Historia jest ciekawa!
Przekonaj się sam! Pomogą Ci w tym pracownicy Wydziału Nauk Humanistycznych KUL, którzy przegotowali szereg propozycji interesujących zajęć.
W sprawie zajęć prosimy o kontakt z Pełnomocnikiem Dziekana WNH KUL ds. współpracy ze szkołami dr Tomaszem Niestorowiczem: tomasz.niestorowicz@kul.pl.
Historia
Oko za oko, ząb za ząb. Czy Hammurabi był surowym prawodawcą?
Prawa Hammurabiego są często przedstawiane jako wyjątkowo okrutne, a niekiedy wręcz prymitywne. Najbardziej znanym przykładem jest wyrażenie „oko za oko, ząb za ząb”. Co jednak ciekawe, cytat ten wcale nie pochodzi z kodeksu Hammurabiego! Może więc warto choć odrobinę zapoznać się z jednym z najstarszych zachowanych kodeksów prawnych (choć wcale nie najstarszym), zanim nazwiemy jego autora okrutnikiem i prymitywem. Zajęcia są prowadzone w formie multimedialnego „wywiadu” z Hammurabim, który przedstawia swoje prawa i niekiedy porównuje je z późniejszymi kodeksami, a nawet z prawami obowiązującymi współcześnie. Zajęcia mają na celu rozwinąć zainteresowanie przeszłością oraz dziedzictwem prawnym ludzkości.
Prowadzący: dr hab. Maciej Münnich, prof. KUL
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej
Liczba osób: do 50
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: zakres przedmiotowy obejmuje również wiedzę o społeczeństwie
Adresaci:
- uczniowie szkół podstawowych (olimpijczycy);
- uczniowie szkół ponadpodstawowych zainteresowani historią (profil humanistyczny) oraz naukami prawnymi (profil społeczno-prawny)
Bliski Wschód wobec agresji rosyjskiej na Ukrainę, czyli kto trzyma z Rosją, a kto z USA?
Zajęcia przedstawiają spojrzenie państw i społeczeństw Bliskiego Wschodu na rosyjską agresję na Ukrainę. Spojrzenie to często jest dla nas szokująco odmienne od naszego i – wobec geograficznej i emocjonalnej bliskości konfliktu rosyjsko-ukraińskiego – często zupełnie niezrozumiałe. W zajęciach przeplata się forma wykładu, prezentacji multimedialnej i dyskusji z uczestnikami.
Prowadzący: dr hab. Maciej Münnich, prof. KUL
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej
Liczba osób: do 50
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: zakres przedmiotowy obejmuje również wiedzę o społeczeństwie i geografię
Adresaci:
- uczniowie szkół podstawowych (olimpijczycy);
- uczniowie szkół ponadpodstawowych, klas o profilu dziennikarskim, społeczno-prawniczym, humanistycznym, ale także wojskowym/mundurowym, ze względu na poruszane kwestie bezpieczeństwa międzynarodowego
Konflikt izraelsko-palestyński: trochę najnowszej historii, żeby lepiej rozumieć teraźniejszość
Zajęcia składają się z dwóch części. Pierwsza z nich w formie wykładu z prezentacją multimedialną ukazuje krótki zarys historii konfliktu izraelsko-palestyńskiego ze szczególnym uwzględnieniem procesu powstawania państwa Izrael. Druga część dotyczy bieżącego konfliktu wokół Strefy Gazy i zawiera więcej elementów dyskusji.
Prowadzący: dr hab. Maciej Münnich, prof. KUL
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej
Liczba osób: do 50
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: zakres przedmiotowy obejmuje również wiedzę o społeczeństwie i geografię
Adresaci:
- uczniowie szkół podstawowych (olimpijczycy);
- uczniowie szkół ponadpodstawowych, szczególnie klas o profilu dziennikarskim, społeczno-prawniczym, humanistycznym, ale także wojskowym/mundurowym, ze względu na poruszane kwestie bezpieczeństwa międzynarodowego
Średniowiecze i nowożytność – wybrane zagadnienia
Zajęcia zostały pomyślane jako odpowiedź na zapotrzebowanie konkretnej szkoły/klasy. Możliwe jest podjęcie zagadnień dotyczących np. początków państwa polskiego, ale też dziejów Kozaczyzny. Na życzenie szkoły przygotowany zostanie wykład związany z większością szkolnych tematów, dotyczących średniowiecza i epoki nowożytnej.
Prowadzący: dr hab. Jacek Chachaj, prof. KUL
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej – zajęcia na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)
Liczba osób: do 50
Czas trwania: 45-90 minut
Adresaci:
- uczniowie szkół ponadpodstawowych,
- zainteresowani historią uczniowie szkół podstawowych (np. olimpijczycy)
Historia Lublina
zajęcia zostały pomyślane jako odpowiedź na zapotrzebowanie konkretnej szkoły/klasy. Przedstawiają nasze miasto i jego dzielnice, z ich tajemnicami i ciekawostkami, widziane oczyma historyka.
Prowadzący: dr hab. Jacek Chachaj, prof. KUL
Forma: wykład konwersatoryjny z elementami prezentacji multimedialnej – zajęcia na uczelni/ w szkole (jeśli szkoła mieści się w Lublinie)
Liczba osób: do 50
Czas trwania: 45-90 minut
Adresaci:
- uczniowie szkół ponadpodstawowych,
- zainteresowani historią uczniowie szkół podstawowych (np. olimpijczycy)