
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
– wiedza i umiejętności z zakresu współczesnej komunikacji społecznej, znajomość systemów medialnych na świecie i w Polsce!
Doskonalenie umiejętności niezbędnych do wykonywania zawodu dziennikarza w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych, mediach społecznościowych i obywatelskich oraz zawodów pokrewnych.
Instytut współpracuje z mediami lokalnymi: TVP Lublin, Radio Lublin SA, Kurier Lubelski, radio PLUS, Niedziela (wydanie lubelskie), Gość Niedzielny (wydanie lubelskie). Posiada również umowy z liceami regionu lubelskiego na realizację zajęć warsztatowych i promocyjnych.
Informacje o kierunku
- studia stacjonarne II stopnia
- profil studiów: ogólnoakademicki
- język wykładowy: polski
- liczba miejsc: 20
- Wydział Nauk Społecznych
- PROGRAM STUDIÓW
Zasady rekrutacji
O przyjęcie mogą ubiegać się:
a) absolwenci studiów I stopnia w zakresie:
- dziennikarstwa i komunikacji społecznej
b) absolwenci innych studiów I stopnia przypisanych do następujących dyscyplin:
- ekonomia i finanse, literaturoznawstwo, językoznawstwo, nauki o bezpieczeństwie, nauki o polityce i administracji, nauki o zarządzaniu i jakości, nauki prawne, nauki socjologiczne, pedagogika, prawo kanoniczne, psychologia.
Kwalifikacja na podstawie konkursu ocen na dyplomie.
Dlaczego Dziennikarstwo
i komunikacja społeczna na KUL?
Zdobędziesz wiedzę i umiejętności praktyczne związane z pracą dziennikarską
- pogłębiona wiedza i umiejętności praktyczne dziennikarza prasowego, radiowego, telewizyjnego, dziennikarza nowych mediów, krytyka filmowego, fotoreportera, komentatora, itp.;
- umiejętność pisania projektów, znajomość i wykorzystywanie zasady kreatywnego pisania
Rozwiniesz profesjonalny warsztat pracy dziennikarza lub specjalisty ds. komunikacji społecznej
- umiejętność prowadzenia badań przekazów medialnych i publiczności mediów;
- znajomość politycznych, ekonomicznych, prawnych, społecznych i kulturowych uwarunkowań i kontekstów funkcjonowania mediów;
- wysoki stopień wrażliwości etycznej;
Poszerzysz kompetencje komunikacyjne
- korzystanie z technik komunikacyjnych w celu autoprezentacji;
- radzenie sobie ze stresem;
- dbałość o kulturę języka;
- posługiwanie się specjalistyczną terminologią;
- znajomość i stosowanie reguł obowiązujących w sztuce negocjacji i dialogu;
- posiadanie umiejętności skutecznych wystąpień publicznych
Udoskonalisz umiejętności praktyczne w Uniwersyteckim Centrum Medialnym
Studenci doskonalą kompetencje praktyczne w Uniwersyteckim Centrum Medialnym (Radio KUL, TV KUL).
Zdobędziesz odpowiednie kompetencje analityczno-informatyczne
- znajomość i wykorzystywanie w pracy dziennikarskiej środowiska MS Office: Word, Power Point, Excel oraz innych przydatnych programów komputerowych i aplikacji;
- korzystanie z podstawowych programów graficznych oraz programów wykorzystywanych do montażu;
- realizowanie montażu radiowego i telewizyjnego z użyciem programu komputerowego.




Co po studiach?
Możliwość kontynuowania nauki
- na studiach podyplomowych
- w Szkole Doktorskiej
wykonywania zawodu
- dziennikarza w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych, mediach społecznościowych i obywatelskich oraz zawodów pokrewnych: specjalista public relations (agencje PR), specjalista ds. promocji i komunikacji (jednostki i organy samorządowe (lokalne, zawodowe) specjalista ds. marketingu internetowego, analityka internetowego, specjalista ds. badania mediów, rzecznik prasowy, doradca/ konsultant ds. mediów i komunikacji (instytucje polityczne, biznesowe, biura poselskie, sztaby wyborcze, organizacje pozarządowe), fotografa, grafika komputerowego
Nasi absolwenci mogą podjąć pracę jako:
- dziennikarz w prasie, radiu, telewizji i portalach internetowych,
- specjalista ds. PR i komunikacji w firmach, instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych,
- content creator, copywriter lub redaktor treści w agencjach marketingowych i mediach cyfrowych,
- rzecznik prasowy, konsultant ds. wizerunku lub doradca medialny,
- analityk mediów i specjalista ds. social media.