ZAREJESTRUJ SIĘ
CEL STUDIÓW:
- przekazanie aktualnej wiedzy teoretycznej w zakresie rejestracji stanu cywilnego w szczególności dotyczącej najnowszych zmian w obowiązujących przepisach prawnych
- zdobycie umiejętności praktycznych w zakresie sporządzania aktów stanu cywilnego oraz innych umiejętności z zakresu prawa administracyjnego w szczególności dotyczących stosowania kodeksu postępowania administracyjnego
- zdobycie kompetencji do realizowania zadań organów administracji publicznej w zakresie rejestracji stanu cywilnego.
Studia realizowane we współpracy merytorycznej Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego
ADRESACI:
- absolwenci studiów wyższych (I, II stopnia lub jednolitych magisterskich), wykonujący lub planujący podjąć pracę w urzędach stanu cywilnego
- studenci V roku studiów jednolitych magisterskich, którzy posiadają kwalifikacje studiów I stopnia, tj. zrealizowały co najmniej 3-letni program edukacji i uzyskały co najmniej 180 punktów ECTS.
WYKŁADY:
- Etyka urzędnicza
- Logika prawnicza
- Ochrona danych osobowych
- Prawo urzędnicze
- Rys historyczny rejestracji stanu cywilnego w Polsce. Status kierownika USC. Zasady rejestracji stanu cywilnego. Moc dowodowa aktów stanu cywilnego i odpisów z tych aktów.
- Zarys postępowania administracyjnego
- Prawo wyznaniowe i zarys kościelnego prawa małżeńskiego
- Wybrane zagadnienia z prawa cywilnego z elementami prawa rodzinnego
ĆWICZENIA:
- Zajęcia informatyczne z zakresu rejestracji stanu cywilnego
KONWERSATORIA:
- Administracyjna zmiana imion i nazwisk
- Analiza autentyczności dokumentów z zakresu rejestracji stanu cywilnego
- Opłata skarbowa
- Wstęp do prawoznawstwa i zarys prawa samorządu terytorialnego
- Zarys prawa Unii Europejskiej. Konwersatorium z orzecznictwa trybunałów sprawiedliwości Unii
- Europejskiej w sprawach dotyczących rejestracji stanu cywilnego
- Zasady sporządzania aktów stanu cywilnego
- Konwersatorium z orzecznictwa SN, NSA, WSA z zakresu rejestracji stanu cywilnego
- Postępowanie prowadzone przez kierownika urzędu stanu cywilnego
- Przepisy przejściowe w nowej ustawie prawa o aktach rejestracji stanu cywilnego
- Rejestracja zdarzeń prawnych zaistniałych zagranicą. Wybrane zagadnienia z ustawy prawo prywatne międzynarodowe
- Rejestracja stanu cywilnego w wybranych krajach europejskich. Konwencje MKSC
- Sporządzenie aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu
- Unieważnienie, sprostowanie, ustalenie treści, odtworzenie aktu krajowego i uzupełnienie aktu stanu cywilnego
- Wybrane zagadnienia z ustawy o cudzoziemcach. Procedura i warunki nabycia statusu uchodźcy
- Wybrane zagadnienia z ustawy o ewidencji ludności, ustawy o obywatelstwie polskim, ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych
KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:
- znajomość terminologii z zakresu postępowania administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem postępowania w zakresie akt stanu cywilnego
- posiadanie specjalistycznej wiedzy o normach i regułach prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury prowadzenia akt stanu cywilnego
- umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej i pozyskiwania danych do analizowania konkretnych procesów w zakresie rejestracji stanu cywilnego
- umiejętność właściwego analizowania i stosowania norm prawnych w obrębie poszczególnych postępowań w rejestracji stanu cywilnego
- umiejętność prawidłowego posługiwania się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu rejestracji stanu cywilnego
- umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
- umiejętność rozumienia i analizowania interdyscyplinarnych zjawisk związanych z koniecznością stosowania norm prawa wyznaniowego
- umiejętność odwoływania się do zasad ogólnych sporządzania aktów stanu cywilnego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- umiejętność współpracy w grupie, aktywne uczestnictwo w grupach, organizacjach, czy instytucjach
- otwartość na współpracę i budowę relacji, prezentowanie postawy kreatywnej i przedsiębiorczej
- gotowość do podejmowania zawodowych wyzwań i dążenie do realizacji indywidualnych i zespołowych działań
- umiejętność postępowania zgodnie zasadami etyki zawodowej, z poszanowaniem praw autorskich
- umiejętność identyfikowania i rozstrzygania moralnych dylematów, związanych z wykonywaniem zawodu.
KOMPETENCJE W ZAKRESIE KOMUNIKACJI:
- umiejętność prowadzenia korespondencji urzędowej związanej z rejestracją stany cywilnego
- umiejętność prowadzenia dyskusji na temat proponowanych rozwiązań
- umiejętność konstruktywnej argumentacji i krytyki
- umiejętność prezentowania.
KOMPETENCJE INFORMATYCZNE:
- praktyczna znajomość programu Źródło.
Opłata za semestr: 2000 zł | Ilość semestrów: 2
Limit miejsc: 20
Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr. Stosowne podanie należy złożyć na pierwszym zjeździe.
Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.
Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest spełnienie łącznie warunków:
1. ukończenie studiów wyższych: I stopnia, II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich; w przypadku studentów V roku zaświadczenie o zaliczeniu IV roku studiów i zdobytych punktach ECTS
2. zarejestrowanie się w systemie rekrutacyjnym -> Zarejestruj się (decyduje kolejność zgłoszeń).