Formacja pastoralno-liturgiczna – Instytut Formacji Pastoralno-Liturgicznej
O STUDIACH:
Celem studiów jest:
- formacja pastoralno-liturgiczna osób zajmujących się małymi grupami, ruchami kościelnymi, kręgami specjalistycznego duszpasterstwa i wychowaniem liturgicznym w parafiach
- pogłębianie kompetencji wobec wyzwań nowej ewangelizacji oraz rozwój zaangażowania w posłudze pastoralnej (dzieci, młodzież oraz dorośli, służba liturgiczna, ewangelizacja, odnowa charyzmatyczna, deuterokatechumenat, oazy, domowy Kościół, laikat, małe grupy, grupy modlitewne, apostolskie, charytatywne)
- uzyskanie kompetencji na poziomie licencjatu kanonicznego (wg Konstytucji Apostolskiej Veritatis Gaudium; 8 XII 2017) wymaganego m. in. do uzyskania doktoratu z teologii. Studia są odbywane na Wydziale Teologii KUL i stanowią unikalne połączenie studiów akademickich i formacyjnych. Kierownictwo naukowo-dydaktyczne należy do Instytutu Nauk Teologicznych KUL, a kierownictwo formacyjne do Ruchu Światło-Życie.
ADRESACI:
- księża diecezjalni i zakonni
Bogactwem Instytutu Formacji Pastoralno-Liturgicznego jest uczestnictwo księży w różnym wieku i stażu posługi kapłańskiej, wikariuszy i proboszczów, pracowników instytucji kościelnych, księży diecezjalnych i zakonnych, z Polski, krajów sąsiednich i Europy Zachodniej, także obrządku wschodniego, zaangażowanych nie tylko w formację służby liturgicznej i Ruch Światło-Życie wraz z Domowym Kościołem, ale także w inne ruchy i formy odnowy eklezjalnej o różnej duchowości, co sprzyja wymianie doświadczeń. Łączy ich pasja zaangażowania i potrzeba pogłębiania swych kompetencji w posłudze kapłańskiej. Są to jedyne studia w Polsce prowadzone w tej formule. Studia są otwarte dla każdego kapłana.
Dwa lata studiów w Instytucie realizowane są w ramach sześciu trzydniowych sesji (w każdym roku akademickim), podczas których wymagany jest pobyt w domu formacyjnym.
Zajęcia prowadzone są w miesiącach o mniejszej intensywności pracy w parafiach (X, XI, II/III, IV, V, VI) i trwają od środy rano do południa w piątek.
Po ukończeniu dwu lat studiów księża absolwenci otrzymują dyplom ukończenia IFPL. Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, odbywanych według norm państwowych, stanowi pomoc przy ubiegania się o awans, np. w szkolnictwie.
Szczegóły oraz ulotka do pobrania na stronie internetowej www.ifpl-kul.pl
- Zajęcia prowadzone są stacjonarnie.
- Opłata za semestr: 1 300 zł (możliwe atrakcyjne raty).
- Liczba semestrów: 4
- Zajęcia prowadzone są w dniach środa-piątek.

