Metodyka wspomagania komunikacji językowej uczniów
O STUDIACH:
Cel studiów:
Przygotowanie specjalistów z zakresu metodyki nauczania języka polskiego i wspomagania komunikacji językowej, opartej na współczesnej lingwistyce, glottodydaktyce i pedagogice specjalnej.
Kluczowe elementy:
Umiejętności praktyczne:
Prowadzenie zindywidualizowanej terapii dla osób z:
uszkodzeniami słuchu i opóźnieniami rozwoju mowy,
trudnościami językowymi wynikającymi z migracji/reemigracji.
Kierowanie procesem rozwoju językowego dzieci i młodzieży.
Wymiana doświadczeń i badania:
Tworzenie narzędzi do diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych (m.in. standard diagnozy słyszenia funkcjonalnego).
Opracowanie pakietów dydaktycznych (indywidualne programy rozwojowe, materiały pomocnicze).
Odpowiedź na potrzeby rynku:
Kształcenie kompetentnych specjalistów dla szkół integracyjnych i włączających, pracujących z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
ADRESACI:
• Nauczyciele wychowania przedszkolnego – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku przedszkolnym;
• Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej – pedagodzy i pedagodzy specjalni pracujący z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym;
• Nauczyciele przedmiotów, a szczególnie nauczyciele języka polskiego, pracujący w szkołach podstawowych i szkołach średnich;
• Nauczyciele wspomagający i asystenci uczniów;
• Logopedzi, psychologowie i pedagodzy szkolni współpracujący z nauczycielami w diagnozowaniu potrzeb ucznia, wyznaczaniu wspierających działań wychowawczych i edukacyjnych oraz w realizacji wyznaczonego programu edukacyjno-terapeutycznego i okresowej ewaluacji postępów ucznia.
Wskazane jest, aby uczestnikami studiów były zespoły nauczycieli pracujący w poszczególnych szkołach, w porozumieniu z kierownictwem szkół (w celu zorganizowania harmonijnej współpracy w części badawczej programu). Możliwe jest również uczestnictwo indywidualnych nauczycieli.
- Zajęcia prowadzone są stacjonarnie.
- Opłata za semestr: 2 000 zł (możliwe atrakcyjne raty).
- Liczba semestrów: 2
- Zajęcia prowadzone są w soboty i niedziele.

KIEROWNIK STUDIÓW
dr Renata Kołodziejczyk
- renata.kolodziejczyk@kul.pl
Program
Lingwistyka edukacyjna
Psycholingwistyka rozwojowa
Wybrane zagadnienia logopedii
Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej
Podstawy edukacji włączającej
Podstawy metodyki nauczania w grupach zróżnicowanych
Wykrywanie i diagnozowanie indywidualnych potrzeb uczniów
Metodyka wspomagania komunikacji językowej
Metodyka wychowania językowego
Metodyka nauczania języków obcych dzieci z zaburzeniami komunikacji
Metodyka nauczania czytania
Metodyka rozwijania czytelnictwa
Metodyka komunikowania się z uczniami w grupie zróżnicowanej
Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Ćwiczenia w mówieniu ułatwiającym wielozmysłową percepcję i rozumienie wypowiedzi słownych
Metoda Fonogestów
Podstawy języka migowego
Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
Zasady projektowania uniwersalnego w dydaktyce
Metodyka stosowania urządzeń wspomagających komunikowanie się
Seminarium problemowe
Kadra dydaktyczna
prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak
dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL
dr Agnieszka Dłużniewska
dr Renata Kołodziejczyk
dr Aleksandra Borowicz
mgr Agnieszka Amilkiewicz-Marek
mgr Urszula Kmita
Kompetencje
Absolwenci zdobywają umiejętności i kwalifikacje w zakresie udzielania skutecznego wsparcia dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie słyszenia, rozumienia, mówienia, czytania i pisania oraz kompetencji i sprawności językowych
Opłaty
Opłata za semestr: 2000 zł | Ilość semestrów: 2
Limit miejsc: 20
Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.
Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.
Sekretariat studiów
- +48 81 445 39 96
- +48 502 682 041
- centrumsp@kul.pl