PSYCHOLOGIA TRANSPORTU
O STUDIACH:
Priorytetem studiów podyplomowych z psychologii transportu jest przekazanie słuchaczom kompetencji z zakresu badania kierowców, badań powypadkowych oraz oceny przydatności zawodowej dla instruktorów nauki jazdy, egzaminatorów i innych grup zawodowych wymagających wysokiej sprawności psychofizycznej (np. operatorzy maszyn).
Głównym celem jest przygotowanie wykwalifikowanych psychologów do samodzielnej diagnozy, przeprowadzania badań oraz wydawania opinii i orzeczeń w obszarze Medycyny Pracy, ze szczególnym uwzględnieniem kierowców. Program obejmuje najnowszą wiedzę dotyczącą diagnozowania osób pracujących w warunkach zwiększonego ryzyka.
Studia koncentrują się również na diagnozie psychomotoryki i wykorzystaniu nowoczesnej aparatury diagnostycznej. Uczą praktycznych umiejętności w zakresie przeprowadzania badań i interpretacji wyników psychomotorycznych, oceniających zdolności motoryczne, reakcje i koncentrację. Program uzupełnia wiedza z medycyny, prawa, ergonomii i etyki, kluczowa dla psychologii transportu.
Kierunek ten spełnia najwyższe standardy, integrując najnowszą wiedzę i rozwiązania organizacyjne. Zajęcia łączą teorię z praktyką, umożliwiając zdobycie umiejętności w zakresie orzecznictwa psychologiczno-sądowego w sprawach dotyczących ruchu drogowego.
ADRESACI:
absolwenci studiów magisterskich w zakresie psychologii
- Zajęcia prowadzone są stacjonarnie.
- Opłata za semestr: 2 500 zł (możliwe atrakcyjne raty).
- Liczba semestrów: 2
- Zajęcia prowadzone są w soboty i niedziele.

KIEROWNIK STUDIÓW
dr Piotr Mamcarz
- pmamcarz@kul.pl
Program
WYKŁADY:
- Psychologia pracy
- Analiza stanowisk pracy w zawodach transportowych
- Psychologia bezpieczeństwa ruchu drogowego
- Policyjno-prawne aspekty bezpieczeństwa w ruchu drogowym
- Sytuacyjne i ergonomiczne uwarunkowania bezpieczeństwa ruchu drogowego
- Metodyka Psychologicznych Badań Kierowców
- Zaburzenia psychiczne istotne dla diagnozy przydatności kierowców zawodowych
ĆWICZENIA:
- Metody diagnozy psychologicznej kierowców
- Ekstremalne sytuacje transportowe
- Rekonstrukcja i analiza wypadków drogowych
- Badanie, analiza przypadku, interpretacja wyników, diagnoza uczestników ruchu drogowego
- Organizacyjne i formalne aspekty pracy psychologa transportu
- Psychometria i tworzenie norm w orzecznictwie
- Komputerowe metody badań kierowców
KONWERSATORIA:
- Podstawy psychologii transportu
- Prawo i etyka a psychologiczne badania kierowców
- Ryzyko i stres w ruchu drogowym
- Wpływ uzależnień na bezpieczeństwo w ruchu drogowym
- Predyspozycje psychofizyczne kierowcy a bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Łączna liczba godzin: 190
Program jest oparty na metodyce badań kierowców zgodnej z Rozporządzeniem
Ministra Zdrowia z dnia 08 lipca 2014 r. w sprawie badań psychologicznych kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz wykonujących pracę na stanowisku kierowcy.
Kadra dydaktyczna
Tomasz Goździcki
psycholog transportu z ponad 15 letnim stażem w orzekaniu w zawodach trudnych i niebezpiecznych. Tytuł zawodowy magistra uzyskał na kierunku Psychologia Społeczna w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie w 2006 roku broniąc pracę pt „Psychologiczne aspekty bezpieczeństwa pracy pilota”. Następnie kontynuował naukę na Uniwersytecie Warszawskim uzyskując tytuł psychologa transportu w 2010 roku. Po studiach rozpoczął pracę w Centrum Badań Psychotechnicznych w Dęblinie, gdzie zajmuje się badaniami kandydatów na kierowców, operatów maszyn oraz kierowcami zawodowymi. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie na wydziale Pedagogiki i Psychologii w 2018 roku. Jest czynnym pilotem zawodowym oraz instruktorem lotniczym absolwentem Dęblińskiej „Szkoły Orlat”. Aktualnie prowadzi zajęcia w Lotniczej Akademii Wojskowej gdzie pełni funkcje Kierownika Laboratorium Bezpieczeństwa Powietrznego. Jego zainteresowania badawcze obejmują „role czynnika ludzkiego” w zawodach trudnych i niebezpiecznych. Jest autorem licznych publikacji w tej dziedzinie.
