KUL Logo

(PL)  

(PL) Metodyka wspomagania komunikacji językowej uczniów

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.



CEL STUDIÓW:

Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie specjalistów dysponujących wiedzą i umiejętnościami z zakresu metodyki wychowania językowego i nauczania języka polskiego, opartymi na współczesnych osiągnięciach lingwistyki, glottodydaktyki i pedagogiki specjalnej, umożliwiającymi prowadzenie zindywidualizowanego, zgodnego ze specjalnymi potrzebami poszczególnych osób postępowania zaradczego wobec trudności, terapeutycznego w sytuacjach występowania zaburzeń oraz wychowawczego i dydaktycznego.
Studia mają na celu wyposażenie słuchaczy w aktualną wiedzę teoretyczną i metodyczną oraz dostarczenie im możliwości wypracowania umiejętności praktycznych, koniecznych do kierowania procesem rozwoju językowego dzieci i młodzieży dotkniętych trudnościami spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu i opóźnienia rozwoju mowy, a także przez mniejsze doświadczenie językowe i kulturowe jako konsekwencja emigracji i reemigracji.
Ważnym celem studiów jest wymiana doświadczeń nauczycieli oraz przeprowadzenie badań pedagogicznych w działaniu. Celem tych badań jest nie tylko uczenie się działania pedagogicznego opartego na samodzielnie prowadzonych badaniach, ale również wypracowanie kompletu wypróbowanych narzędzi do diagnozowania specjalnych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów z uszkodzeniami słuchu i opóźnieniami przyswajania języka, wdrożenie standardu diagnozy słyszenia funkcjonalnego, a następnie opracowanie serii pakietów dydaktycznych, zawierających przykładowe indywidualne programy rozwijania idiolektu ucznia oraz pomocnicze materiały dydaktyczne służące do jego realizacji.
Studia podyplomowe w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów są odpowiedzią na pilne zapotrzebowanie szkół, zwłaszcza włączających oraz integracyjnych, na kompetentnych specjalistów, którzy potrafią sprostać nowym postaciom specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, opóźnieniami rozwoju mowy, deficytami kompetencji i sprawności językowych, trudnościami w uczeniu się czytania i pisania oraz wynikającymi z nich deficytami rozwoju poznawczego i trudnościami w nauce.

ADRESACI:

• Nauczyciele wychowania przedszkolnego – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku przedszkolnym;
• Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym;
• Nauczyciele przedmiotów, a szczególnie nauczyciele języka polskiego, pracujący w szkołach podstawowych i szkołach średnich;
• Nauczyciele wspomagający i asystenci uczniów;
• Logopedzi, psychologowie i pedagodzy szkolni współpracujący z nauczycielami w diagnozowaniu potrzeb ucznia, wyznaczaniu wspierających działań wychowawczych i edukacyjnych oraz w realizacji wyznaczonego programu edukacyjno-terapeutycznego i okresowej ewaluacji postępów ucznia.
Wskazane jest, aby uczestnikami studiów były zespoły nauczycieli pracujący w poszczególnych szkołach, w porozumieniu z kierownictwem szkół (w celu zorganizowania harmonijnej współpracy w części badawczej programu). Możliwe jest również uczestnictwo indywidualnych nauczycieli.

Lingwistyka edukacyjna
Psycholingwistyka rozwojowa
Wybrane zagadnienia logopedii
Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej
Podstawy edukacji włączającej
Podstawy metodyki nauczania w grupach zróżnicowanych
Wykrywanie i diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów
Metodyka wspomagania komunikacji językowej
Metodyka wychowania językowego
Metodyka nauczania języków obcych dzieci z zaburzeniami komunikacji
Metodyka nauczania czytania
Metodyka rozwijania czytelnictwa
Metodyka komunikowania się z uczniami w grupie zróżnicowanej
Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Ćwiczenia w mówieniu ułatwiającym wielozmysłową percepcję i rozumienie wypowiedzi słownych
Metoda Fonogestów
Podstawy języka migowego
Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
Zasady projektowania uniwersalnego w dydaktyce
Metodyka stosowania urządzeń wspomagających komunikowanie się
Seminarium problemowe

prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak 

dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL

dr Agnieszka Dłużniewska 

dr Renata Kołodziejczyk 

dr Aleksandra Borowicz 

mgr Agnieszka Amilkiewicz-Marek 

mgr Urszula Kmita

Absolwenci zdobywają umiejętności i kwalifikacje w zakresie udzielania skutecznego wsparcia dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie słyszenia, rozumienia, mówienia, czytania i pisania oraz kompetencji i sprawności językowych

Opłata za semestr: 2 000 zł | Ilość semestrów: 2

Limit miejsc: 20

Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.

Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.



Zapisz się/zarejestruj

Zajęcia odbywają się stacjonarnie.
Opłata za semestr: 2 000 zł (możliwe raty).
Liczba semestrów: 2
Zajęcia prowadzone są w soboty i niedziele.


KIEROWNIK STUDIÓW

dr Renata Kołodziejczyk 
renata.kolodziejczyk@kul.pl

SEKRETARIAT STUDIÓW

+48 81 445 39 96

+48 81 445 39 98

+48 502 681 994

centrumsp@kul.pl

Zasady rekrutacji
Zapisz się/zarejestruj