ZAREJESTRUJ SIĘ
Studia realizowane w ramach umowy nr. MEiN/2023/DWEW/1970
CEL STUDIÓW:
Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie specjalistów dysponujących wiedzą i umiejętnościami z zakresu metodyki wychowania językowego i nauczania języka polskiego, opartymi na współczesnych osiągnięciach lingwistyki, glottodydaktyki i pedagogiki specjalnej, umożliwiającymi prowadzenie zindywidualizowanego, zgodnego ze specjalnymi potrzebami poszczególnych osób postępowania zaradczego wobec trudności, terapeutycznego w sytuacjach występowania zaburzeń oraz wychowawczego i dydaktycznego.
Studia mają na celu wyposażenie słuchaczy w aktualną wiedzę teoretyczną i metodyczną oraz dostarczenie im możliwości wypracowania umiejętności praktycznych, koniecznych do kierowania procesem rozwoju językowego dzieci i młodzieży dotkniętych trudnościami spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu i opóźnienia rozwoju mowy, a także przez mniejsze doświadczenie językowe i kulturowe jako konsekwencja emigracji i reemigracji.
Ważnym celem studiów jest wymiana doświadczeń nauczycieli oraz przeprowadzenie badań pedagogicznych w działaniu. Celem tych badań jest nie tylko uczenie się działania pedagogicznego opartego na samodzielnie prowadzonych badaniach, ale również wypracowanie kompletu wypróbowanych narzędzi do diagnozowania specjalnych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów z uszkodzeniami słuchu i opóźnieniami przyswajania języka, wdrożenie standardu diagnozy słyszenia funkcjonalnego, a następnie opracowanie serii pakietów dydaktycznych, zawierających przykładowe indywidualne programy rozwijania idiolektu ucznia oraz pomocnicze materiały dydaktyczne służące do jego realizacji.
Studia podyplomowe w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów są odpowiedzią na pilne zapotrzebowanie szkół, zwłaszcza włączających oraz integracyjnych, na kompetentnych specjalistów, którzy potrafią sprostać nowym postaciom specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, opóźnieniami rozwoju mowy, deficytami kompetencji i sprawności językowych, trudnościami w uczeniu się czytania i pisania oraz wynikającymi z nich deficytami rozwoju poznawczego i trudnościami w nauce.
ADRESACI:
- Nauczyciele wychowania przedszkolnego – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku przedszkolnym;
- Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym;
- Nauczyciele przedmiotów, a szczególnie nauczyciele języka polskiego, pracujący w szkołach podstawowych i szkołach średnich;
- Nauczyciele wspomagający i asystenci uczniów;
- Logopedzi, psychologowie i pedagodzy szkolni współpracujący z nauczycielami w diagnozowaniu potrzeb ucznia, wyznaczaniu wspierających działań wychowawczych i edukacyjnych oraz w realizacji wyznaczonego programu edukacyjno-terapeutycznego i okresowej ewaluacji postępów ucznia.
Wskazane jest, aby uczestnikami studiów były zespoły nauczycieli pracujący w poszczególnych szkołach, w porozumieniu z kierownictwem szkół (w celu zorganizowania harmonijnej współpracy w części badawczej programu). Możliwe jest również uczestnictwo indywidualnych nauczycieli.
- Lingwistyka edukacyjna
- Psycholingwistyka rozwojowa
- Wybrane zagadnienia logopedii
- Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej
- Podstawy edukacji włączającej
- Podstawy metodyki nauczania w grupach zróżnicowanych
- Wykrywanie i diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów
- Metodyka wspomagania komunikacji językowej
- Metodyka wychowania językowego
- Metodyka nauczania języków obcych dzieci z zaburzeniami komunikacji
- Metodyka nauczania czytania
- Metodyka rozwijania czytelnictwa
- Metodyka komunikowania się z uczniami w grupie zróżnicowanej
- Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
- Ćwiczenia w mówieniu ułatwiającym wielozmysłową percepcję i rozumienie wypowiedzi słownych
- Metoda Fonogestów
- Podstawy języka migowego
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
- Zasady projektowania uniwersalnego w dydaktyce
- Metodyka stosowania urządzeń wspomagających komunikowanie się
- Seminarium problemowe
dr Renata Kołodziejczyk – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, absolwent Filologii Polskiej i Logopedii UMCS w Lublinie, Podyplomowego Studium Surdologopedii w Warszawie i Podyplomowych Studiów w zakresie Emisji Głosu UMCS w Lublinie, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej KUL, certyfikowany instruktor metody fonogestów, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Logopedycznego, Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących oraz Stowarzyszenia Ochrony Dziedzictwa Kulturowego „Ocalmy”, członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz Polskiego Komitetu Audiofonologii.