KIEROWNIK STUDIÓW
ks. dr hab. Piotr Kulbacki, prof. KUL
- piotr.kulbacki@kul.pl
Program
WYKŁADY:
- Cechy duchowości kształtowane przez liturgię
- Duszpasterstwo a znaki czasu
- Chrystologiczne, pneumatologiczne i eklezjalne podstawy duszpasterstwa
- Duszpasterstwo liturgiczne w świeckich ruchach młodzieżowych
- Duszpasterstwo zwyczajne i nadzwyczajne
- Eklezjalna formacja służby liturgicznej
- Eucharystia w życiu parafii
- Formy spotkań biblijnych
- Funkcja charytatywna Kościoła
- Grupy nieformalne w aspekcie psychologiczno-wychowawczym
- Homilia niedzielna, świąteczna i codzienna
- Katecheza a mistagogia
- Katechizacja i katechumenat
- Katolicka odnowa w Duchu Świętym
- Kierownictwo duchowe “nowego człowieka”
- Komentarz mszalny i modlitwa powszechna
- Liturgia a religijność ludowa
- Małe wspólnoty i ruchy odnowy w Kościele
- Mass media w duszpasterstwie
- Msze tematyczne i wotywne
- Muzyka liturgiczna w duszpasterstwie parafialnym
WYKŁADY:
- Odnowa biblijna wspólnot i grup apostolskich
- Opieka paliatywna i hospicyjna – aspekt pastoralny
- Pedagogia Kościoła – autorytet wychowawczy
- Pedagogia religijno-społeczna
- Podstawowe funkcje urzeczywistniania się Kościoła w parafii
- Przemiany społeczne w Polsce a duszpasterstwo
- Przepowiadanie zwyczajne
- Przygotowanie do małżeństwa w rodzinie i parafii
- Psychologia i dynamika małych grup religijnych
- Psychologia pastoralna w służbie formacji chrześcijańskiej i kapłańskiej
- Psychoprofilaktyka społeczna
- Sakrament roku liturgicznego
- Teologia ewangelizacji
- Teologia znaku i symbolu
- Wspólnota jako podmiot duszpasterstwa
- Współczesna katechetyka
- Współczesna nauka religii w szkole
ĆWICZENIA, SEMINARIA I INNE ZAJĘCIA PRAKTYCZNE:
- Formacja animatorów małych wspólnot eklezjalnych
- Historia liturgii (seminarium naukowe)
- Formacja diakonii animatorów i apostołów świeckich
- Kręgi rodzinne duchowości małżeńskiej
- Formacja eucharystyczna zespołu kapłańskiego
- Liturgika pastoralna (seminarium naukowe)
- Formacja lidera w ruchu eklezjalnym
- Homiletyka (seminarium naukowe)
- Formacja modlitewna zespołu kapłańskiego
- Metoda przeżyciowa w rekolekcjach dzieci i młodzieży
- Pastoralne aspekty homoseksualizmu
- Prolegomena do „nowej ewangelizacji”
- Rozwiązywanie problemów alkoholowych – aspekt pastoralny
- Teologia liturgii (seminarium naukowe)
Kadra dydaktyczna
ks. prof. dr hab. Mirosław Kalinowski
Rektor KUL, Katedra Opieki Społecznej, Paliatywnej i Hospicyjnej, Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Specjalizacja naukowa: pomoc chorym w stanach terminalnych i ich rodzinom, pozamedyczne aspekty opieki paliatywnej i hospicyjnej, problematyka zespołu wspierającego, profilaktyka patologii społecznych, resocjalizacja przez edukację, teologia pastoralna.
dr hab. Urszula Dudziak, prof. KUL
psycholog, teolog, doradca życia rodzinnego, instruktor naturalnego planowania rodziny, ministerialny rzeczoznawca podręczników wychowania do życia w rodzinie, koordynator zespołu ekspertów opracowujących podstawę programową wychowania do życia w rodzinie, pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Nauk Teologicznych KUL, promotor i recenzent prac o tematyce prorodzinnej, organizator międzynarodowych konferencji odbywających się na KUL z okazji Narodowego Dnia Życia i Dnia Świętości Życia; przez 29 lat prowadząca spotkania w poradni i wykłady dla osób przygotowujących się do małżeństwa, szkoląca doradców życia rodzinnego w Polsce, Niemczech i Anglii.
ks. prof. dr hab. Stanisław Dyk
kierownik Katedry Homiletyki w Instytucie Nauk Teologicznych KUL w Lublinie; wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Homiletów Polskich; redaktor naczelny „Przeglądu Homiletycznego”; redaktor 1-go zeszytu „Roczników Teologicznych KUL” pt. „Homiletyka”; konsultor w Komisji ds. Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski. Obszar zainteresowań naukowych: teologia przepowiadania, homiletyka materialna, nowa ewangelizacja.
o. dr hab. Marek Fiałkowski OFMConv, prof. KUL
kierownik Katedry Teologii Pastoralnej KUL. Autor ponad 70 artykułów naukowych i popularnonaukowych, wielu recenzji, sprawozdań z sympozjów, haseł i biogramów leksykalnych. W badaniach naukowych koncentruje się na zagadnieniach relacji Kościoła i świata, obecności chrześcijan w życiu społeczno-politycznym, duszpasterstwie nadzwyczajnym, teologii i problemach rodziny teologii i formach aktywizacji laikatu w Kościele i świecie.
