
Pedagogika
Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę i umiejętności dotyczące wychowania, edukacji, integralnego rozwoju człowieka, uczestniczyć w projektach naukowych oraz uzyskać kwalifikacje nauczycielskie (dotyczy absolwentów studiów pierwszego stopnia kierunku pedagogika) – wybierz kierunek pedagogika II stopnia!
Studenci mają do wyboru następujące specjalności, które gwarantują dobre przygotowanie się do ważnych społecznie i atrakcyjnych zawodów:
- pedagogika rodziny, system pieczy zastępczej i asystentura rodziny
- pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z resocjalizacją
- pedagogika szkolna z elementami terapii pedagogicznej
Studia umożliwią wykorzystać zdobyte umiejętności do formułowania i rozwiązywania nietypowych problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych.
Zachęcą do poszukiwań innowacji pedagogicznych: programowych, metodycznych, organizacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych w nieprzewidywalnych warunkach oraz ma umiejętność ich wdrażania, wartościowania i promowania.
Jeśli interesuje cię problematyka pedagogiczna i chcesz zmieniać rzeczywistość, ten kierunek może być idealnym wyborem!
Informacje o kierunku
- studia stacjonarne II stopnia
- profil studiów: ogólnoakademicki
- język wykładowy: polski
- specjalności: pedagogika rodziny, system pieczy zastępczej i asystentura rodziny; pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z resocjalizacją; pedagogika szkolna z elementami terapii pedagogicznej
- liczba miejsc: 50
- Wydział Nauk Społecznych
- PROGRAM STUDIÓW
Zasady rekrutacji
O przyjęcie mogą ubiegać się:
Absolwenci studiów I stopnia w zakresie pedagogiki lub studiów I stopnia / magisterskich na innym kierunku.
Kwalifikacja na podstawie konkursu ocen na dyplomie.
Absolwenci kierunków innych niż pedagogika będą zobowiązani do uzupełnienia w trakcie studiów II stopnia następujących przedmiotów:
1. Dydaktyka ogólna,
2. Wprowadzenie do pedagogiki,
3. Historia myśli pedagogicznej,
4. Metodologia badań pedagogicznych.
Dlaczego
Pedagogika
na KUL?
Uzyskasz kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga
Absolwent, który odbył kształcenie na I stopniu studiów na kierunku pedagogika zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzenie MNiSzW z dnia 25 lipca 2019r.) uzyskuje po studiach II stopnia kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga w placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, kolegiach pracowników służb społecznych, szkołach policealnych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach II stopnia, branżowych szkołach I stopnia, placówkach oświatowo-wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
Opanujesz specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki
Charakteryzuje główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań ilościowych i jakościowych w pedagogice; identyfikuje i wyjaśnia zależności między stanowiskami i podejściami metodologicznymi w pedagogice i w dyscyplinach pokrewnych.
Dokonuje analizy procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz metodycznego projektowania i realizacji badań sondażowych, w działaniu, eksperymentalnych, biograficznych, narracyjnych – zależnie od potrzeb i okoliczności.
Zdobędziesz wiedzę na temat standardowych metod i narzędzi pedagogicznych oraz programów komputerowych
Absolwent:
- prezentuje własne poglądy, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją osadzoną w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych lub badawczych oraz poglądów różnych autorów w zakresie pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych;
- analizuje i prognozuje procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi pedagogicznych;
- potrafi korzystać z baz bibliotecznych takich jak EBSCO oraz IBZ
- zna oprogramowanie IBM SPSS Statistics i potrafi się nim posługiwać w podczas analizy danych statystycznych uzyskanych w badaniach
- korzysta z podstawowych programów komputerowych stosowanych w działalności szkoły, w tym dziennika elektronicznego;
- stosuje odpowiednie programy komputerowe do analizy osiągnięć uczniów i ewaluacji działalności szkoły; stosuje i rozwija własne metody kształcenia i oceniania z wykorzystaniem TIK
Opanujesz ważne umiejętności zawodowe zgodne ze specyfiką wybranej specjalności
Absolwent:
- prezentuje teorie, metodologie szczegółowe oraz procedury badawcze odpowiednio do wybranej indywidualnie ścieżki kształcenia skoncentrowanej tematycznie na problematyce jednej z subdyscyplin pedagogiki – pedagogice szkolnej, pedagogice opiekuńczo – wychowawczej, resocjalizacyjnej, pedagogice rodziny;
- charakteryzuje i wyjaśnia koncepcję integralnego rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie historycznym, filozoficznym, antropologicznym, teologicznym i religijnym;
- posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie, analizowanie i interpretowanie potrzeb uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, problemów małżeńskich i rodzinnych; problemów funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, a następnie potrafi sformułować wnioski z diagnoz oraz wskazań kierunków dalszych badań;
- potrafi zaprojektować i zorganizować plan pracy wychowawcy uwzględniając złożoność i specyfikę środowiska konkretnej placówki edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; potrafi zaplanować proces edukacji w szkole, zwłaszcza skonstruować program nauczania i program wychowawczo-profilaktyczny;
- potrafi zaplanować plan pracy z rodziną zastępczą i z rodziną biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, opierając się na adekwatnych metodach pracy i potrafi dokumentować podejmowane działania;
- jest przygotowany do wspierania integralnego rozwoju uczniów oraz tworzenia odpowiednich programów i sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, terapeutycznych, szczególnie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; potrafi prowadzić terapię pedagogiczną;
- potrafi zaplanować i wskazać optymalne formy wsparcia środowiska rodzinnego, podmiotów procesu opiekuńczo-wychowawczego, a następnie monitować i ewoluować ten proces;
- jest przygotowany do wspomagania szkoły w jej organizacji i zarządzaniu, w tym: potrafi zaprojektować szkołę autorską oraz klasę innowacyjną zarówno w systemie publicznym, jak i niepublicznym; posiada umiejętność prowadzenia ewaluacji działalności szkoły i placówki wychowania przedszkolnego, zarządzania jakością, planowania rozwoju i optymalizacji zarządzania.
Poznasz uniwersalne normy etyczne i zasady chrześcijańskiej pedagogiki personalistycznej
- ma umiejętność uczciwego postępowania osobistego i w działalności pedagogicznej
- ma umiejętność planowania i wdrażania procesu edukacyjnego w szkole na aksjologicznych podstawach i obiektywnej hierarchii wartości, z poszanowaniem godności osobowej ucznia, ukierunkowanego na jego integralny rozwój ku pełni człowieczeństwa




Co po studiach?
Możliwość zatrudnienia w
- instytucjach, stowarzyszeniach, fundacjach i organizacjach prowadzących działalność opiekuńczą, wychowawczą i pomocową na rzecz osób w różnym wieku: dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych
Możliwość kontynuowania nauki
- na studiach podyplomowych w zakresie prowadzenia firm, public relations, negocjacji biznesowych
- w Szkole Doktorskiej
Nasi absolwenci pracują jako:
- nauczyciel specjalista (absolwenci kierunku pedagogika I i II stopnia) w zależności od kwalifikacji w placówkach oświatowych takich jak: szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, świetlice szkolne i inne
- pedagog (w zależności od ukończonej specjalności) w: świetlicach środowiskowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, poradni życia rodzinnego, placówkach przygotowujących do realizacji pieczy zastępczej, żłobkach i klubach malucha placówkach socjalizacyjnych, placówkach interwencyjnych, placówkach profilaktyki społecznej, instytucjach i stowarzyszeniach na rzecz pomocy rodzinie, możesz również prowadzić własną działalność gospodarczą np. „Gabinet – Porady Pedagoga”