KUL Logo

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia umożliwiają:

  • doskonalenie profesjonalnego warsztatu pracy dziennikarza lub specjalisty ds. komunikacji społecznej
  • doskonalenie umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu dziennikarza w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych, mediach społecznościowych i obywatelskich oraz zawodów pokrewnych: specjalista public relations (agencje PR), specjalista ds. promocji i komunikacji (jednostki i organy samorządowe (lokalne, zawodowe) specjalista ds. marketingu internetowego, analityka internetowego, specjalista ds. badania mediów, rzecznik prasowy, doradca/ konsultant ds. mediów i komunikacji (instytucje polityczne, biznesowe, biura poselskie, sztaby wyborcze, organizacje pozarządowe), fotografa, grafika komputerowego

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki nadobowiązkowe:

  • oferta dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy.

Instytut współpracuje z mediami lokalnymi: TVP Lublin, Radio Lublin SA, Kurier Lubelski, radio PLUS, Niedziela (wydanie lubelskie), Gość Niedzielny (wydanie lubelskie). Posiada również umowy z liceami regionu lubelskiego na realizację zajęć warsztatowych i promocyjnych.

Studenci dziennikarstwa i komunikacji społecznej są też współorganizatorami: Olimpiady Wiedzy o Mediach, Olimpiady Medialnej, Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej; Międzyuczelnianego Konkursu Retorycznego.

Studenci doskonalą kompetencje praktyczne w Uniwersyteckim Centrum Medialnym (Radio KUL, TV KUL).



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

  • pogłębiona wiedza i umiejętności praktyczne dziennikarza prasowego, radiowego, telewizyjnego, dziennikarza nowych mediów, krytyka filmowego, fotoreportera, komentatora, itp.;
  • umiejętność pisania projektów, znajomość i wykorzystywanie zasady kreatywnego pisania;
  • umiejętność prowadzenia badań przekazów medialnych i publiczności mediów;
  • znajomość politycznych, ekonomicznych, prawnych, społecznych i kulturowych uwarunkowań i kontekstów funkcjonowania mediów;
  • wysoki stopień wrażliwości etycznej;
  • umiejętność kierowania zespołem.

  • korzystanie z technik komunikacyjnych w celu autoprezentacji;
  • radzenie sobie ze stresem;
  • dbałość o kulturę języka;
  • posługiwanie się specjalistyczną terminologią;
  • znajomość i stosowanie reguł obowiązujących w sztuce negocjacji i dialogu;
  • posiadanie umiejętności skutecznych wystąpień publicznych;

oraz kompetencje językowe:

  • znajomość języka angielskiego na poziomie B2+;
  • znajomość języka angielskiego z uwzględnieniem terminologii z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej (Angielski medialny; Media ecology).

  • kompetencje w zakresie negocjowania i zawierania umów i kontraktów;
  • kompetencje w zakresie finansowania inicjatyw medialnych;
  • kompetencje planowania własnej kariery zawodowej.

  • znajomość i wykorzystywanie w pracy dziennikarskiej środowiska MS Office: Word, Power Point, Excel oraz innych przydatnych programów komputerowych i aplikacji;
  • korzystanie z podstawowych programów graficznych oraz programów wykorzystywanych do montażu;
  • realizowanie montażu radiowego i telewizyjnego z użyciem programu komputerowego.

  •  Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki, konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny medioznawstwa.

Zasady rekrutacji

Warunkiem ubiegania się o przyjęcie jest ukończenie studiów I stopnia w zakresie dziennikarstwa i komunikacji społecznej lub innych studiów o pokrewnych specjalnościach: edytorstwo, historia sztuki, politologia, marketing, zarządzanie, socjologia, europeistyka, kulturoznawstwo, technologie komunikacyjne, muzykologia, filologia, filologia polska, prawo mediów.

Kwalifikacja na podstawie konkursu ocen na dyplomy.