ks. prof. dr hab. Wiesław Przygoda
kierownik Sekcji Teologii Pastoralnej i Katechetyki KUL. Autor książek: Funkcja charytatywna Kościoła po Soborze Watykańskim II, Lublin 1998; Posługa charytatywna Kościoła w Polsce, Lublin 2004; Apostolski wymiar wolontariatu charytatywnego w Polsce, Lublin 2012. Współredaktor Leksykonu teologii pastoralnej, Lublin 2006. W badaniach naukowych koncentruje się wokół zagadnień: działalność charytatywna Kościoła, wolontariat chrześcijański, duszpasterstwo specjalne i specjalistyczne, teologia laikatu i formy apostolstwa świeckich.
ks. prof. dr hab. Adam Rybicki
kapłan diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej, od 2001 pracownik naukowy (w latach 2012-2016 dyrektor) w Instytucie Teologii Duchowości KUL. Ukończył również Podyplomowe Studium Psychoterapii i Poradnictwa Psychologicznego dla Duchowieństwa. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego. Rekolekcjonista, kierownik duchowy, autor poczytnych książek na temat duchowości mężczyzny („Lew i baranek”, „Wąż i gołębica”), a także innych książek i artykułów nt. rozwoju duchowego, duchowości maryjnej, mistyki itd.
ks. dr Andrzej Megger
adiunkt w katedrze Teologii Liturgii w Sekcji Liturgiki i Homiletyki KUL; sekretarz Stowarzyszenia Liturgistów Polskich; redaktor „Studiów Liturgicznych”; wykładowca liturgiki w Wyższym Seminarium Duchownym w Pelplinie oraz na studiach podyplomowych w zakresie teologii realizowanych przez UMK w Toruniu. Jest autorem kilkunastu artykułów naukowych oraz jednej monografii („Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w parafii”, Lublin 2020). Prowadzi zajęcia z zakresu m.in. teologii roku liturgicznego, Liturgii Godzin oraz przestrzeni liturgicznej. Interesuje się teologią liturgiczną krajów niemieckojęzycznych.
ks. prof. dr hab. Dariusz Lipiec
prezbiter diecezji siedleckiej. Główne obszary badawcze to: duszpasterstwo niepełnosprawnych (Duszpasterstwo niewidomych i słabowidzących w Polsce. Studium teologicznopastoralne, Lublin 2011), formacja kapłańska (Formacja pastoralna młodych prezbiterów w diecezjach w Polsce. Studium teologicznopastoralne, Lublin 2020), prakseologia pastoralna, duszpasterstwo parafialne oraz posługa zbawcza Kościoła wobec laikatu i jego zaangażowania w Kościele.
ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa
kapłan diecezji radomskiej, konsultant Komisji Wychowania Katolickiego KEP ds. oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych. Autor ponad 250 publikacji w języku polskim, angielskim, włoskim, niemieckim i ukraińskim. Autor i redaktor wielu materiałów ewangelizacyjnych oraz podręczników do nauczania religii. Zajmuje się przede wszystkim ewangelizacyjnym wymiarem katechezy i katechezą młodzieży w kontekście współczesnych przemian kulturowych.
ks. dr Michał Klementowicz
Katedra Homiletyki, Instytut Teologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wykładowca homiletyki oraz retoryki na Wydziale Teologii oraz na Wydziale Filozofii KUL. Autor publikacji z zakresu wykorzystania narzędzi lingwistyki tekstu, argumentacji oraz uzasadniania twierdzeń w posłudze słowa Bożego.
ks. prof. dr hab Henryk Witczyk
kierownik Katedry Teologii Biblijnej i Proforystyki – Sekcja Nauk Biblijnych w Instytucie Nauk Teologicznych KUL; członek Papieskiej Komisji Biblijnej; przewodniczący Stowarzyszenia Biblistów Polskich; odpowiada za Telewizyjny Uniwersytet Biblijny; przewodniczący Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II. Współtworzył dokumenty Papieskiej Komisji Biblijnej: Natchnienie i prawda Pisma świętego (2015) oraz „Czym jest człowiek (Ps 8,5)?”. Zarys antropologii biblijnej (2020). Prowadzi badania intertekstualne. Ich owocem są liczne publikacje książkowe. Publikuje w Verbum Vitae (redaktor naczelny) i The Biblical Annals.
