KUL Logo

(PL)  

(PL) Metodyka wspomagania komunikacji językowej uczniów

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

ZAREJESTRUJ SIĘ


Studia realizowane w ramach umowy nr. MEiN/2023/DWEW/1970

CEL STUDIÓW:

Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie specjalistów dysponujących wiedzą i umiejętnościami z zakresu metodyki wychowania językowego i nauczania języka polskiego, opartymi na współczesnych osiągnięciach lingwistyki, glottodydaktyki i pedagogiki specjalnej, umożliwiającymi prowadzenie zindywidualizowanego, zgodnego ze specjalnymi potrzebami poszczególnych osób postępowania zaradczego wobec trudności, terapeutycznego w sytuacjach występowania zaburzeń oraz wychowawczego i dydaktycznego.

Studia mają na celu wyposażenie słuchaczy w aktualną wiedzę teoretyczną i metodyczną oraz dostarczenie im możliwości wypracowania umiejętności praktycznych, koniecznych do kierowania procesem rozwoju językowego dzieci i młodzieży dotkniętych trudnościami spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu i opóźnienia rozwoju mowy, a także przez mniejsze doświadczenie językowe i kulturowe jako konsekwencja emigracji i reemigracji.

Ważnym celem studiów jest wymiana doświadczeń nauczycieli oraz przeprowadzenie badań pedagogicznych w działaniu. Celem tych badań jest nie tylko uczenie się działania pedagogicznego opartego na samodzielnie prowadzonych badaniach, ale również wypracowanie kompletu wypróbowanych narzędzi do diagnozowania specjalnych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów z uszkodzeniami słuchu i opóźnieniami przyswajania języka, wdrożenie standardu diagnozy słyszenia funkcjonalnego, a następnie opracowanie serii pakietów dydaktycznych, zawierających przykładowe indywidualne programy rozwijania idiolektu ucznia oraz pomocnicze materiały dydaktyczne służące do jego realizacji.

Studia podyplomowe w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów są odpowiedzią na pilne zapotrzebowanie szkół, zwłaszcza włączających oraz integracyjnych, na kompetentnych specjalistów, którzy potrafią sprostać nowym postaciom specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, opóźnieniami rozwoju mowy, deficytami kompetencji i sprawności językowych, trudnościami w uczeniu się czytania i pisania oraz wynikającymi z nich deficytami rozwoju poznawczego i trudnościami w nauce.

ADRESACI:

  • Nauczyciele wychowania przedszkolnego – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku przedszkolnym;
  • Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym;
  • Nauczyciele przedmiotów, a szczególnie nauczyciele języka polskiego, pracujący w szkołach podstawowych i szkołach średnich;
  • Nauczyciele wspomagający i asystenci uczniów;
  • Logopedzi, psychologowie i pedagodzy szkolni współpracujący z nauczycielami w diagnozowaniu potrzeb ucznia, wyznaczaniu wspierających działań wychowawczych i edukacyjnych oraz w realizacji wyznaczonego programu edukacyjno-terapeutycznego i okresowej ewaluacji postępów ucznia.

Wskazane jest, aby uczestnikami studiów były zespoły nauczycieli pracujący w poszczególnych szkołach, w porozumieniu z kierownictwem szkół (w celu zorganizowania harmonijnej współpracy w części badawczej programu). Możliwe jest również uczestnictwo indywidualnych nauczycieli.

  • Lingwistyka edukacyjna
  • Psycholingwistyka rozwojowa
  • Wybrane zagadnienia logopedii
  • Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej
  • Podstawy edukacji włączającej
  • Podstawy metodyki nauczania w grupach zróżnicowanych
  • Wykrywanie i diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów
  • Metodyka wspomagania komunikacji językowej
  • Metodyka wychowania językowego
  • Metodyka nauczania języków obcych dzieci z zaburzeniami komunikacji
  • Metodyka nauczania czytania
  • Metodyka rozwijania czytelnictwa
  • Metodyka komunikowania się z uczniami w grupie zróżnicowanej
  • Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
  • Ćwiczenia w mówieniu ułatwiającym wielozmysłową percepcję i rozumienie wypowiedzi słownych
  • Metoda Fonogestów
  • Podstawy języka migowego
  • Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
  • Zasady projektowania uniwersalnego w dydaktyce
  • Metodyka stosowania urządzeń wspomagających komunikowanie się
  • Seminarium problemowe

