Historia jest ciekawa!

Przekonaj się sam! Pomogą Ci w tym pracownicy Wydziału Nauk Humanistycznych KUL, którzy przegotowali szereg propozycji interesujących zajęć. 

W sprawie zajęć prosimy o kontakt z  Pełnomocnikiem Dziekana WNH KUL ds. współpracy ze szkołami dr Tomaszem Niestorowiczem: tomasz.niestorowicz@kul.pl.

Historia

Oko za oko, ząb za ząb. Czy Hammurabi był surowym prawodawcą?

Prawa Hammurabiego są często przedstawiane jako wyjątkowo okrutne, a niekiedy wręcz prymitywne. Najbardziej znanym przykładem jest wyrażenie „oko za oko, ząb za ząb”. Co jednak ciekawe, cytat ten wcale nie pochodzi z kodeksu Hammurabiego! Może więc warto choć odrobinę zapoznać się z jednym z najstarszych zachowanych kodeksów prawnych (choć wcale nie najstarszym), zanim nazwiemy jego autora okrutnikiem i prymitywem. Zajęcia są prowadzone w formie multimedialnego „wywiadu” z Hammurabim, który przedstawia swoje prawa i niekiedy porównuje je z późniejszymi kodeksami, a nawet z prawami obowiązującymi współcześnie. Zajęcia mają na celu rozwinąć zainteresowanie przeszłością oraz dziedzictwem prawnym ludzkości.

Prowadzący: dr hab. Maciej Münnich, prof. KUL

Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej

Liczba osób: do 50

Czas trwania: 90 minut

Uwaga: zakres przedmiotowy obejmuje również wiedzę o społeczeństwie

Adresaci:

  • uczniowie szkół podstawowych (olimpijczycy);
  • uczniowie szkół ponadpodstawowych zainteresowani historią (profil humanistyczny) oraz naukami prawnymi (profil społeczno-prawny)

Bliski Wschód wobec agresji rosyjskiej na Ukrainę, czyli kto trzyma z Rosją, a kto z USA?

Zajęcia przedstawiają spojrzenie państw i społeczeństw Bliskiego Wschodu na rosyjską agresję na Ukrainę. Spojrzenie to często jest dla nas szokująco odmienne od naszego i – wobec geograficznej i emocjonalnej bliskości konfliktu rosyjsko-ukraińskiego – często zupełnie niezrozumiałe. W zajęciach przeplata się forma wykładu, prezentacji multimedialnej i dyskusji z uczestnikami.

Prowadzący: dr hab. Maciej Münnich, prof. KUL
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej

Liczba osób: do 50
Czas trwania: 90 minut

Uwaga: zakres przedmiotowy obejmuje również wiedzę o społeczeństwie i geografię

Adresaci:

  • uczniowie szkół podstawowych (olimpijczycy);
  • uczniowie szkół ponadpodstawowych, klas o profilu dziennikarskim, społeczno-prawniczym, humanistycznym, ale także wojskowym/mundurowym, ze względu na poruszane kwestie bezpieczeństwa międzynarodowego

Konflikt izraelsko-palestyński: trochę najnowszej historii, żeby lepiej rozumieć teraźniejszość

Zajęcia składają się z dwóch części. Pierwsza z nich w formie wykładu z prezentacją multimedialną ukazuje krótki zarys historii konfliktu izraelsko-palestyńskiego ze szczególnym uwzględnieniem procesu powstawania państwa Izrael. Druga część dotyczy bieżącego konfliktu wokół Strefy Gazy i zawiera więcej elementów dyskusji.

Prowadzący: dr hab. Maciej Münnich, prof. KUL
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej

Liczba osób: do 50
Czas trwania: 90 minut

Uwaga: zakres przedmiotowy obejmuje również wiedzę o społeczeństwie i geografię

Adresaci:

  • uczniowie szkół podstawowych (olimpijczycy);
  • uczniowie szkół ponadpodstawowych, szczególnie klas o profilu dziennikarskim, społeczno-prawniczym, humanistycznym, ale także wojskowym/mundurowym, ze względu na poruszane kwestie bezpieczeństwa międzynarodowego

Średniowiecze i nowożytność – wybrane zagadnienia

Zajęcia zostały pomyślane jako odpowiedź na zapotrzebowanie konkretnej szkoły/klasy. Możliwe jest podjęcie zagadnień dotyczących np. początków państwa polskiego, ale też dziejów Kozaczyzny. Na życzenie szkoły przygotowany zostanie wykład związany z większością szkolnych tematów, dotyczących średniowiecza i epoki nowożytnej.

Prowadzący: dr hab. Jacek Chachaj, prof. KUL

Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej – zajęcia na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: do 50

Czas trwania: 45-90 minut

Adresaci:

  • uczniowie szkół ponadpodstawowych,
  • zainteresowani historią uczniowie szkół podstawowych (np. olimpijczycy)

Historia Lublina

zajęcia zostały pomyślane jako odpowiedź na zapotrzebowanie konkretnej szkoły/klasy. Przedstawiają nasze miasto i jego dzielnice, z ich tajemnicami i ciekawostkami, widziane oczyma historyka.

Prowadzący: dr hab. Jacek Chachaj, prof. KUL

Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej – zajęcia na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)

Liczba osób: do 50

Czas trwania: 45-90 minut

Adresaci:

  • uczniowie szkół ponadpodstawowych,
  • zainteresowani historią uczniowie szkół podstawowych (np. olimpijczycy)

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.