KUL Logo

Ekologia integralna

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • administracji państwowej na wszystkich szczeblach;
  • narodowych i wojewódzkich instytucjach ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
  • organach inspekcji ochrony środowiska;
  • przedsiębiorstwach gospodarki komunalnej;
  • instytutach naukowych i edukacyjnych;
  • organizacjach pozarządowych;
  • w firmach doradczych i konsultingowych świadczących usługi z zakresu ochrony środowiska;
  • parkach narodowych i krajobrazowych;
  • gospodarstwach ekologicznych;
  • instytucjach kościelnych.

Zdobycia kompetencji i umiejętności praktycznych poszukiwanych na rynku pracy:

  • kompetencje kluczowe, które mogą zostać wykorzystane do samorealizacji i rozwoju zawodowego, tj.  umiejętność uczenia się i pogłębiania wiedzy, rozumienie kwestii aksjologicznych i prawnych, umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i interpretacji informacji, inicjatywność, świadomość i ekspresja w oparciu o nauczanie kościołów i wspólnot chrześcijańskich, świadomość konieczności wzmacniania więzi społecznych, rozumienie znaczenia postępu społecznego i rozwoju osobistego, znajomość podstaw prawa i umiejętność interpretowania aktów prawnych;
  • umiejętność krytycznej oceny informacji i sytuacji;
  • umiejętność rozwiązywania problemów dotyczących relacji człowiek-przyroda w oparciu o zasady prawne i moralne;
  • umiejętności analityczne, w tym identyfikowania kluczowych informacji w ogromie szczegółów;
  • umiejętność znajdowania i interpretacji potrzebnych informacji;
  • umiejętność kompleksowego przygotowania projektów i zarządzania nimi – w szczególności dotyczy to projektów ekologicznych;
  • umiejętność przygotowania i projektów i zarządzania nimi;
  • umiejętność integrowania wiedzy dotyczącej przyrody z perspektywy wartości katolickich;
  • umiejętność stosowania wiedzy ekologicznej i antropologicznej w pracy zawodowej i aktywności codziennej
  • umiejętność interpretacji norm prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem prawa środowiskowego;
  • umiejętność określenia, postawienia i rozwiązania problemu
  • umiejętność prezentacji określonej wiedzy adekwatnie do poziomu odbiorców;
  • umiejętność doboru odpowiednich narzędzi komunikacji wykorzystanie techniki głosowej w celu osiągnięcia zamierzonej ekspresji;
  • umiejętności niezbędne dla skuteczności i efektywności działań przedsiębiorczych;
  • umiejętności podejmowania działań związanych z przedsiębiorczością;
  • umiejętności realizowania przedsięwzięć umożliwiających osiąganie określonych wartości w warunkach niepewności i ryzyka.

Tytuł zawodowy magistra uprawnia do:

  • ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej;
  • kontynuowania nauki na studiach podyplomowych

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki nadobowiązkowe:

  • Studenci mogą korzystać z oferty praktyk i staży dostępnej w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy.

Staże:

  • Możliwość odbywania praktyk w zagranicznych instytucjach lub przedsiębiorstwach w ramach programu Erasmus+;
  • Oferta płatnych i bezpłatnych staży dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami Absolwenta oraz odpowiadającymi na rzeczywiste potrzeby rynku. pracy



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

Absolwent kierunku ekologia integralna posiada interdyscyplinarną wiedzę pozwalającą mu analizować i interpretować wzajemne relacje między człowiekiem a przyrodą z perspektywy różnych dyscyplin naukowych. Potrafi wypracowywać konstruktywne wnioski dotyczące tych relacji. Zna i rozumie najnowsze trendy z zakresu działań ekologicznych – potrafi się do nich odnieść w dyskusji. Zna zasady prawne i moralne dotyczące odpowiedzialności człowieka za przyrodę i wobec niej, a także rozumie zobowiązania i ograniczenia człowieka w korzystaniu z zasobów przyrodniczych.

Dysponuje wiedzą z zakresu nauk teologicznych uzupełnioną w aktualną wiedzą z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych, społecznych oraz humanistycznych – co pozwala mu dostrzegać wszelkie połączenia pomiędzy przyrodą, gospodarką, życiem społecznym człowieka w oparciu o chrześcijański system wartości, a także podejmować decyzje zgodne z naturą człowieka i świata – zgodne z obowiązującym prawem oraz zasadami moralnymi.

