KUL Logo

(PL)  

(PL) Filozoficzna Myśl Jana Pawła II

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

ZAREJESTRUJ SIĘ


CEL STUDIÓW:

Celem studiów podyplomowych jest zaznajomienie słuchaczy z myślą antropologiczno-etyczną Karola Wojtyły/Jana Pawła II

ADRESACI:

  • absolwenci studiów wyższych (I, II stopnia lub jednolitych magisterskich),
  • studenci V roku studiów jednolitych magisterskich, którzy posiadają kwalifikacje studiów I stopnia, tj. zrealizowały co najmniej 3-letni program edukacji i uzyskały co najmniej 180 punktów ECTS.
  • oferta jest skierowana zarówno dla nauczycieli, którzy będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności na lekcjach z filozofii, etyki, religii oraz w ramach szeroko rozumianej humanistyki, jak również do tych wszystkich, którzy są zainteresowani poznaniem twórczości antropologiczno-etycznej Karola Wojtyły/Jana Pawła II

Wszystkie zajęcia będą odbywały się w formie online.

Program studiów obejmuje następujące przedmioty:

Filozofia człowieka w tradycji arystotelesowsko-tomistycznej (wykład, 18 godz.)
Fenomenologia w etyce i antropologii filozoficznej (wykład, 18 godz.)
Arystoteles – Etyka nikomachejska (konwersatorium, 12 godz.)
Filozofia moralna św. Tomasza z Akwinu (konwersatorium, 12 godz.)
Etyka wartości Maxa Schelera (konwersatorium, 12 godz.)
Wykłady lubelskie (konwersatorium, 18 godz.)
Miłość i odpowiedzialność (konwersatorium, 18 godz.)
Osoba i czyn (konwersatorium, 18 godz.)
Lubelska szkoła personalistyczna (wykład, 18 godz.)
Myśl społeczna Jana Pawła II (wykład, 18 godz.)
Etyka współczesna (konwersatorium, 18 godz.)

ks. dr Marcin Ferdynus

Dorobek: ks. Marcin Ferdynus podejmuje badania w obszarze szeroko rozumianej etyki medycznej, w szczególności zajmuje się medycznymi, etycznymi oraz społecznymi aspektami przedłużania życia ludzkiego, problemem rezygnacji z uporczywej terapii, etycznymi aspektami doskonalenia ludzkiej natury oraz antropologicznymi i etycznymi aspektami transhumanizmu. Ponadto prowadzi wykłady z etyki dla studentów filozofii KUL oraz dla studentów innych kierunków KUL. Jest autorem jednej monografii, a także kilkunastu artykułów naukowych, opublikowanych w czasopismach krajowych oraz międzynarodowych. W 2017 roku został laureatem nagrody Prezesa Rady Ministrów za wyróżnioną pracę doktorską pt. Przedłużanie życia jako problem moralny.

dr hab. Agnieszka Lekka-Kowalik, prof. KUL – Dyrektor Instytutu Jana Pawła II (KUL); prowadzi prace nad zagadnieniem relacji: moralność a nauka, zwłaszcza związkami między wartościami epistemicznymi a wartościami moralnymi, ze szczególnym uwzględnieniem roli sądów wartościujących dla kwestii obiektywności nauki oraz zakresem dopuszczalności; prowadzenia badań naukowych (forbidden knowledge). Argumentuje przeciw nauce “wolnej od wartości” i opowiada się za nauką “świadomą” swych aksjologicznych zaangażowań.

prof. dr hab. Jan Kłos – prowadzi badania głównie w obszarze problemów etyki społecznej i politycznej. Zajmuje się historią doktryn społeczno-politycznych, teorią i etyką środków masowego przekazu, aksjologicznymi podstawami systemów politycznych. W obszarze jego zainteresowań znajduje się również myśl filozoficzna Johna Henry’ego Newmana i Edith Stein.