dr Sylwia Gwiazdowska-Stańczyk
pracownik badawczo-dydaktyczny w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, psycholog transportu, medycyny pracy oraz o potwierdzonych kompetencjach do badań stanowisk górniczych i wymagających dysponowania bronią, psychologią transportu zajmuję się w każde jej dziedzinie- naukowo oraz praktycznie, jestem współautorką książki pt. „Nowoczesna psychologia transportu i medycyny pracy”, ponadto piszę regularnie teksty do czasopisma Lekarz Medycyny Pracy, prowadzę szkolenia dla instruktorów nauki jazdy i egzaminatorów oraz kursy reedukacyjne dla osób naruszających przepisy ruchu drogowego i prowadzących po alkoholu lub narkotykach, współpracuję z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego
dr Piotr Mamcarz
adiunkt w Katedrze Psychologii Emocji i Motywacji KUL. Absolwent polsko-amerykańskich podyplomowych studiów Master of Business Administration oraz studiów w zakresie: analiz statystycznych; psychoterapii; zarządzania zasobami ludzkimi; psychologii transportu; pedagogiki. Certyfikowany coach i trener kompetencji miękkich (ponad 2000 godzin zrealizowanych szkoleń). Stypendysta programu Top 500 Innovators i absolwent studiów z komercjalizacji i zarządzania na Stanford University. Wizytujący profesor na Rice University w Houston (USA). Odbywał staże badawczo-naukowe m.in. w Fraunhofer (Niemcy), Max-Planck Institute (Niemcy) oraz IBM Thomas J. Watson Research Center (USA), University of Massachusetts (USA). Kierownik projektów B+R w obszarze grywalizacji i gammifikacji. Kierownik studiów podyplomowych w zakresie Master of Business Administration, psychologii transportu i psychoonkologii. Posiada dwunastoletnie doświadczenie psychoterapeutyczne i diagnostyczne. Publikuje interdyscyplinarne prace naukowe na styku psychologii i medycyny, mechaniki, ekonomii, zarządzania i informatyki.
dr Antoni Grzesiuk
Wydział Pedagogiki, w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie. Temat rozprawy doktorskiej „Infrastruktura medialna szkół zawodowych a przebieg procesów poznawczych uczniów”. Nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Biłgoraju.
Wicedyrektor Zespołu Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Biłgoraju. Wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Zamościu. Dydaktyk w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Zamościu. Wykładowca dydaktyki w Lubelskiej Szkole Wyższej w Rykach oraz w Instytucie Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa
dr hab. Janusz Ślusarski
Długoletni nauczyciel akademicki w Lotniczej Akademii Wojskowej. Prowadzi zajęcia ze studentami dziennymi, zaocznymi oraz ze słuchaczami na studiach podyplomowych i kursach doskonalenia zawodowego. Są to zajęcia w ramach takich przedmiotów jak: czynnik ludzki w lotnictwie; człowiek – jego możliwości i ograniczenia; zarządzanie zasobami załogi/zespołu; współdziałanie w załodze wieloosobowej; zarządzanie ryzykiem operacyjnym i takich kursów specjalistycznych jak: kursy instruktorskie dla pilotów, kontrolerów i nawigatorów wojskowych oraz kursy instruktorsko-metodyczne dla pilotów, kontrolerów i nawigatorów wojskowych pełniących role instruktorskie.
Dr hab. Janusz Ślusarski jest autorem wielu programów kształcenia, szkolenia i doskonalenia personelu latającego (pilotów i pilotów-instruktorów) oraz personelu pomocniczego (kontrolerów, nawigatorów, mechaników) Polskich Sił Powietrznych dotyczących przygotowania tych grup zawodowych w zakresie kompetencji nietechnicznych (NOTECH). Kluczowym zagadnieniem jego zainteresowań badawczych są analizy stanowisk pracy wojskowych pilotów, pilotów-instruktorów wszystkich aktualnie użytkowanych w Polskich Siłach Powietrznych statków powietrznych oraz wojskowych kontrolerów i kontrolerów-instruktorów, a także nawigatorów i nawigatorów-instruktorów. Efektem tych badań jest m.in. zrealizowany pod kierownictwem dr hab. Janusza Ślusarskiego projekt badawczy własny nr rej. ON 106 020040 nr Umowy 0200/B/T00/2010/4, pt. „Analiza stanowisk pracy pilota, kontrolera i nawigatora jako podstawa doboru treści kształcenia, szkolenia i doskonalenia zawodowego w lotniczej uczelni wojskowej’. Badania te zaowocowały również kilkoma monografiami oraz wieloma artykułami.
