STUDIA TEOLOGICZNO-KATECHETYCZNE Z PRZYGOTOWANIEM PEDAGOGICZNYM DO NAUCZANIA RELIGII
STUDIA PODYPLOMOWE
O STUDIACH:
Celem studiów podyplomowych w zakresie teologiczno-katechetycznym z przygotowaniem pedagogicznym do nauczania religii jest przygotowanie do pracy zawodowej w charakterze nauczyciela religii w przedszkolu, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum oraz w szkołach branżowych I i II stopnia. Studia te umożliwiają uzyskanie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii Kościoła katolickiego zgodnie z wymaganiami zawartymi w Porozumieniu pomiędzy Konferencja Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
ADRESACI:
Studia podyplomowe w zakresie teologiczno-katechetycznym z przygotowaniem pedagogicznym do nauczania religii są skierowane do osób, które ukończyły studia magisterskie na kierunku innym niż teologia lub ukończyły studia magisterskie z teologii lecz nie posiadają przygotowania pedagogicznego do nauczania religii.
- Zajęcia prowadzone są on-line.
- Opłata za semestr: 1 800 zł (możliwe atrakcyjne raty).
- Liczba semestrów: 4
- Zajęcia prowadzone są w piątki i soboty .

KIEROWNIK STUDIÓW
ks. dr hab. Piotr Tomasz Goliszek, prof. KUL
- piotr.goliszek@kul.pl
Program
PRZYGOTOWANIE TEOLOGICZNE
Wprowadzenie do Pisma Świętego; Nowy Testament Ewangelie; Nowy Testament Listy; Stary Testament: pięcioksiąg, księgi historyczne; Stary Testament: księgi prorockie; Teologia dogmatyczna: protologia i eschatologia; Teologia dogmatyczna: chrystologia; Teologia dogmatyczna: pneumatologia; Teologia dogmatyczna: mariologia, eklezjologia; Teologia dogmatyczna: sakramentologia; Teologia dogmatyczna: ekumenizm; Teologia fundamentalna: chrystologia i eklezjologia; Teologia fundamentalna: religiologia; Teologia moralna: ogólna; Teologia moralna: szczegółowa; Teologia moralna: bioetyka; Liturgika: rok liturgiczny; Liturgika: sakramenty; Teologia duchowości wychowawców; Katolicka Nauka Społeczna; Historia Kościoła.
PRZYGOTOWANIE PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE
Podstawowe pojęcia psychologii (wykład); Psychologia społeczna i komunikacji (wykład); Psychologia rozwoju, wychowawcza i uczenia się (konwersatorium); Psychologia komunikacji i rozwoju osobistego (warsztaty); Pedagogika szkolna z elementami prawa oświatowego (wykład); Wybrane problemy edukacyjne dzieci i młodzieży (ćwiczenia); Rozwój zawodowy i warsztat pracy nauczyciela (warsztaty); Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (30 godz.)
PODSTAWY DYDAKTYKI – DYDAKTYKA PRZEDMIOTU NAUCZANIA
Emisja głosu (ćwiczenia); Podstawy dydaktyki (wykład); Dydaktyka katechezy (wykład); Dydaktyka katechezy (ćwiczenia); Metodyka katechezy (konwersatorium); Katechetyka specjalna (konwersatorium)
PRAKTYKI ZAWODOWE
Praktyki śródroczne:
Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w przedszkolu i klasach edukacji wczesnoszkolnej (15 godz.); Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w szkołach podstawowych (15 godz.); Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w szkołach ponadpodstawowych (15 godz.);
Praktyki ciągłe:
Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w szkołach podstawowych (45 godz.); Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w szkołach ponadpodstawowych; Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (45 godz.).
