Odkryj z nami historię sztuki!
Przekonaj się sam! Pomogą Ci w tym pracownicy Wydziału Nauk Humanistycznych KUL, którzy przegotowali szereg propozycji interesujących zajęć.
W sprawie zajęć prosimy o kontakt z Pełnomocnikiem Dziekana WNH KUL ds. współpracy ze szkołami dr Tomaszem Niestorowiczem: tomasz.niestorowicz@kul.pl.
Patrzę, więc widzę – architektura w moim mieście
Czy wiesz, czym jest eklektyzm albo modernizm? W trakcie spaceru ulicami śródmieścia Lublina razem przyjrzymy się najciekawszym elementom zabudowy miasta – odkryjemy cechy stylowe architektury powstającej od XIX do XX wieku. M.in. eklektyzmu, secesji, porozmawiamy o tym, czym jest tzw. architektura dworkowa, jakie cechy ma modernizm, a także, że idąc ulicą warto czasem spojrzeć w górę.
Prowadzący: dr Elżbieta Błotnicka-Mazur
Forma: spacer ulicami śródmieścia Lublina
Liczba osób: max 30
Czas trwania: 60 minut
Adresaci:
- uczniowie szkół średnich
Nie tylko rakieta - co kryje LSM? Śladami Lubelskich Spotkań Plastycznych i Oskara Hansena
W trakcie spaceru uczestnicy dowiedzą się, czym były Lubelskie Spotkania Plastyczne (1976-1979) i jakie efekty artystyczne (liczne rzeźby i mozaiki) tego niezwykłego pleneru możemy oglądać do dzisiaj na terenie osiedli Lubelskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Na osiedlu im. Słowackiego, zaprojektowanym przez architektów Zofię i Oskara Hansenów, poznamy najważniejsze koncepcje Hansena – Linearnego Systemu Ciągłego oraz Formy Otwartej, które miały przyczynić się do przyjaznego kształtowania najbliższego otoczenia człowieka.
Prowadzący: dr Elżbieta Błotnicka-Mazur
Forma: spacer po osiedlach LSM w Lublinie
Liczba osób: max 30
Czas trwania: 60-90 minut (do uzgodnienia)
Adresaci:
- uczniowie szkół średnich
Czy w rzeźbie średniowiecznej jest miejsce na śmiech, żart i groteskę?
Świat roślin w sztuce to nieprzebrana ilość różnych kompozycji, form, układów, zestawień, gdzie przyroda tworzy scenerię dla zdarzeń, stając się obrazem lasu, ogrodu czy np. krajobrazu górskiego. Są też jednak takie dzieła, w których zaledwie jeden kwiat staje się głównym atrybutem postaci i nośnikiem najważniejszych symbolicznych treści obrazu. Natomiast znane i z upodobaniem zamawiane martwe natury bukietowe do dziś zadziwiają bogactwem gatunkowym i różnorodnością zestawionych ze sobą kwiatów. Podczas wykładu przekonamy się o tym, że nie są to jedynie dekoracje, lecz kryje się w nich zaplanowana przez artystę treść, a forma tych malarskich bukietów świadczy o prawdziwie naukowym podejściu artysty do świata roślin. Wykład wprowadza treści z zakresu przyrody/biologii; sztuki, literatury, religii.
Prowadzący: dr Małgorzata Żak-Kulesza
Forma: zajęcia z prezentacją multimedialną, stacjonarnie (Lublin)/ dla szkół spoza Lublina online
Liczba osób: do 30 osób
Czas: 45 min.
Adresaci:
- klasy szkolne/szkoły średnie
Nie tylko „tulipanowa gorączka” – o symbolicznym i artystycznym znaczeniu roślin w sztuce
Zajęcia zostały pomyślane jako odpowiedź na zapotrzebowanie konkretnej szkoły/klasy. Możliwe jest podjęcie zagadnień dotyczących np. początków państwa polskiego, ale też dziejów Kozaczyzny. Na życzenie szkoły przygotowany zostanie wykład związany z większością szkolnych tematów, dotyczących średniowiecza i epoki nowożytnej.
Prowadzący: dr Małgorzata Żak-Kulesza
Forma: zajęcia z prezentacją multimedialną, stacjonarnie (Lublin)/ dla szkół spoza Lublina online
Liczba osób: do 30 osób
Czas: 45 min.
Adresaci:
- klasy szkolne 6-8 klasa/szkoły średnie
Co zrobić, kiedy pomysły same nie przychodzą do głowy? Surrealiści i wyobraźnia
Czy tylko Chat GPT może nas uratować? A jak radzili sobie w takiej sytuacji surrealiści? Trzeba mieć sporo wyobraźni, żeby wymyślić takie sposoby jej uruchamiania, jakie znaleźli artyści należący do tego kierunku. W 2024 roku minęło 100 lat od chwili ogłoszenia pierwszego manifestu grupy, jednak wydaje się, że przynajmniej niektóre z używanych przez surrealistów metod odblokowywania inwencji nie zestarzały się do dziś. Proponuję krótkie wprowadzenie w podstawowe założenia kierunku, mini-przegląd prac oraz wypróbowanie kilku surrealistycznych zabaw z wyobraźnią.
Prowadzący: dr Agnieszka Kuczyńska
Forma: wykład z prezentacją multimedialną (z elementami warsztatowymi), w szkole/ online dla szkół spoza Lublina
Liczba osób: 30
Czas trwania: 45 minut
Adresaci:
- uczniowie klas licealnych