ZAREJESTRUJ SIĘ
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy na studia podyplomowe w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika).
Obecna edycja studiów została przygotowana zgodnie z nowymi przepisami:
Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (zajęcia i grupy zajęć, pkt 2.4 i 2.5) oraz Rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (par.15 i par.23).
W tej edycji studia trwają 3 semestry i zawierają bogaty program zajęć (450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyki). Studia dają pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zapraszam na studia, w razie pytań proszę o kontakt – dr hab prof. KUL Ewa Domagała-Zyśk ewadom@kul.pl
CEL STUDIÓW:
- zdobycie wiedzy i umiejętności do pracy jako: nauczyciel wspomagający – specjalista pedagog specjalny w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, asystent nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych ogólnodostępnych, integracyjnych i placówkach specjalnych, asystent ucznia niepełnosprawnego w szkole ogólnodostępnej, nauczyciel specjalista pedagogiki specjalnej w przedszkolach, szkołach i placówkach kształcenia specjalnego, pedagog specjalny w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, warsztatach terapii zajęciowej, środowiskowych domach samopomocy i innych placówkach działających na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną
- zdobycie stosownych uprawnień zgodnie z rozporządzeniami: Rozporządzenie MNiSW z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz Rozporzadzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (par.15 i par.23).
ADRESACI:
- absolwenci studiów wyższych (I, II stopnia lub jednolitych magisterskich), którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne
- nauczyciele, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek zajmujących się edukacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
- studenci V roku studiów jednolitych magisterskich, którzy posiadają kwalifikacje studiów I stopnia, tj. zrealizowali co najmniej 3-letni program edukacji i uzyskali co najmniej 180 punktów ECTS.
WYKŁADY:
- Psychologiczne podstawy rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
- Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
- Pedagogika specjalna
ĆWICZENIA:
- Psychologiczne podstawy rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
- Pedagogika specjalna
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością
- Elementy wczesnej rehabilitacji ruchowej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- Metody komunikacji alternatywnej
- Metodyka wspomagania rozwoju mowy i języka dziecka
- Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami dzieci i młodzieży
- Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- Wspieranie rozwoju dorosłych i starszych osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka zajęć rewalidacyjnych
- Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
- Metodyka pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
- Metodyka pracy z uczniem z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka pracy z uczniem z autyzmem
- Metodyka pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w edukacyjnych placówkach ogólnodostępnych i integracyjnych
- Konstruowanie programów terapeutycznych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Arteterapia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Praktyka (120 godzin)
- Seminarium
KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:
- znajomość zagadnienia integralnego rozwoju człowieka w aspekcie rozwoju fizycznego, intelektualnego, społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
- znajomość środowisk wychowawczych, więzi społecznych w tych środowiskach i ich roli w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- znajomość procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, dostrzeganie prawidłowości i przyczyn zakłóceń w komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- znajomość metodyki nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
- umiejętność projektowania ścieżki własnego rozwoju w zakresie teorii i praktyki jako nauczyciela-pedagoga
- znajomość założeń, koncepcji, obowiązków i metod pracy nauczyciela wspierającego oraz nauczyciela – pedagoga specjalnego w zakresie oligofrenopedagogiki
- znajomość specyfiki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie, szkole i innych instytucjach terapeutycznych oraz sposobów pracy z nimi
- umiejętność dokonania obserwacji i interpretacji sytuacji wychowawczej i edukacyjnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
- umiejętność analizy sytuacji wychowawczej i jej genezę, powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz wskazania na uwarunkowania i zależności
- umiejętność wykorzystania podstawowej wiedzę z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, i pomocowych, a także motywów, modeli i wzorów ludzkich zachowań
- umiejętność zaprojektowania planu pracy terapeutyczno-edukacyjnej/program pracy terapeutycznej/rewalidacyjnej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, uwzględniając złożoność i specyfikę potrzeb konkretnego dziecka
- umiejętność diagnozowania, pozwalająca na rozpoznanie sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, opracowania wyników obserwacji i formułowania wniosków oraz podjęcie pracy terapeutycznej
- umiejętność oceny przydatności metod działania dla rozwiązania rozpoznanego problemu u osoby z upośledzeniem.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- umiejętność posługiwania się zasadami i normami etycznymi w pracy pedagoga specjalnego
- gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych i doskonalenia swoich kompetencji
- otwartość na innowacyjną działalność terapeutyczną/rewalidacyjną i rehabilitacyjną
- świadomość konieczności zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do osób z niepełnosprawnością intelektualną
- umiejętność animowania i motywowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do pracy nad rozwojem, wspierania ich samodzielności w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
- umiejętność motywowania osób z deficytami w rozwoju oraz z zaburzeniami psychofizycznego i /lub społecznego funkcjonowania w procesach rehabilitacji, terapii, adaptacji i readaptacji, socjalizacji, resocjalizacji i w innych możliwych obszarach ich aktywności indywidualnej i społecznej.
KOMPETENCJE W ZAKRESIE KOMUNIKACJI:
- umiejętność prowadzenia dyskusji na temat proponowanych rozwiązań
- umiejętność konstruktywnej argumentacji i krytyki
- umiejętność wystąpień publicznych i prezentacji
- umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym i porozumiewania się w sposób precyzyjny i spójny z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, rodzicami i specjalistami w zakresie pedagogiki specjalnej.
Opłata za semestr: 1800 zł | Ilość semestrów: 3
ZNIŻKA dla Absolwentów i Studentów KUL:
Opłata za semestr: 1620 zł
Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr. Stosowne podanie należy złożyć na pierwszym zjeździe.
Zajęcia odbywają się w trybie niestacjonarnym (w piątki od godz. 16:30 oraz w soboty)
Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest spełnienie łącznie warunków:
1. ukończenie studiów wyższych: I stopnia, II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich; w przypadku studentów V roku zaświadczenie o zaliczeniu IV roku studiów i zdobytych punktach ECTS
2. zarejestrowanie się w systemie rekrutacyjnym -> Zarejestruj się
3. złożenie kompletu dokumentów w formie papierowej (decyduje kolejność zgłoszeń)
4. Warunki dodatkowe: warunkiem przyjęcia jest posiadanie kwalifikacji pedagogicznych poświadczone stosownym dokumentem (świadectwo ukończenia studiów podyplomowych lub adnotacja w suplemencie dyplomu ukończenia studiów). Kopię dokumentu należy złożyć wraz z pozostałymi dokumentami.