KUL Logo

(PL)  

(PL) Formacja pastoralno-liturgiczna – Instytut Formacji Pastoralno-Liturgicznej

Вибачте цей текст доступний тільки в “польська”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.



CEL STUDIÓW:

  • formacja pastoralno-liturgiczna osób zajmujących się małymi grupami, ruchami kościelnymi, kręgami specjalistycznego duszpasterstwa i wychowaniem liturgicznym w parafiach
  • pogłębianie kompetencji wobec wyzwań nowej ewangelizacji oraz rozwój zaangażowania w posłudze pastoralnej (dzieci, młodzież i dorośli, służba liturgiczna, ewangelizacja, odnowa charyzmatyczna, deuterokatechumenat, oazy, domowy Kościół, laikat, małe grupy, grupy modlitewne, apostolskie, charytatywne)
  • uzyskanie kompetencji na poziomie licencjatu kanonicznego (wg Konstytucji Apostolskiej Veritatis Gaudium; 8 XII 2017) wymaganego m. in. do uzyskania doktoratu z teologii. Studia są odbywane na Wydziale Teologii KUL i stanowią unikalne połączenie studiów akademickich i formacyjnych. Kierownictwo naukowo-dydaktyczne należy do Instytutu Nauk Teologicznych KUL, a kierownictwo formacyjne do Ruchu Światło-Życie.

ADRESACI:

  • księża diecezjalni i zakonni

Bogactwem IFPL jest uczestnictwo księży w różnym wieku i stażu posługi kapłańskiej, wikariuszy i proboszczów, pracowników instytucji kościelnych, księży diecezjalnych i zakonnych, z Polski, krajów sąsiednich i Europy Zachodniej, także obrządku wschodniego, zaangażowanych nie tylko w formację służby liturgicznej i Ruch Światło-Życie wraz z Domowym Kościołem, ale także w  inne ruchy i formy odnowy eklezjalnej o różnej duchowości, co sprzyja wymianie doświadczeń. Łączy ich pasja zaangażowania i potrzeba pogłębiania swych kompetencji w posłudze kapłańskiej. Są to jedyne studia w Polsce prowadzone w tej formule. Studia są otwarte dla każdego kapłana.

Dwa lata studiów w Instytucie realizowane są w ramach sześciu trzydniowych sesji (w każdym roku akademickim), podczas których wymagany jest pobyt w domu formacyjnym.

Zajęcia prowadzone są w miesiącach o mniejszej intensywności pracy w parafiach (X, XI, II/III, IV, V, VI) i trwają od środy rano do południa w piątek.

Po ukończeniu dwu lat studiów księża absolwenci otrzymują dyplom ukończenia IFPL. Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, odbywanych według norm państwowych, stanowi pomoc przy ubiegania się o awans, np. w szkolnictwie.