ks. dr hab. Tomasz Duma – w kręgu jego zainteresowań znajduje się głównie metafizyka relacji, rola istnienia w metafizycznym wyjaśnianiu rzeczywistości, metafizyczne podstawy tożsamości bytu ludzkiego w ujęciu św. Tomasza z Akwinu oraz antropologiczne i etyczne aspekty w ujęciu Karola Wojtyły

dr hab. Arkadiusz Gudaniec, prof. KUL – interesuje się głównie antropologią filozoficzną w ujęciu klasycznym, filozoficznym rozumieniem miłości, metafizyką klasyczną, problemem ontycznej jedności bytu ludzkiego jako podmiotu heterogenicznych aktów.

ks. dr hab. Piotr Pasterczyk – w kręgu jego zainteresowań znajduje się filozofia antyczna, fenomenologia oraz hermeneutyka

dr Anna Krajewska – za podstawowy przedmiot swoich badań obrała nurt antyteoretyczny we współczesnej etyce. W ramach tej problematyki skupia się na takich kwestiach jak partykularyzm moralny, koncepcja podmiotu moralnego oraz ocena skutków działania. Obok tego prowadzi badania nad moralną odpowiedzialnością w kontekście współczesnych dyskusji dotyczących różnic między działaniem a zaniechaniem działania.

dr Małgorzata Borkowska-Nowak – interesuje się głównie etyką społeczno-polityczną, w jej ramach podejmuje problematykę sprawiedliwości społecznej, wolności, dobra wspólnego, cnót obywatelskich, racjonalistycznego i indywidualistycznego liberalizmu. W swoich badaniach stara się łączyć perspektywę filozoficzną z perspektywą nauk społecznych (politologii, socjologii, psychologii, prawa i ekonomii).

dr Wojciech Lewandowski – koncentruje się w swoich badaniach na analizach intuicyjnie przyjmowanych przekonań moralnych dotyczących m.in. odpowiedzialności za przyszłe pokolenia i obowiązku szczególnej troski o bliskich. Zajmuje się też problematyką bioetyczną, w sposób szczególny problemami moralnymi związanymi z medycznie wspomaganą prokreacją.

ks. dr Marcin Ferdynus – podejmuje badania w obszarze szeroko rozumianej etyki medycznej, w szczególności zajmuje się medycznymi, etycznymi oraz społecznymi aspektami przedłużania życia ludzkiego, problemem rezygnacji z uporczywej terapii, etycznymi aspektami doskonalenia ludzkiej natury oraz antropologicznymi i etycznymi aspektami transhumanizmu.

KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:

  • student zna i rozumie myśl filozoficzną, zwłaszcza koncepcję antropologiczną i etyczną Karola Wojtyły/Jana Pawła II
  • student zna podstawowe pojęcia etyczne i terminologię charakterystyczną dla twórczości Wojtyły
  • student zna zagadnienia analizowane w najważniejszych dziełach Wojtyły

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

  • student jest nastawiony na wykorzystanie zdobytej wiedzy do kształtowania właściwych postaw moralnych w życiu indywidualnym, rodzinnym i społecznym
  • student potrafi dyskutować i krytycznie odnieść się do odmiennych stanowisk antropologicznych i etycznych
  • student potrafi rzetelnie analizować problemy i argumenty pojawiające się w dyskursie publicznym
  • student rozumie konieczność ciągłego podnoszenia i uzupełniania swoich kompetencji
  • student staje się twórczym i aktywnym uczestnikami życia społecznego.

KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE:

  • student potrafi efektywnie komunikować się, pracować w zespole, podejmując w nim różne role adekwatnie do potrzeb i posiadanych kompetencji
  • student potrafi samodzielnie formułować rozstrzygnięcia problemów moralnych i przedstawia je w sposób uporządkowany i klarowny

Opłata za semestr: 1700 zł | Ilość semestrów: 2

Limit miejsc: 20

Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.

Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.

Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest spełnienie łącznie warunków:

1. ukończenie studiów wyższych: I stopnia, II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich; w przypadku studentów V roku zaświadczenie o zaliczeniu IV roku studiów i zdobytych punktach ECTS

2. zarejestrowanie się w systemie rekrutacyjnym > Zarejestruj się (decyduje kolejność zgłoszeń).

ZASADY REKRUTACJI