Do najważniejszych monografii będących efektem ww. badań należą: „Czy każdy pilot może być instruktorem? Analiza psychologiczna stanowisk pracy pilota i pilota-instruktora śmigłowca wojskowego”, Wyd. WSOSP, Dęblin 2013, ss. 313 oraz „Pilot-instruktor jako nauczyciel przygotowujący kandydatów do zawodów trudnych i niebezpiecznych”, Wyd. WSOSP, Dęblin 2016, ss. 477. Dr hab. Janusz Ślusarski został wyróżniony za swoją działalność naukową i dydaktyczną, m.in. Medalem Komisji Edukacji Narodowej i Nagrodą Ministra Obrony Narodowej oraz kilkukrotnie przez Rektora Lotniczej Akademii Wojskowej.
dr hab. Bohdan Rożnowski
(1961), psycholog. Absolwent KUL, profesor KUL, Kierownik Katedry Psychologii Pracy, Organizacji i Rehabilitacji Społecznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II; zainteresowania naukowe: psychologia pracy (praca wielozadaniowa, job analysis, praca emocjonalna, współpraca człowiek -AI), psychologia doradztwa zawodowego (szczególnie problematyka tranzycji zawodowych), psychologia organizacji (zarządzanie konfliktem, motywacja pracowników i postawy pracownicze oraz zarządzanie różnorodnością). Uczestnik krajowych i międzynarodowych programów naukowych; prezes Lubelskiego Forum Doradztwa Kariery, członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji, Certyfikowany superwizor EUROPSY w obszarze psychologii pracy i organizacji. Redaktor podręcznika z Psychologii Biznesu: Rożnowski, B. i Fortuna P. (2020). Psychologia biznesu, psychologia w biznesie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Autor monografii Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy: Analiza kluczowych pojęć, (TN KUL, 2009), a także artykułów i referatów naukowych poświęconych zagadnieniom związanym z moimi zainteresowaniami.
Maciej Kotynia
Marek Marzel
Antoni Wontorczyk
Mateusz Wołoszkiewicz
Adam Kwieciński
Piotr Majchrzak
Kompetencje
KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:
- umiejętność stosowania metod psychologicznych do badania kierowców, operatorów maszyn, egzaminatorów oraz motorniczych
- zdolność formułowania hipotez badawczych
- umiejętność doboru narzędzi badawczych do poszczególnych przypadków
- umiejętność posługiwania się normami oraz analizy uzyskanych wyników badań
- biegłość w interpretacji uzyskanych wyników badań kierowców
- umiejętność formułowania orzeczeń na potrzeby orzecznictwa
- warsztat obsługi aparatury do badania kierowców
- umiejętność prowadzenia wywiadu diagnostycznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- umiejętność współpracy w obszarze medycyny pracy
- postawa otwarta na budowanie relacji psycholog-klient
- umiejętność zarządzania zespołem diagnostycznym.
KOMPETENCJE W ZAKRESIE KOMUNIKACJI:
- umiejętność efektywnej komunikacji z klientami
- zdolność komunikacji z personelem pracującym w obszarze Medycyny Pracy
- umiejętność przedstawienia swojej opinii dotyczącej wyników badania
- biegłość w posługiwaniu się językiem branżowym.
KOMPETENCJE INFORMATYCZNE:
- umiejętność przygotowania i obsługi bazy danych osób badanych
- zdolność przeprowadzenia badania za pomocą systemu SIGMA, Test2Drive oraz DrivePL
- umiejętność przygotowania raportu oraz orzeczeń za pomocą programów komputerowych
- biegłość w zarządzaniu informacjami.
KWALIFIKACJE:
Zdobycie podstaw do uzyskania przez psychologów uprawnień do przeprowadzania badań psychologicznych na podstawie art.124 ust. 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późniejszymi zmianami.
Opłaty
Opłata za semestr: 2 500 zł | Ilość semestrów: 2
Limit miejsc: 20
Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.
Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.
Sekretariat studiów
- +48 81 445 39 96
- +48 502 682 412
- centrumsp@kul.pl