Szczegóły oraz ulotka do pobrania na stronie internetowej www.ifpl-kul.pl

WYKŁADY:
• Cechy duchowości kształtowane przez liturgię
• Chrystologiczne, pneumatologiczne i eklezjalne podstawy duszpasterstwa
• Duszpasterstwo a znaki czasu
• Duszpasterstwo liturgiczne w świeckich ruchach młodzieżowych
• Duszpasterstwo zwyczajne i nadzwyczajne
• Eklezjalna formacja służby liturgicznej
• Eucharystia w życiu parafii
• Formy spotkań biblijnych
• Funkcja charytatywna Kościoła
• Grupy nieformalne w aspekcie psychologiczno-wychowawczym
• Homilia niedzielna, świąteczna i codzienna
• Katecheza a mistagogia
• Katechizacja i katechumenat
• Katolicka odnowa w Duchu Świętym
• Kierownictwo duchowe “nowego człowieka”
• Komentarz mszalny i modlitwa powszechna
• Liturgia a religijność ludowa
• Małe wspólnoty i ruchy odnowy w Kościele
• Mass media w duszpasterstwie
• Msze tematyczne i wotywne
• Muzyka liturgiczna w duszpasterstwie parafialnym
• Odnowa biblijna wspólnot i grup apostolskich
• Opieka paliatywna i hospicyjna – aspekt pastoralny
• Pedagogia Kościoła – autorytet wychowawczy
• Pedagogia religijno-społeczna
• Podstawowe funkcje urzeczywistniania się Kościoła w parafii
• Przemiany społeczne w Polsce a duszpasterstwo
• Przepowiadanie zwyczajne
• Przygotowanie do małżeństwa w rodzinie i parafii
• Psychologia i dynamika małych grup religijnych
• Psychologia pastoralna w służbie formacji chrześcijańskiej i kapłańskiej
• Psychoprofilaktyka społeczna
• Sakrament roku liturgicznego
• Teologia ewangelizacji
• Teologia znaku i symbolu
• Wspólnota jako podmiot duszpasterstwa
• Współczesna katechetyka
• Współczesna nauka religii w szkole
ĆWICZENIA, SEMINARIA I INNE ZAJĘCIA PRAKTYCZNE:
• Formacja animatorów małych wspólnot eklezjalnych
• Formacja diakonii animatorów i apostołów świeckich
• Formacja eucharystyczna zespołu kapłańskiego
• Formacja lidera w ruchu eklezjalnym
• Formacja modlitewna zespołu kapłańskiego
• Historia liturgii (seminarium naukowe)
• Homiletyka (seminarium naukowe)
• Kręgi rodzinne duchowości małżeńskiej
• Liturgika pastoralna (seminarium naukowe)
• Metoda przeżyciowa w rekolekcjach dzieci i młodzieży
• Pastoralne aspekty homoseksualizmu
• Prolegomena do „nowej ewangelizacji”
• Rozwiązywanie problemów alkoholowych – aspekt pastoralny
• Teologia liturgii (seminarium naukowe)