Absolwent nabywa kompetencje zawodowe w zakresie:

  • oceny wpływu inwestycji infrastrukturalno-przemysłowych na środowisko;
  • znajomości zasad i wytycznych: przyrodniczych, administracyjnych prawnych dotyczących ochrony środowiska, ekologii, technologii proekologicznych, gospodarowania odpadami, energetyki ekologicznej;
  • monitorowania środowiska przyrodniczego;
  • oceny zmian środowiska przyrodniczego;
  • prowadzenia dokumentacji dotyczącej kwestii ekologicznych;
  • prowadzenia badań naukowych dotyczących zagadnień ekologicznych i teologicznych
  • prowadzenia skutecznych działań przedsiębiorczych

Kształcenie na kierunku Ekologia integralna zostało zaplanowane tak, aby absolwent dysponował wiedzą pozwalająca znaleźć rozwiązanie dla problemów wynikających z konfliktu interesów różnych środowisk i działań gospodarczych zgodnie z nauczaniem kościołów i wspólnot chrześcijańskich oraz zasadami zrównoważonego rozwoju.

Absolwent potrafi:

  • pracować zespołowo i zespołowo osiągać cele związane z inicjatywami projektowymi;
  • posługiwać się specjalistycznym słownictwem związanymi z relacjami człowiek-przyroda, ekologii i teologii;
  • komunikować się i współpracować z przedstawicielami różnych dyscyplin naukowych w kwestiach dotyczących ekologii;
  • współpracować z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, krajów, kultur;
  • prezentować wyniki swoich prac z wykorzystaniem źródeł multimedialnych również w języku angielskim;
  • kreować postawy etycznego postępowania jako podstawę w działaniu;
  • działać odpowiedzialnie wobec środowiska przyrodniczego oraz społecznego;
  • w zespole podejmować działania badawcze i badawczo-rozwojowe dotyczący ekologii.

Absolwent:

  • potrafi przygotować, nadzorować i realizować projekt badawczy i badawczo-rozwojowy dotyczący ekologii;
  • potrafi podejmować skuteczne działania przedsiębiorcze;
  • wykorzystuje metody planowania strategicznego;
  • zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości;
  • potrafi przygotować się do samozatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej.

Absolwent:

  • potrafi przygotować posługiwać się w sposób zaawansowany pakietem Microsoft Office;
  • potrafi wykorzystywać technologie informacyjne w pracy badawczej;
  • potrafi analizować problemy związane z troską o środowisko i zarządzaniem zasobami przyrodniczymi z perspektywy wiedzy opartej na osiągnięciach nauk teologicznych, ścisłych i przyrodniczych, a także społecznych i humanistycznych, w tym z wykorzystaniem zasobów specjalistycznych bibliotek i baz danych;
  • potrafi wykorzystywać technologie informacyjne w prezentowaniu wyników swoich badań;
  • jest przygotowany do prowadzenia poszukiwań, opracowania i analizowania informacji z wielu źródeł;
  • charakteryzuje się zdolnością do określenia, postawienia i rozwiązania;
  • umie identyfikować i analizować zjawisk wpływających na stan środowiska.

Absolwent potrafi:

  • samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować
    i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;
  • przeprowadzić tzw. ścieżkę projektową od zainicjowania projektu do rozliczenia jego efektów, wskaźników, produktów i rezultatów;
  • samodzielnie określać i uzasadniać priorytety.

Zasady rekrutacji

O przyjęcie mogą się ubiegać:

  • absolwenci studiów I stopnia w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych, rolniczych oraz weterynaryjnych;
  • absolwenci studiów I stopnia z innych kierunków w zakresie nauk społecznych, humanistycznych oraz społecznych;
  • absolwenci studiów inżynieryjno-technicznych w zakresie inżynierii środowiska, górnictwa i energetyki;
  • absolwenci studiów magisterskich, zwłaszcza teologicznych.

Kwalifikacja na podstawie konkursu ocen na dyplomie.