Kadra dydaktyczna
- ks. prof. dr hab. Krzysztof Guzowski (teologia dogmatyczna)
- ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa (katechetyka)
- ks. prof. dr hab. Marian Zając (katechetyka)
- ks. dr hab. Grzegorz Barth, prof. KUL (teologia dogmatyczna)
- ks. dr hab. Włodzimierz Bielak, prof. KUL (Historia Kościoła)
- ks. dr hab. Piotr Goliszek, prof. KUL (katechetyka)
- dr hab. Beata Jakimiuk, prof KUL (Rozwój zawodowy i warsztat pracy nauczyciela)
- ks. dr hab. Andrzej Kiciński, prof. KUL (katechetyka)
- ks. dr hab. Antoni Nadbrzeżny, prof. KUL (teologia dogmatyczna)
- s. dr hab. Maria Opiela, prof. KUL (pedagogika)
- Ks. dr hab. Sławomir Pawłowski, prof. KUL (teologia dogmatyczna)
- ks. dr hab. Kazimierz Pek, prof. KUL (teologia dogmatyczna)
- (Katolicka Nauka Społeczna)
- ks. dr hab. Tadeusz Zadykowicz, prof. KUL (teologia moralna)
- ks. dr hab. Mirosław Chmielewski (katechetyka)
- ks. dr hab. Krzysztof Kaucha (teologia fundamentalna)
- ks. dr hab. Marcin Kowalski (Pismo Święte)
- ks. dr hab. Zdzisław Kupisiński (teologia fundamentalna)
- ks. dr Krzysztof Napora (Pismo Święte)
- dr Małgorzata Artymiak (psychologia)
- dr Anna Badora (Pedagogika szkolna z elementami prawa oświatowego)
- ks. dr Tomasz Bąk (Pismo Święte)
- dr Dorota Bis (pedagogika)
- ks. dr Grzegorz Kaczorowski (teologia duchowości)
- dr Renata Kołodziejczyk (Emisja głosu)
- dr Anna Lendzion (psychologia)
- Ks. dr Piotr Pękul (liturgika)
- ks. dr Krzysztof Smykowski (teologia moralna: bioetyka; Katolicka Nauka Społeczna)
- dr Iwona Ulfik – Jaworska (psychologia)
- ks. dr Marcin Zieliński (Pismo Święte: Stary Testament)
- ks. dr Michał Zybała (Pismo Święte: Nowy Testament)
Kompetencje
KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:
Wiedza w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, katolickiej nauki społecznej; znajomość zasad działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego; znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego; wiedza w zakresie katechetyki fundamentalnej; dydaktyki katechezy; metodyki katechezy; katechezy przedszkolnej, szkolnej, parafialnej i rodzinnej; znajomość metod aktywizujących; współczesnych środków dydaktycznych oraz sposoby zastosowania pomocy multimedialnych; oceniania w szkole i kryteria oceniania w katechezie; znajomość przepisów prawa państwowego i kościelnego dotyczących nauczania religii w szkole i duszpasterstwa katechetycznego w parafii; znajomość przepisów i wymagań dotyczących stopni awansu zawodowego nauczycieli; umiejętność przygotowania konspektu oraz scenariusza (konspektu) do prowadzenia lekcji religii; pracy z pakietami edukacyjnymi.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Umiejętność samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integracji informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułowanie na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; umiejętność przeprowadzenia krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; zdolność twórczego włączenia się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego; identyfikacja i rozwiazywanie dylematów – zwłaszcza doktrynalnych i etyczno-moralnych – związanych z życiem indywidualnym i społecznym; w poczuciu odpowiedzialności zdolność działania na rzecz interesu społecznego.
KOMPETENCJE W ZAKRESIE KOMUNINKACJI:
Umiejętność prowadzenia dialogu światopoglądowego, ekumenicznego i międzyreligijnego; umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; zdolność współdziałania i pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, w tym role kierownicze oraz umiejętność określenia priorytetów służących wyznaczonym przez siebie i innych zadaniom; zdolność do odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; umiejętność prawidłowego interpretowania zjawisk społecznych oraz wzajemnych relacji między zjawiskami społecznymi; umiejętność krytycznej oceny poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
KOMPETENCJE JĘZYKOWE i INFORMATYCZNE
Umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych i wystąpień ustnych w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego;
Umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnych w programach podstawowych i zaawansowanych. Umiejętności korzystanie z platformy katechetycznej KULkat; korzystanie ogólnopolskich platform katechetycznych i aplikacji dydaktycznych. Obsługa portali i aplikacji: testportal, Canva (tworzenie projektów graficznych); Kahoot tryb: challenge i learning games; LearningApps (interaktive und multimediale Lernbausteine); Wordwall (tworzenie własnych materiałów dydaktycznych).
Opłaty
Opłata za semestr: 1 800 zł | Ilość semestrów: 4
Limit miejsc: 20
Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.
Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.
Sekretariat studiów
- +48 81 445 39 96
- +48 502 682 041
- +48 502 682 412
- +48 502 681 994
- centrumsp@kul.pl