ks. prof. dr hab. Mirosław Kalinowski – Rektor KUL,  Katedra Opieki Społecznej, Paliatywnej i Hospicyjnej, Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Specjalizacja naukowa: pomoc chorym w stanach terminalnych i ich rodzinom, pozamedyczne aspekty opieki paliatywnej i hospicyjnej, problematyka zespołu wspierającego, profilaktyka patologii społecznych, resocjalizacja przez edukację, teologia pastoralna.
dr hab. Urszula Dudziak, prof. KUL – psycholog, teolog, doradca życia rodzinnego, instruktor naturalnego planowania rodziny, ministerialny rzeczoznawca podręczników wychowania do życia w rodzinie, koordynator zespołu ekspertów opracowujących podstawę programową wychowania do życia w rodzinie, pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Nauk Teologicznych KUL, promotor i recenzent prac o tematyce prorodzinnej, organizator międzynarodowych konferencji odbywających się na KUL z okazji Narodowego Dnia Życia i Dnia Świętości Życia; przez 29 lat prowadząca spotkania w poradni i wykłady dla osób przygotowujących się do małżeństwa, szkoląca doradców życia rodzinnego w Polsce, Niemczech i Anglii.
ks. prof. dr hab. Stanisław Dyk – kierownik Katedry Homiletyki w Instytucie Nauk Teologicznych KUL w Lublinie; wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Homiletów Polskich; redaktor naczelny „Przeglądu Homiletycznego”; redaktor 1-go zeszytu „Roczników Teologicznych KUL” pt. „Homiletyka”; konsultor w Komisji ds. Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski. Obszar zainteresowań naukowych: teologia przepowiadania, homiletyka materialna, nowa ewangelizacja.
o. dr hab. Marek Fiałkowski OFMConv, prof. KUL – kierownik Katedry Teologii Pastoralnej KUL. Autor ponad 70 artykułów naukowych i popularnonaukowych, wielu recenzji, sprawozdań z sympozjów, haseł i biogramów leksykalnych. W badaniach naukowych koncentruje się na zagadnieniach relacji Kościoła i świata, obecności chrześcijan w życiu społeczno-politycznym, duszpasterstwie nadzwyczajnym, teologii i problemach rodziny teologii i formach aktywizacji laikatu w Kościele i świecie.
ks. prof. dr hab. Wiesław Przygoda – kierownik Sekcji Teologii Pastoralnej i Katechetyki KUL. Autor książek: Funkcja charytatywna Kościoła po Soborze Watykańskim II, Lublin 1998; Posługa charytatywna Kościoła w Polsce, Lublin 2004; Apostolski wymiar wolontariatu charytatywnego w Polsce, Lublin 2012. Współredaktor Leksykonu teologii pastoralnej, Lublin 2006. W badaniach naukowych koncentruje się wokół zagadnień: działalność charytatywna Kościoła, wolontariat chrześcijański, duszpasterstwo specjalne i specjalistyczne, teologia laikatu i formy apostolstwa świeckich.
ks. prof. dr hab. Adam Rybicki – kapłan diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej, od 2001 pracownik naukowy (w latach 2012-2016 dyrektor) w Instytucie Teologii Duchowości KUL. Ukończył również Podyplomowe Studium Psychoterapii i Poradnictwa Psychologicznego dla Duchowieństwa. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego. Rekolekcjonista, kierownik duchowy, autor poczytnych książek na temat duchowości mężczyzny („Lew i baranek”, „Wąż i gołębica”), a także innych książek i artykułów nt. rozwoju duchowego, duchowości maryjnej, mistyki itd.
ks. dr Andrzej Megger – adiunkt w katedrze Teologii Liturgii w Sekcji Liturgiki i Homiletyki KUL; sekretarz Stowarzyszenia Liturgistów Polskich; redaktor „Studiów Liturgicznych”; wykładowca liturgiki w Wyższym Seminarium Duchownym w Pelplinie oraz na studiach podyplomowych w zakresie teologii realizowanych przez UMK w Toruniu. Jest autorem kilkunastu artykułów naukowych oraz jednej monografii („Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w parafii”, Lublin 2020). Prowadzi zajęcia z zakresu m.in. teologii roku liturgicznego, Liturgii Godzin oraz przestrzeni liturgicznej. Interesuje się teologią liturgiczną krajów niemieckojęzycznych.
ks. prof. dr hab. Dariusz Lipiec – prezbiter diecezji siedleckiej. Główne obszary badawcze to: duszpasterstwo niepełnosprawnych (Duszpasterstwo niewidomych i słabowidzących w Polsce. Studium teologicznopastoralne, Lublin 2011), formacja kapłańska (Formacja pastoralna młodych prezbiterów w diecezjach w Polsce. Studium teologicznopastoralne, Lublin 2020), prakseologia pastoralna, duszpasterstwo parafialne oraz posługa zbawcza Kościoła wobec laikatu i jego zaangażowania w Kościele.
ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa – kapłan diecezji radomskiej, konsultant Komisji Wychowania Katolickiego KEP ds. oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych. Autor ponad 250 publikacji w języku polskim, angielskim, włoskim, niemieckim i ukraińskim. Autor i redaktor wielu materiałów ewangelizacyjnych oraz podręczników do nauczania religii. Zajmuje się przede wszystkim ewangelizacyjnym wymiarem katechezy i katechezą młodzieży w kontekście współczesnych przemian kulturowych.
ks. dr Michał Klementowicz – Katedra Homiletyki, Instytut Teologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wykładowca homiletyki oraz retoryki na Wydziale Teologii oraz na Wydziale Filozofii KUL. Autor publikacji z zakresu wykorzystania narzędzi lingwistyki tekstu, argumentacji oraz uzasadniania twierdzeń w posłudze słowa Bożego.
ks. prof. dr hab Henryk Witczyk – kierownik Katedry Teologii Biblijnej i Proforystyki – Sekcja Nauk Biblijnych w Instytucie Nauk Teologicznych KUL; członek Papieskiej Komisji Biblijnej; przewodniczący Stowarzyszenia Biblistów Polskich; odpowiada za Telewizyjny Uniwersytet Biblijny; przewodniczący Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II. Współtworzył dokumenty Papieskiej Komisji Biblijnej: Natchnienie i prawda Pisma świętego (2015) oraz „Czym jest człowiek (Ps 8,5)?”. Zarys antropologii biblijnej (2020). Prowadzi badania intertekstualne. Ich owocem są liczne publikacje książkowe. Publikuje w Verbum Vitae (redaktor naczelny) i The Biblical Annals.
ks. dr hab. Kazimierz Święs, prof. KUL, mgr teologii – PWT w Krakowie (1985); dr socjologii – WNS KUL (1994); habilitacja – WT KUL (2011); kierownik Katedry Socjologii Religii (2011-2014). Kierunki badań: religijność i jej przemiany, wartości religijno-moralne, ład społeczno-gospodarczy w świetle nauczania Kościoła, socjologia wychowania, problematyka transformacji ustrojowej w Polsce. Publikacje: Przemiany religijności miejskiej w czasie transformacji systemowej (Lublin 2011); kilkadziesiąt art. z zakresu socjologii religii, katolickiej nauki społecznej i teologii pastoralnej. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Towarzystwa Naukowego KUL, Polskiego Stowarzyszenia Pastoralistów. Wicedyrektor i dyrektor Konwiktu Księży Studentów KUL (2000-2012).
dr hab. Krzysztof Mielcarek, prof. KUL; kier. Katedry Egzegezy Ewangelii i Pism Apostolskich. Zainteresowania naukowe: pisma Łukaszowe oraz Septuaginta. Od 2000 r. wykł. w dominikańskim Kolegium Filozoficzno-Teologicznym (Kraków oraz Katowice i Warszawa). Od 2003 r. współpracuje z Papieską Radą ds. Popierania Jedności Chrześcijan, uczestnicząc w dialogach ekumenicznych na forum międzynarodowym; od 2012 r. jako delegat Kościoła katolickiego jest członkiem Komisji “Wiara i Ustrój” Światowej Rady Kościołów. Uczestniczył w tłumaczeniu i redakcji Biblii Ekumenicznej (ST); obecnie bierze udział w przygotowaniu rewizji Biblii Tysiąclecia (wyd. 6).
dr hab. Michał Wyrostkiewicz, prof. KUL; teolog, medioznawca; wicedyrektor Instytutu Nauk Teologicznych KUL, członek kolegium naukowego Akademii Nowych Mediów i Komunikacji KUL; badacz i nauczyciel akademicki. Prowadzi badania naukowe oraz zajęcia dydaktyczne dotyczące antropologii mediów i komunikowania oraz podmiotowych aspektów eksploatowania informacji. Wypracował i twórczo rozwija naukową koncepcję infoetyki. Autor licznych publikacji naukowych i upowszechniających wiedzę z tego zakresu.
ks. dr Wojciech Nowacki, wykładowca teologii dogmatycznej w WSD w Łomży; doktorat na Uniwersytecie Świętego Krzyża w Rzymie. Związany z Ruchem Światło-Życie oraz z ruchem Odnowy w Duchu Świętym; Przewodniczący Krajowego Zespołu Koordynatorów Odnowy i członek Komisji Teologicznej przy tym Zespole (1998-2011); członek ICCRS (Międzynarodowych Służb Katolickiej Odnowy Charyzmatycznej) oraz Podkomitetu Europejskiego ICCRS (2014 – 2019). Należy do rady programowej kwartalnika „Pastores”. W latach 2006 – 2012 rektor WSD w Łomży; obecnie proboszcz; koordynator diecezjalny Odnowy w Duchu Świętym.
ks. dr Marek Sędek – kapłan diecezji warszawsko-praskiej, ur. 1963 r. w Warszawie, święcenia kapłańskie w 1988 r., od 2015 r. Moderator generalny Ruchu Światło-Życie – mieszka w Krościenku n. Dunajcem. Wcześniej wykładowca teologii pastoralnej w Diecezjalnym Seminarium Duchownym i proboszcz. Doktorat (2002 r.) na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie na podstawie rozprawy: Formacja do dojrzałości chrześcijańskiej w wybranych ruchach katolickich w Polsce. Od 2015 r. prowadzi zajęcia na KUL.

KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:
• poznanie teologii i ewangelizacji i zagadnień nowej ewangelizacji
• poznanie teologicznych i socjologicznych podstaw zwyczajnego i nadzwyczajnego duszpasterstwa w świecie współczesnym
• poznanie podstawowych funkcji urzeczywistniania się Kościoła w parafii
• poznanie nauczania Kościoła o ewangelizacji i środkach w jej służbie
• poznanie funkcji nauczania katechetyczne w parafii i w szkole
• poznanie pogłębionej wiedzy o mistagogicznej roli liturgii
• poznanie specjalistycznej wiedzy o przygotowywaniu poszczególnych elementów zgromadzenia liturgicznego
• poznanie teologii słowa Bożego w liturgii i zasad jego przepowiadania
• poznanie pogłębionej wiedzy o roli Eucharystii w kształtowaniu życia chrześcijańskiego
• poznanie teologii liturgii i teologii liturgicznej
• poznanie zagadnień relacji religijności ludowej do liturgii
• poznanie pogłębionej duchowości kształtowanej przez liturgię w grupach religijnych i w rodzinach
• poznanie znaczenia współczesnych ruchów eklezjalnych
• poznanie zasad formacji w ruchach eklezjalnych
• poznanie wszechstronnej wiedzy dotyczącej formacji animatorów, liderów, laikatu w ruchach eklezjalnych
• poznanie zagadnienia kierownictwa duchowego uczestników ruchów religijnych i we wspólnotach małżeńsko-rodzinnych
• poznanie zasad psychologiczno-pedagogicznych stosowanych w formacji chrześcijańskiej;
• roli liturgii w grupach laikatu
• umiejętność prowadzenia analizy porównawczej oraz interpretacji aktualnych i historycznych tekstów liturgicznych
• umiejętność tworzenia opartych na Biblii, Ojcach Kościoła, nauczaniu Kościoła i tekstach liturgicznych, oryginalnych tekstów służących modlitwie, formacji duchowej i pobożności
• umiejętność przygotowywania celebracji liturgicznej zgodnie z aktualnymi przepisami Kościoła
• umiejętność wdrażania w czynne i pełne uczestnictwo w liturgii Kościoła
• umiejętność uwzględniania łączności liturgii z pobożnością ludową
• umiejętność propagowania obrzędowości rodzinnej w jej relacji do liturgii
• umiejętność przygotowania zajęć wykładowych i formacyjnych
• umiejętność projektowania dzieł ewangelizacyjnych
• znajomość dostrzegania potrzeby formacji pastoralno-liturgicznej w społeczności Kościoła
• znajomość dokonywania samodzielnej wnikliwej obserwacji oraz krytycznej interpretacji zjawisk i procesów społecznych dotyczących celebracji liturgii oraz dotyczących ewangelizacji i duszpasterstwa
• znajomość naukowej metodologii i prowadzenia działalności naukowej w dziedzinie teologii pastoralnej i liturgiki
• znajomość prezentacji wyników badań w postaci rozprawy naukowej
• znajomość wykorzystywania osiągnięć innych nauk humanistycznych, a zwłaszcza dyscyplin teologicznych, socjologii i psychologii do badań naukowych i posługi eklezjalnej
• znajomość kierowania się w badaniach naukowych zasadą hermeneutyki ciągłości i paradygmatu pastoralnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
• poznanie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej pastoralnych aspektów rozwiązywania trudnych problemów społecznych
• umiejętność wykorzystywania wiedzy historyczno-liturgicznej i teologiczno-liturgicznej do ewangelizacji i formacji wspólnot chrześcijańskich
• umiejętność animowania różnego rodzaju ruchów oraz stowarzyszeń chrześcijańskich
• prowadzenia formacji pastoralno-liturgicznej w Kościele patrykularnym, szczególnie w ruchach i grupach katolickich
• umiejętność kompetentnego organizowania i przeprowadzanie wykładów, pogadanek, dni skupienia, rekolekcji i innych ćwiczeń duchowych dla różnych stanów i grup eklezjalnych
• znajomość rozpoznawania pastoralnych uwarunkowań zaangażowania społecznego
• znajomość potrzeby współpracy laikatu i duchowieństwa w duszpasterstwie i w liturgii
• znajomość form aktywnej pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów społecznych
• postawa zaangażowania się w budowanie i pogłębianie więzi społecznych
• umiejętność łączenia uczestnictwa w liturgii z innymi dziedzinami życia Kościoła.


Opłata za semestr: 1300 zł | Ilość semestrów: 4

Limit miejsc: 20

Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.

Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.

Dodatkowo wszyscy uczestnicy studiów ponoszą koszt obowiązkowego pobytu w domu formacyjnym.

_____________________________________________________________________



Zapisz się/zarejestruj

Zajęcia odbywają się stacjonarnie.
Opłata za semestr: 1 300 zł (możliwe raty).
Liczba semestrów: 4
Zajęcia prowadzone są w dniach środa-piątek.

KIEROWNIK STUDIÓW

ks. dr hab. Piotr Kulbacki, prof. KUL
piotr.kulbacki@kul.pl

 SEKRETARIAT STUDIÓW

+48 81 445 39 96

+48 81 445 39 98

+48 502 681 994

centrumsp@kul.pl

Zasady rekrutacji
Zapisz się/zarejestruj