniosków oraz podejmowania pracy terapeutycznej;
  • ma umiejętność analizowania własnych działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i rehabilitacyjnych, wskazywania obszarów wymagających modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych, a także umiejętności korzystania z informacji zwrotnych dotyczących własnej pracy, w tym uzyskiwanych w trakcie współpracy z innymi nauczycielami i specjalistami, superwizji koleżeńskich, nadzoru pedagogicznego,
  • projektowania i prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji (zgodnie z wybraną specjalnością),zróżnicowanych metod monitorowania i oceniania postępów uczniów,
  • zna Pakiet MS Office: Word, PowerPoint oraz Prezi,
  • potrafi korzystać z baz bibliotecznych takich jak EBSCO oraz IBZ,
  • zna oprogramowanie IBM SPSS Statistics i potrafi się nim posługiwać w podczas analizy danych statystycznych uzyskanych w badaniach,
  • potrafi korzystać ze współczesnych technologii wspomagających proces nauczania i uczenia się osób z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.

Absolwent:

  • rozróżniać orientacje metodologiczne badań pedagogicznych, formułować problemy badawcze, dobierać adekwatne metody, techniki oraz konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej;
  • współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań;
  • samodzielnie studiować literaturę naukową (także obcojęzyczną), jak również wykorzystywać zdobycze współczesnej techniki w celu planowania, realizacji, analizy badań naukowych i samokształcenia.

Zasady rekrutacji

Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z następujących przedmiotów:

  • język polski (60% wyniku końcowego)
  • język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) — do wyboru (20% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.

Kandydaci z maturą zagraniczną – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:

  • język polski lub język ojczysty (60% wyniku końcowego)
  • język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) — do wyboru (20% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.

Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.


Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:

  • język polski lub język ojczysty (60% wyniku końcowego)
  • język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) — do wyboru (20% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.

Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!

Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości

  • język polski (50% wyniku końcowego)
  • dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)

Pedagogika specjalna:

  • Olimpiada artystyczna
  • Olimpiada z filozofii
  • Olimpiada z literatury i języka polskiego
  • Konkurs wiedzy o Polsce, Europie i Świecie (I-VI L)
  • Konkurs z wiedzy o społeczeństwie (L)

Sposób przeliczania wyników maturalnych dostępny TUTAJ!