KUL Logo

(PL)  

(PL) Metodyka wspomagania komunikacji językowej uczniów

Извините, этот техт доступен только в “польский”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.



CEL STUDIÓW:

Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie specjalistów dysponujących wiedzą i umiejętnościami z zakresu metodyki wychowania językowego i nauczania języka polskiego, opartymi na współczesnych osiągnięciach lingwistyki, glottodydaktyki i pedagogiki specjalnej, umożliwiającymi prowadzenie zindywidualizowanego, zgodnego ze specjalnymi potrzebami poszczególnych osób postępowania zaradczego wobec trudności, terapeutycznego w sytuacjach występowania zaburzeń oraz wychowawczego i dydaktycznego.
Studia mają na celu wyposażenie słuchaczy w aktualną wiedzę teoretyczną i metodyczną oraz dostarczenie im możliwości wypracowania umiejętności praktycznych, koniecznych do kierowania procesem rozwoju językowego dzieci i młodzieży dotkniętych trudnościami spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu i opóźnienia rozwoju mowy, a także przez mniejsze doświadczenie językowe i kulturowe jako konsekwencja emigracji i reemigracji.
Ważnym celem studiów jest wymiana doświadczeń nauczycieli oraz przeprowadzenie badań pedagogicznych w działaniu. Celem tych badań jest nie tylko uczenie się działania pedagogicznego opartego na samodzielnie prowadzonych badaniach, ale również wypracowanie kompletu wypróbowanych narzędzi do diagnozowania specjalnych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów z uszkodzeniami słuchu i opóźnieniami przyswajania języka, wdrożenie standardu diagnozy słyszenia funkcjonalnego, a następnie opracowanie serii pakietów dydaktycznych, zawierających przykładowe indywidualne programy rozwijania idiolektu ucznia oraz pomocnicze materiały dydaktyczne służące do jego realizacji.
Studia podyplomowe w zakresie metodyki wspomagania komunikacji językowej uczniów są odpowiedzią na pilne zapotrzebowanie szkół, zwłaszcza włączających oraz integracyjnych, na kompetentnych specjalistów, którzy potrafią sprostać nowym postaciom specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, opóźnieniami rozwoju mowy, deficytami kompetencji i sprawności językowych, trudnościami w uczeniu się czytania i pisania oraz wynikającymi z nich deficytami rozwoju poznawczego i trudnościami w nauce.

ADRESACI:

• Nauczyciele wychowania przedszkolnego – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku przedszkolnym;
• Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym;
• Nauczyciele przedmiotów, a szczególnie nauczyciele języka polskiego, pracujący w szkołach podstawowych i szkołach średnich;
• Nauczyciele wspomagający i asystenci uczniów;
• Logopedzi, psychologowie i pedagodzy szkolni współpracujący z nauczycielami w diagnozowaniu potrzeb ucznia, wyznaczaniu wspierających działań wychowawczych i edukacyjnych oraz w realizacji wyznaczonego programu edukacyjno-terapeutycznego i okresowej ewaluacji postępów ucznia.
Wskazane jest, aby uczestnikami studiów były zespoły nauczycieli pracujący w poszczególnych szkołach, w porozumieniu z kierownictwem szkół (w celu zorganizowania harmonijnej współpracy w części badawczej programu). Możliwe jest również uczestnictwo indywidualnych nauczycieli.

Lingwistyka edukacyjna
Psycholingwistyka rozwojowa
Wybrane zagadnienia logopedii
Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej
Podstawy edukacji włączającej
Podstawy metodyki nauczania w grupach zróżnicowanych
Wykrywanie i diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów
Metodyka wspomagania komunikacji językowej
Metodyka wychowania językowego
Metodyka nauczania języków obcych dzieci z zaburzeniami komunikacji
Metodyka nauczania czytania
Metodyka rozwijania czytelnictwa
Metodyka komunikowania się z uczniami w grupie zróżnicowanej
Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Ćwiczenia w mówieniu ułatwiającym wielozmysłową percepcję i rozumienie wypowiedzi słownych
Metoda Fonogestów
Podstawy języka migowego
Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
Zasady projektowania uniwersalnego w dydaktyce
Metodyka stosowania urządzeń wspomagających komunikowanie się
Seminarium problemowe

prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak 

dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL

dr Agnieszka Dłużniewska 

dr Renata Kołodziejczyk 

dr Aleksandra Borowicz 

mgr Agnieszka Amilkiewicz-Marek 

mgr Urszula Kmita

Absolwenci zdobywają umiejętności i kwalifikacje w zakresie udzielania skutecznego wsparcia dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie słyszenia, rozumienia, mówienia, czytania i pisania oraz kompetencji i sprawności językowych

Opłata za semestr: 2 000 zł | Ilość semestrów: 2

Limit miejsc: 20

Istnieje możliwość płatności w ratach — max. 3 raty za każdy semestr.

Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.



Zapisz się/zarejestruj

Zajęcia odbywają się stacjonarnie.
Opłata za semestr: 2 000 zł (możliwe raty).
Liczba semestrów: 2
Zajęcia prowadzone są w soboty i niedziele.


KIEROWNIK STUDIÓW

dr Renata Kołodziejczyk 
renata.kolodziejczyk@kul.pl

SEKRETARIAT STUDIÓW

+48 81 445 39 96

+48 81 445 39 98

+48 502 681 994

centrumsp@kul.pl

Zasady rekrutacji
Zapisz się/zarejestruj