ks. dr hab. Kazimierz Święs, prof. KUL
mgr teologiiPWT w Krakowie (1985); dr socjologii – WNS KUL (1994); habilitacja – WT KUL (2011); kierownik Katedry Socjologii Religii (2011-2014). Kierunki badań: religijność i jej przemiany, wartości religijno-moralne, ład społeczno-gospodarczy w świetle nauczania Kościoła, socjologia wychowania, problematyka transformacji ustrojowej w Polsce. Publikacje: Przemiany religijności miejskiej w czasie transformacji systemowej (Lublin 2011); kilkadziesiąt art. z zakresu socjologii religii, katolickiej nauki społecznej i teologii pastoralnej. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Towarzystwa Naukowego KUL, Polskiego Stowarzyszenia Pastoralistów. Wicedyrektor i dyrektor Konwiktu Księży Studentów KUL (2000-2012).
dr hab. Krzysztof Mielcarek, prof. KUL
kier. Katedry Egzegezy Ewangelii i Pism Apostolskich. Zainteresowania naukowe: pisma Łukaszowe oraz Septuaginta. Od 2000 r. wykł. w dominikańskim Kolegium Filozoficzno-Teologicznym (Kraków oraz Katowice i Warszawa). Od 2003 r. współpracuje z Papieską Radą ds. Popierania Jedności Chrześcijan, uczestnicząc w dialogach ekumenicznych na forum międzynarodowym; od 2012 r. jako delegat Kościoła katolickiego jest członkiem Komisji „Wiara i Ustrój” Światowej Rady Kościołów. Uczestniczył w tłumaczeniu i redakcji Biblii Ekumenicznej (ST); obecnie bierze udział w przygotowaniu rewizji Biblii Tysiąclecia (wyd. 6).
dr hab. Michał Wyrostkiewicz, prof. KUL
teolog, medioznawca; wicedyrektor Instytutu Nauk Teologicznych KUL, członek kolegium naukowego Akademii Nowych Mediów i Komunikacji KUL; badacz i nauczyciel akademicki. Prowadzi badania naukowe oraz zajęcia dydaktyczne dotyczące antropologii mediów i komunikowania oraz podmiotowych aspektów eksploatowania informacji. Wypracował i twórczo rozwija naukową koncepcję infoetyki. Autor licznych publikacji naukowych i upowszechniających wiedzę z tego zakresu.
ks. dr Wojciech Nowacki
wykładowca teologii dogmatycznej w WSD w Łomży; doktorat na Uniwersytecie Świętego Krzyża w Rzymie. Związany z Ruchem Światło-Życie oraz z ruchem Odnowy w Duchu Świętym; Przewodniczący Krajowego Zespołu Koordynatorów Odnowy i członek Komisji Teologicznej przy tym Zespole (1998-2011); członek ICCRS (Międzynarodowych Służb Katolickiej Odnowy Charyzmatycznej) oraz Podkomitetu Europejskiego ICCRS (2014 – 2019). Należy do rady programowej kwartalnika „Pastores”. W latach 2006 – 2012 rektor WSD w Łomży; obecnie proboszcz; koordynator diecezjalny Odnowy w Duchu Świętym.
ks. dr Marek Sędek
kapłan diecezji warszawsko-praskiej, ur. 1963 r. w Warszawie, święcenia kapłańskie w 1988 r., od 2015 r. Moderator generalny Ruchu Światło-Życie – mieszka w Krościenku n. Dunajcem. Wcześniej wykładowca teologii pastoralnej w Diecezjalnym Seminarium Duchownym i proboszcz. Doktorat (2002 r.) na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie na podstawie rozprawy: Formacja do dojrzałości chrześcijańskiej w wybranych ruchach katolickich w Polsce. Od 2015 r. prowadzi zajęcia na KUL.
Kompetencje
KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:
- poznanie teologii i ewangelizacji i zagadnień nowej ewangelizacji
- znajomość kierowania się w badaniach naukowych zasadą hermeneutyki ciągłości i paradygmatu pastoralnego.
