CEL STUDIÓW:
Celem studiów podyplomowych w zakresie teologiczno-katechetycznym z przygotowaniem pedagogicznym do nauczania religii jest przygotowanie do pracy zawodowej w charakterze nauczyciela religii w przedszkolu, w szkole podstawowej oraz w szkołach średnich.
ADRESACI:
Studia podyplomowe w zakresie teologiczno-katechetycznym z przygotowaniem pedagogicznym do nauczania religii są skierowane do osób, które ukończyły studia magisterskie na kierunku innym niż teologia lub ukończyły studia magisterskie z teologii lecz nie posiadają przygotowania pedagogicznego do nauczania religii.
PRZYGOTOWANIE TEOLOGICZNE
Wprowadzenie do Pisma Świętego; Nowy Testament Ewangelie; Nowy Testament Listy; Stary Testament: pięcioksiąg, księgi historyczne; Stary Testament: księgi prorockie; Teologia dogmatyczna: protologia i eschatologia; Teologia dogmatyczna: chrystologia; Teologia dogmatyczna: pneumatologia; Teologia dogmatyczna: mariologia, eklezjologia; Teologia dogmatyczna: sakramentologia; Teologia dogmatyczna: ekumenizm; Teologia fundamentalna: chrystologia i eklezjologia; Teologia fundamentalna: religiologia; Teologia moralna: ogólna; Teologia moralna: szczegółowa; Teologia moralna: bioetyka; Liturgika: rok liturgiczny; Liturgika: sakramenty; Teologia duchowości wychowawców; Katolicka Nauka Społeczna; Historia Kościoła.
PRZYGOTOWANIE PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE
Podstawowe pojęcia psychologii (wykład); Psychologia społeczna i komunikacji (wykład); Psychologia rozwoju, wychowawcza i uczenia się (konwersatorium); Psychologia komunikacji i rozwoju osobistego (warsztaty); Pedagogika szkolna z elementami prawa oświatowego (wykład); Wybrane problemy edukacyjne dzieci i młodzieży (ćwiczenia); Rozwój zawodowy i warsztat pracy nauczyciela (warsztaty); Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (30 godz.)
PODSTAWY DYDAKTYKI – DYDAKTYKA PRZEDMIOTU NAUCZANIA
Emisja głosu (ćwiczenia); Podstawy dydaktyki (wykład); Dydaktyka katechezy (wykład); Dydaktyka katechezy (ćwiczenia); Metodyka katechezy (konwersatorium); Katechetyka specjalna (konwersatorium)
PRAKTYKI ZAWODOWE
Praktyki śródroczne:
Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w przedszkolu i klasach edukacji wczesnoszkolnej (15 godz.); Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w szkołach podstawowych (15 godz.); Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w szkołach ponadpodstawowych (15 godz.);
Praktyki ciągłe:
Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w szkołach podstawowych (45 godz.); Praktyki katechetyczno-pedagogiczne w szkołach ponadpodstawowych; Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (45 godz.).
Suma godzin: 990, w tym 165 praktyk
ks. dr Sławomir Czajka – Katedra Egzegezy Ewangelii i Pism Apostolskich w Instytucie Nauk Biblijnych Wydziału Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II; Dyrektor Instytutu Teologicznego św. Kazimierza w Radomiu, wykładowca prowadzący zajęcia w Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu w ramach części etatu dydaktycznego na KUL (Biblistyka – Nowy Testament). Należy do Stowarzyszenia Biblistów Polskich. W pracy naukowej prowadzi badania z obszaru: Ewangelie synoptyczne, Pisma Janowe, Listy Pawłowe.
ks. dr hab. Jacek Kucharski (Biblistyka – Stary Testament)
ks. dr hab. Sylwester Jaśkiewicz (Teologia dogmatyczna)
dr hab. Jacek Śliwak, prof. KUL (Psychologia)
ks. dr Stanisław Piekilenik (Metodyka katechezy)
ks. dr Dariusz Frydrych (Podstawy dydaktyki)
ks. dr Daniel Swend (Teologia fundamentalna)
ks. dr Jacek Mizak (Teologia moralna)
ks. dr Tomasz Herc (Liturgika)
ks. dr Damian Fołtyn (Dydaktyka katechezy)
ks. prof. dr hab. Marek Jagodziński (Teologia dogmatyczna)
ks. dr Jarosław Wojtkun (Bioetyka)
ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski (Teologia duchowości wychowawców)
ks. dr Marek Adamczyk (Katolicka Nauka Społeczna)
ks. dr Rafał Piekarski (Historia Kościoła)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Umiejętność samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integracji informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułowanie na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; umiejętność przeprowadzenia krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; zdolność twórczego włączenia się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego; identyfikacja i rozwiazywanie dylematów – zwłaszcza doktrynalnych i etyczno-moralnych – związanych z życiem indywidualnym i społecznym; w poczuciu odpowiedzialności zdolność działania na rzecz interesu społecznego.
KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE:
Umiejętność prowadzenia dialogu światopoglądowego, ekumenicznego i międzyreligijnego; umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; zdolność współdziałania i pracy w zespole, przyjmując w nim różne role, w tym role kierownicze oraz umiejętność określenia priorytetów służących wyznaczonym przez siebie i innych zadaniom; zdolność do odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; umiejętność prawidłowego interpretowania zjawisk społecznych oraz wzajemnych relacji między zjawiskami społecznymi; umiejętność krytycznej oceny poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
KOMPETENCJE JĘZYKOWE:
Umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych i wystąpień ustnych w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego.
KOMPETENCJE INFORMATYCZNE:
Umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnych w programach podstawowych i zaawansowanych. Umiejętności korzystanie z platformy katechetycznej KULkat; korzystanie ogólnopolskich platform katechetycznych i aplikacji dydaktycznych.
KWALIFIKACJE:
Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie słuchaczy do przyszłej pracy zawodowej w charakterze nauczyciela religii w przedszkolu, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum oraz w szkołach branżowych I i II stopnia.
Opłata za semestr: 1 700 zł | Ilość semestrów: 4
Limit miejsc: 20
Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.
Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.
KIEROWNIK STUDIÓW
ks. dr Sławomir Czajka
slawomir.czaja@kul.pl
SEKRETARIAT STUDIÓW
+48 81 445 39 96
+48 81 445 39 98
+48 502 681 994
Zasady rekrutacjiZapisz się/zarejestruj