ZAREJESTRUJ SIĘ
Perspektywy zawodowe
Studia przygotowują do podjęcia pracy w zawodach:
- asystent rodziny
- koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (specjalność do wyboru)
Absolwenci mogą ponadto pracować w poradniach małżeńsko-rodzinnych, prowadzić kursy przygotowujące do życia w małżeństwie i rodzinie, a także pełnić zadania asystenta osoby niesamodzielnej (specjalność do wyboru).
Tytuł zawodowy licencjata uprawnia do:
- podjęcia studiów II stopnia
- kontynuowania kształcenia na studiach podyplomowych
Praktyki i staże
Praktyki obowiązkowe:
- praktyki zawodowe realizowane są w instytucjach pomocy rodzinie (świeckich i kościelnych) w wymiarze 120 godzin. Ponadto studenci odbywają praktyki zawodowe związane z wybraną przez studenta specjalizacją (koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej lub asystent osoby niesamodzielnej) w wymiarze 30 godzin.
Praktyki nadobowiązkowe:
- Zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami studenci mają możliwość skorzystania z oferty praktyk i staży zawodowych udostępnianych przez Biuro Karier KUL.
Staże:
- Możliwość odbywania praktyk w zagranicznych instytucjach lub przedsiębiorstwach w ramach programu Erasmus+: Szkolnictwo wyższe (Mobilność edukacyjna: KA1-HE).
- Możliwość odbywania staży w ramach Programu ,,Najlepsi u Najlepszych”.
Kompetencje zdobywane w trakcie studiów
Wszyscy absolwenci zdobywają kompetencje i kwalifikacje zawodowe do podjęcia pracy na stanowisku asystenta rodziny. W związku z tym, są przygotowani do:
- prowadzenia pracy z rodziną w miejscu zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę;
- udzielania pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych, w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy przez członków rodziny;
- wspierania aktywności społecznej rodzin;
- podejmowania działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin.
Absolwenci, którzy wybrali specjalność „Koordynator pieczy zastępczej”, zdobywają ponadto kompetencje niezbędne do podejmowania działań w obszarze:
- realizacji zadań koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej;
- zastosowania odpowiednich form czasowej opieki i/lub procedur adopcyjnych;
- doboru i przygotowania rodziców zastępczych bądź adopcyjnych;
- metodyki pracy z rodziną zastępczą oraz dzieckiem i nastolatkiem przebywającym w pieczy zastępczej;
- wykorzystania form usamodzielnienia młodzieży z rodzin zastępczych;
- wsparcia dziecka w rodzinie migracyjnej.
Absolwenci, którzy wybrali specjalność „Asystent osoby niesamodzielnej”, zdobywają ponadto kompetencje w zakresie opieki nad osobą niesamodzielną, m.in.:
- znają prawne aspekty opieki nad osobą niesamodzielną;
- znają prawne i społeczne aspekty funkcjonowania instytucji dla osób niesamodzielnych;
- znają aktualne kierunki polityki społecznej wobec osób starszych;
- potrafią zdiagnozować potrzeb osoby niesamodzielnej i jakości jej życia;
- potrafią podejmować podstawowe czynności pielęgnacyjne wobec osoby niesamodzielnej;
- rozumieją i potrafią wspierać duchowe (religijne) potrzeby osoby starszej i niepełnosprawnej (osoby niesamodzielnej);
- są gotowi do włączenia się w proces aktywizacji zawodowej i społecznej osób starszych i niepełnosprawnych (osób niesamodzielnych).
Wszyscy absolwenci posiadają kompetencje w zakresie udzielenia pierwszej pomocy osobie poszkodowanej.
Wszyscy absolwenci są przygotowani do:
- prowadzenie poradnictwa małżeńsko-rodzinnego w różnego typu placówkach świeckich i kościelnych;
- nauczania narzeczonych i małżonków naturalnych metod regulacji poczęć w ramach poradnictwa parafialnego i dekanalnego w Kościele katolickim;
- prowadzenie mediacji małżeńskich i rodzinnych;
- prowadzenia poradnictwa wychowawczego na różnych etapach rozwojowych dziecka.
Absolwent posiada umiejętności komunikacyjne w zakresie:
- stosowania podstawowych strategii komunikacyjnych i mediacyjnych w procesie rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych
- przedstawienia argumentacji w sposób dostosowany do możliwości różnych grup odbiorców
- pracy zespołowej
- audiowizualnej prezentacji wybranych problemów (ich opisu i rozwiązywania) oraz projektów społecznych
- zarządzania stresem podczas wystąpień publicznych
- sprawnego porozumiewania się przy użyciu nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych.
- Absolwent posiada kompetencje w zakresie ekonomiki i finansów gospodarstw domowych oraz podstaw przedsiębiorczości.
- Absolwent potrafi analizować problemy małżeństwa i rodziny z perspektywy nauk o rodzinie i dyscyplin pokrewnych, w tym z wykorzystaniem specjalistycznych zasobów bibliotek oraz baz danych statystycznych.
Absolwent potrafi poprawnie:
- formułować problemy i cele badawcze,
- dobierać wiarygodne źródła informacji i dane niezbędne do ich rozwiązania,
- dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy pozyskanych danych i informacji,
- dobierać właściwe metody i narzędzia badawcze,
- redagować teksty naukowe.
Zasady rekrutacji
Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z następujących przedmiotów:
- język polski (40% wyniku końcowego)
- język obcy nowożytny (30% wyniku końcowego)
- inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) — do wyboru (30% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.
Kandydaci z maturą zagraniczną
– wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty (40% wyniku końcowego)
- język obcy nowożytny (30% wyniku końcowego)
- inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) — do wyboru (30% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.
Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.
Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty (40% wyniku końcowego)
- język obcy nowożytny (30% wyniku końcowego)
- inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) — do wyboru (30% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.
Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!
Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.
Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości
- język polski (50% wyniku końcowego)
- dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i tematycznych oraz konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych przyjmowani są poza postępowaniem kwalifikacyjnym i otrzymują maksymalną liczbę punktów.
- Laureaci i finaliści mogą korzystać z uprawnień tylko jeden raz, tj. w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Nauki o rodzinie:
- Olimpiada z biologii
- Olimpiada z filozofii
- Olimpiada z historii
- Olimpiada Teologii Katolickiej (L)
- Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym
- Konkurs papieski (9L)
- Ogólnopolska Franciszkańska Olimpiada Wiedzy o św. Maksymilianie (I-V L)
- Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej (L)