- poznanie teologicznych i socjologicznych podstaw zwyczajnego i nadzwyczajnego duszpasterstwa w świecie współczesnym
- znajomość wykorzystywania osiągnięć innych nauk humanistycznych, a zwłaszcza dyscyplin teologicznych, socjologii oraz psychologii do badań naukowych i posługi eklezjalnej
- poznanie podstawowych funkcji urzeczywistniania się Kościoła w parafii
- znajomość prezentacji wyników badań w postaci rozprawy naukowej
- poznanie nauczania Kościoła o ewangelizacji i środkach w jej służbie
- znajomość naukowej metodologii i prowadzenia działalności naukowej w dziedzinie teologii pastoralnej i liturgiki
- poznanie funkcji nauczania katechetyczne w parafii i w szkole
- znajomość dokonywania samodzielnej wnikliwej obserwacji oraz krytycznej interpretacji zjawisk i procesów społecznych dotyczących celebracji liturgii oraz dotyczących ewangelizacji i duszpasterstwa
- poznanie pogłębionej wiedzy o mistagogicznej roli liturgii
- umiejętność przygotowywania celebracji liturgicznej zgodnie z aktualnymi przepisami Kościoła
- poznanie specjalistycznej wiedzy o przygotowywaniu poszczególnych elementów zgromadzenia liturgicznego
- umiejętność prowadzenia analizy porównawczej oraz interpretacji aktualnych i historycznych tekstów liturgicznych
KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:
poznanie teologii słowa Bożego w liturgii i zasad jego przepowiadania
znajomość dostrzegania potrzeby formacji pastoralno-liturgicznej w społeczności Kościoła
- poznanie pogłębionej wiedzy o roli Eucharystii w kształtowaniu życia chrześcijańskiego
- poznanie teologii liturgii i teologii liturgicznej
- umiejętność uwzględniania łączności liturgii z pobożnością ludową
- poznanie zagadnień relacji religijności ludowej do liturgii
- umiejętność przygotowania zajęć wykładowych i formacyjnych
- poznanie pogłębionej duchowości kształtowanej przez liturgię w grupach religijnych i w rodzinach
- umiejętność propagowania obrzędowości rodzinnej w jej relacji do liturgii
- poznanie znaczenia współczesnych ruchów eklezjalnych
- formacja pastoralno-liturgiczna
- umiejętność tworzenia opartych na Biblii, Ojcach Kościoła, nauczaniu Kościoła i tekstach liturgicznych, oryginalnych tekstów służących modlitwie, formacji duchowej i pobożności
- poznanie zasad formacji w ruchach eklezjalnych
- umiejętność wdrażania w czynne i pełne uczestnictwo w liturgii Kościoła
- poznanie wszechstronnej wiedzy dotyczącej formacji animatorów, liderów, laikatu w ruchach eklezjalnych
- umiejętność projektowania dzieł ewangelizacyjnych
- poznanie zagadnienia kierownictwa duchowego uczestników ruchów religijnych i we wspólnotach małżeńsko-rodzinnych
- roli liturgii w grupach laikatu
- poznanie zasad psychologiczno-pedagogicznych stosowanych w formacji chrześcijańskiej;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- poznanie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej pastoralnych aspektów rozwiązywania trudnych problemów społecznych
- umiejętność wykorzystywania wiedzy historyczno-liturgicznej i teologiczno-liturgicznej do ewangelizacji i formacji wspólnot chrześcijańskich
- znajomość potrzeby współpracy laikatu i duchowieństwa w duszpasterstwie i w liturgii
- umiejętność animowania różnego rodzaju ruchów oraz stowarzyszeń chrześcijańskich
- prowadzenia formacji pastoralno-liturgicznej w Kościele patrykularnym, szczególnie w ruchach i grupach katolickich
- umiejętność kompetentnego organizowania i przeprowadzanie wykładów, pogadanek, dni skupienia, rekolekcji i innych ćwiczeń duchowych dla różnych stanów i grup eklezjalnych
- znajomość rozpoznawania pastoralnych uwarunkowań zaangażowania społecznego
- postawa zaangażowania się w budowanie i pogłębianie więzi społecznych
- znajomość form aktywnej pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów społecznych
- umiejętność łączenia uczestnictwa w liturgii z innymi dziedzinami życia Kościoła.
Opłaty
Opłata za semestr: 1 300 zł | Ilość semestrów: 4
Limit miejsc: 20
Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.
Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.
Dodatkowo uczestnicy studiów ponoszą koszt obowiązkowego pobytu w domu formacyjnym.
Sekretariat studiów
- +48 81 445 39 96
- +48 502 681 994
- centrumsp@kul.pl