dr Renata Kołodziejczyk – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, absolwent Filologii Polskiej i Logopedii UMCS w Lublinie, Podyplomowego Studium Surdologopedii w Warszawie i Podyplomowych Studiów w zakresie Emisji Głosu UMCS w Lublinie, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej KUL, certyfikowany instruktor metody fonogestów, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących oraz Stowarzyszenia Ochrony Dziedzictwa Kulturowego “Ocalmy”, członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Polskiego Komitetu Audiofonologii.
Pracę magisterską napisała w 1998 r. na temat Rozwój umiejętności komunikacyjnych dziecka z uszkodzonym słuchem. Studium Przypadku. Rozprawę doktorską na temat Strategie radzenia sobie z trudnościami w tworzeniu związków syntaktycznych przez dzieci i młodzież niesłyszącą” obroniła w 2011 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskiem Jana Pawła II pod kierunkiem prof. dr hab. Kazimiery Krakowiak.
W latach 1998 – 2002 pracowała jako asystent w Zakładzie Języka Polskiego w Wyższej Szkole Humanistyczno-Przyrodniczej w Sandomierzu, a od 2002 roku pracuje jako asystent, a następnie adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej KUL. Prowadzi zajęcia z zakresu językoznawstwa (kultura języka polskiego, fonetyka i fonologia języka polskiego, fonetyka audytywna i wizualna), logopedii (rozwój mowy dziecka, podstawy logopedii, diagnoza i terapia zaburzeń mowy, logopedia korekcyjna, surdologopedia, metodyka rehabilitacji osób jąkajacych się, metodyka wizualizacji mowy, alternatywne i wspomagające metody komunikacji, terapia logopedyczna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Terapia logopedyczna osób zaburzeniami mowy w wieku starszym) oraz emisji głosu. Od 1999 roku prowadzi też praktykę logopedyczną najpierw w Sandomierzu przy Zakładzie Języka Polskiego w WSHP, a następnie w Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących KUL.
Zajmuje się problematyką rozwoju komunikacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniem narządu słuchu, a także możliwościami wspierania ich edukacji. Bada ich umiejętności komunikacyjne oraz sposoby przezwyciężania trudności w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Prowadzone badania dotyczą również roli metody fonogestów we wspieraniu rozwoju językowego dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu, metodyki wprowadzania fonogestów do programów wychowania językowego, a także popularności metody w terapii logopedycznej i edukacji dzieci z uszkodzeniami słuchu i innymi rodzajami zaburzeń powodujących opóźnienie rozwoju mowy. Zajmuje się również problematyką profilaktyki logopedycznej u dzieci w wieku przedszkolnym.

Jest zaangażowana w organizację pomocy w nauce dla studentów z uszkodzeniami słuchu w ramach pracy Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących, a także w działalność Koła Naukowego Studentów Niesłyszących “Surdus Loquens”. Prowadzi lektorat języka polskiego dla osób niesłyszących, zajęcia logopedyczne, a także korektę językową prac pisemnych. Prowadzi seminarium licencjackie z zakresu profilaktyki zaburzeń mowy.
W ramach działalności Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów współpracuje ze szkołami i innymi placówkami oświatowymi w Polsce, stosującymi w pracy metodę fonogestów, prowadzi kursy metody fonogestów w KUL i na terenie całego kraju, organizuje ogólnopolskie konkursy recytatorskie z fonogestami.
W ramach współpracy z lokalną społecznością organizuje wraz ze studentami pedagogiki KUL coroczne warsztaty z profilaktyki logopedycznej dla dzieci z lubelskich przedszkoli, realizuje projekty dla dzieci w ramach LFN z zakresu komunikacji z niesłyszącym kolegą oraz emisji głosu dla dzieci i młodzieży.
Uczestniczy w realizacji międzynarodowego projektu Cued Speech Europa, w ramach którego powstaje bezpłatny internetowy kurs Metody Fonogestów.
Jest autorką monografii: Jak dzieci z uszkodzeniami słuchu radzą sobie z trudnościami językowymi oraz licznych artykułów naukowych.

prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak 

dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL

dr Agnieszka Dłużniewska 

dr Renata Kołodziejczyk 

dr Aleksandra Borowicz 

mgr Agnieszka Amilkiewicz-Marek 

mgr Urszula Kmita

Absolwenci zdobywają umiejętności i kwalifikacje w zakresie udzielania skutecznego wsparcia dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie słyszenia, rozumienia, mówienia, czytania i pisania oraz kompetencji i sprawności językowych.

Zadanie finansowane jest ze środków Ministra Edukacji i Nauki.  Ilość semestrów: 2

Limit miejsc: 60

Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest spełnienie łącznie warunków:

1. ukończenie studiów wyższych: I stopnia, II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich.

2. zarejestrowanie się w systemie rekrutacyjnym -> Zarejestruj się

ZASADY REKRUTACJI