Pedagogika

Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę i umiejętności dotyczące wychowania, edukacji, integralnego rozwoju człowieka, uczestniczyć w projektach naukowych oraz uzyskać kwalifikacje nauczycielskie (dotyczy absolwentów studiów pierwszego stopnia kierunku pedagogika) – wybierz kierunek pedagogika II stopnia!

Studenci mają do wyboru następujące specjalności, które gwarantują dobre przygotowanie się do ważnych społecznie i atrakcyjnych zawodów:

  • pedagogika rodziny, system pieczy zastępczej i asystentura rodziny
  • pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z resocjalizacją
  • pedagogika szkolna z elementami terapii pedagogicznej

Studia umożliwią wykorzystać zdobyte umiejętności do formułowania i rozwiązywania nietypowych problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych.

Zachęcą do poszukiwań innowacji pedagogicznych: programowych, metodycznych, organizacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych w nieprzewidywalnych warunkach oraz ma umiejętność ich wdrażania, wartościowania i promowania.

Jeśli interesuje cię problematyka pedagogiczna i chcesz zmieniać rzeczywistość, ten kierunek może być idealnym wyborem!

Informacje o kierunku

Zasady rekrutacji

O przyjęcie mogą ubiegać się:

Absolwenci studiów I stopnia w zakresie pedagogiki lub studiów I stopnia / magisterskich na innym kierunku.

Kwalifikacja na podstawie konkursu ocen na dyplomie.

Absolwenci kierunków innych niż pedagogika będą zobowiązani do uzupełnienia w trakcie studiów II stopnia następujących przedmiotów:
1. Dydaktyka ogólna,
2. Wprowadzenie do pedagogiki,
3. Historia myśli pedagogicznej,
4. Metodologia badań pedagogicznych.

Dlaczego
Pedagogika
na KUL?

Absolwent, który odbył kształcenie na I stopniu studiów na kierunku pedagogika zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzenie MNiSzW z dnia 25 lipca 2019r.) uzyskuje po studiach II stopnia kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga w placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, kolegiach pracowników służb społecznych, szkołach policealnych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach II stopnia, branżowych szkołach I stopnia, placówkach oświatowo-wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Charakteryzuje główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań ilościowych i jakościowych w pedagogice; identyfikuje i wyjaśnia zależności między stanowiskami i podejściami metodologicznymi w pedagogice i w dyscyplinach pokrewnych.

Dokonuje analizy procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz metodycznego projektowania i realizacji badań sondażowych, w działaniu, eksperymentalnych, biograficznych, narracyjnych – zależnie od potrzeb i okoliczności.

Absolwent:

  • prezentuje własne poglądy, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją osadzoną w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych lub badawczych oraz poglądów różnych autorów w zakresie pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych;
  • analizuje i prognozuje procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi pedagogicznych;
  • potrafi korzystać z baz bibliotecznych takich jak EBSCO oraz IBZ
  • zna oprogramowanie IBM SPSS Statistics i potrafi się nim posługiwać w podczas analizy danych statystycznych uzyskanych w badaniach
  • korzysta z podstawowych programów komputerowych stosowanych w działalności szkoły, w tym dziennika elektronicznego;
  • stosuje odpowiednie programy komputerowe do analizy osiągnięć uczniów i ewaluacji działalności szkoły; stosuje i rozwija własne metody kształcenia i oceniania z wykorzystaniem TIK

Absolwent:

  • prezentuje teorie, metodologie szczegółowe oraz procedury badawcze odpowiednio do wybranej indywidualnie ścieżki kształcenia skoncentrowanej tematycznie na problematyce jednej z subdyscyplin pedagogiki – pedagogice szkolnej, pedagogice opiekuńczo – wychowawczej, resocjalizacyjnej, pedagogice rodziny;
  • charakteryzuje i wyjaśnia koncepcję integralnego rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie historycznym, filozoficznym, antropologicznym, teologicznym i religijnym;
  • posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie, analizowanie i interpretowanie potrzeb uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, problemów małżeńskich i rodzinnych; problemów funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, a następnie potrafi sformułować wnioski z diagnoz oraz wskazań kierunków dalszych badań;
  • potrafi zaprojektować i zorganizować plan pracy wychowawcy uwzględniając złożoność i specyfikę środowiska konkretnej placówki edukacyjnej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej; potrafi zaplanować proces edukacji w szkole, zwłaszcza skonstruować program nauczania i program wychowawczo-profilaktyczny;
  • potrafi zaplanować plan pracy z rodziną zastępczą i z rodziną biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej, opierając się na adekwatnych metodach pracy i potrafi dokumentować podejmowane działania;
  • jest przygotowany do wspierania integralnego rozwoju uczniów oraz tworzenia odpowiednich programów i sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, terapeutycznych, szczególnie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; potrafi prowadzić terapię pedagogiczną;
  • potrafi zaplanować i wskazać optymalne formy wsparcia środowiska rodzinnego, podmiotów procesu opiekuńczo-wychowawczego, a następnie monitować i ewoluować ten proces;
  • jest przygotowany do wspomagania szkoły w jej organizacji i zarządzaniu, w tym: potrafi zaprojektować szkołę autorską oraz klasę innowacyjną zarówno w systemie publicznym, jak i niepublicznym; posiada umiejętność prowadzenia ewaluacji działalności szkoły i placówki wychowania przedszkolnego, zarządzania jakością, planowania rozwoju i optymalizacji zarządzania.
  • ma umiejętność uczciwego postępowania osobistego i w działalności pedagogicznej
  • ma umiejętność planowania i wdrażania procesu edukacyjnego w szkole na aksjologicznych podstawach i obiektywnej hierarchii wartości, z poszanowaniem godności osobowej ucznia, ukierunkowanego na jego integralny rozwój ku pełni człowieczeństwa

Co po studiach?

Możliwość zatrudnienia w

  • instytucjach, stowarzyszeniach, fundacjach i organizacjach prowadzących działalność opiekuńczą, wychowawczą i pomocową na rzecz osób w różnym wieku: dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych

Możliwość kontynuowania nauki

  • na studiach podyplomowych w zakresie prowadzenia firm, public relations, negocjacji biznesowych
  • w Szkole Doktorskiej

Nasi absolwenci pracują jako:

  • nauczyciel specjalista (absolwenci kierunku pedagogika I i II stopnia) w zależności od kwalifikacji w placówkach oświatowych takich jak: szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, świetlice szkolne i inne
  • pedagog (w zależności od ukończonej specjalności) w: świetlicach środowiskowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, poradni życia rodzinnego, placówkach przygotowujących do realizacji pieczy zastępczej, żłobkach i klubach malucha placówkach socjalizacyjnych, placówkach interwencyjnych, placówkach profilaktyki społecznej, instytucjach i stowarzyszeniach na rzecz pomocy rodzinie, możesz również prowadzić własną działalność gospodarczą np. „Gabinet – Porady Pedagoga”

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.