Pracę magisterską napisała w 1998 r. na temat Rozwój umiejętności komunikacyjnych dziecka z uszkodzonym słuchem. Studium Przypadku. Rozprawę doktorską na temat Strategie radzenia sobie z trudnościami w tworzeniu związków syntaktycznych przez dzieci i młodzież niesłyszącą” obroniła w 2011 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskiem Jana Pawła II pod kierunkiem prof. dr hab. Kazimiery Krakowiak.
W latach 1998 – 2002 pracowała jako asystent w Zakładzie Języka Polskiego w Wyższej Szkole Humanistyczno-Przyrodniczej w Sandomierzu, a od 2002 roku pracuje jako asystent, a następnie adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej KUL. Prowadzi zajęcia z zakresu językoznawstwa (kultura języka polskiego, fonetyka i fonologia języka polskiego, fonetyka audytywna i wizualna), logopedii (rozwój mowy dziecka, podstawy logopedii, diagnoza i terapia zaburzeń mowy, logopedia korekcyjna, surdologopedia, metodyka rehabilitacji osób jąkajacych się, metodyka wizualizacji mowy, alternatywne i wspomagające metody komunikacji, terapia logopedyczna dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Terapia logopedyczna osób zaburzeniami mowy w wieku starszym) oraz emisji głosu. Od 1999 roku prowadzi też praktykę logopedyczną najpierw w Sandomierzu przy Zakładzie Języka Polskiego w WSHP, a następnie w Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących KUL.
Zajmuje się problematyką rozwoju komunikacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniem narządu słuchu, a także możliwościami wspierania ich edukacji. Bada ich umiejętności komunikacyjne oraz sposoby przezwyciężania trudności w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem. Prowadzone badania dotyczą również roli metody fonogestów we wspieraniu rozwoju językowego dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu, metodyki wprowadzania fonogestów do programów wychowania językowego, a także popularności metody w terapii logopedycznej i edukacji dzieci z uszkodzeniami słuchu i innymi rodzajami zaburzeń powodujących opóźnienie rozwoju mowy. Zajmuje się również problematyką profilaktyki logopedycznej u dzieci w wieku przedszkolnym.
Jest zaangażowana w organizację pomocy w nauce dla studentów z uszkodzeniami słuchu w ramach pracy Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących, a także w działalność Koła Naukowego Studentów Niesłyszących „Surdus Loquens”. Prowadzi lektorat języka polskiego dla osób niesłyszących, zajęcia logopedyczne, a także korektę językową prac pisemnych. Prowadzi seminarium licencjackie z zakresu profilaktyki zaburzeń mowy.
W ramach działalności Polskiego Stowarzyszenia Metody Fonogestów współpracuje ze szkołami i innymi placówkami oświatowymi w Polsce, stosującymi w pracy metodę fonogestów, prowadzi kursy metody fonogestów w KUL i na terenie całego kraju, organizuje ogólnopolskie konkursy recytatorskie z fonogestami.
W ramach współpracy z lokalną społecznością organizuje wraz ze studentami pedagogiki KUL coroczne warsztaty z profilaktyki logopedycznej dla dzieci z lubelskich przedszkoli, realizuje projekty dla dzieci w ramach LFN z zakresu komunikacji z niesłyszącym kolegą oraz emisji głosu dla dzieci i młodzieży.
Uczestniczy w realizacji międzynarodowego projektu Cued Speech Europa, w ramach którego powstaje bezpłatny internetowy kurs Metody Fonogestów.
Jest autorką monografii: Jak dzieci z uszkodzeniami słuchu radzą sobie z trudnościami językowymi oraz licznych artykułów naukowych.
prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak
dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL
dr Agnieszka Dłużniewska
dr Renata Kołodziejczyk
dr Aleksandra Borowicz
mgr Agnieszka Amilkiewicz-Marek
mgr Urszula Kmita
Absolwenci zdobywają umiejętności i kwalifikacje w zakresie udzielania skutecznego wsparcia dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie słyszenia, rozumienia, mówienia, czytania i pisania oraz kompetencji i sprawności językowych.
Zadanie finansowane jest ze środków Ministra Edukacji i Nauki. Ilość semestrów: 2
Limit miejsc: 60
Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest spełnienie łącznie warunków:
1. ukończenie studiów wyższych: I stopnia, II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich.
2. zarejestrowanie się w systemie rekrutacyjnym -> Zarejestruj się