KUL Logo

(PL)  

(PL) Formacja pastoralno-liturgiczna – Instytut Formacji Pastoralno-Liturgicznej

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

ZAREJESTRUJ SIĘ

CEL STUDIÓW:

  • formacja pastoralno-liturgiczna osób zajmujących się małymi grupami, ruchami kościelnymi, kręgami specjalistycznego duszpasterstwa i wychowaniem liturgicznym w parafiach
  • pogłębianie kompetencji wobec wyzwań nowej ewangelizacji oraz rozwój zaangażowania w posłudze pastoralnej (dzieci, młodzież i dorośli, służba liturgiczna, ewangelizacja, deuterokatechumenat, oazy, domowy Kościół, laikat, małe grupy, grupy modlitewne, apostolskie, charytatywne)
  • uzyskanie kompetencji na poziomie licencjatu kanonicznego (wg Konstytucji Apostolskiej Veritatis Gaudium; 8 XII 2017) wymaganego m. in. do uzyskania doktoratu z teologii. Studia są odbywane na Wydziale Teologii KUL i stanowią unikalne połączenie studiów akademickich i formacyjnych. Kierownictwo naukowo-dydaktyczne należy do Instytutu Nauk Teologicznych KUL, a kierownictwo formacyjne do Ruchu Światło-Życie.

ADRESACI:

  • księża diecezjalni i zakonni

Bogactwem IFPL jest uczestnictwo księży w różnym wieku i stażu posługi kapłańskiej, wikariuszy i proboszczów, pracowników instytucji kościelnych, księży diecezjalnych i zakonnych, z Polski, krajów sąsiednich i Europy Zachodniej, zaangażowanych w formację służby liturgicznej i Ruch Światło-Życie wraz z Domowym Kościołem, oraz inne ruchy i formy odnowy eklezjalnej o różnej duchowości, co sprzyja wymianie doświadczeń. Łączy ich pasja zaangażowania i potrzeba pogłębiania swych kompetencji w posłudze kapłańskiej. Są to jedyne studia w Polsce prowadzone w tej formule.

WYKŁADY:

  • Cechy duchowości kształtowane przez liturgię
  • Chrystologiczne, pneumatologiczne i eklezjalne podstawy duszpasterstwa
  • Duszpasterstwo a znaki czasu
  • Duszpasterstwo liturgiczne w świeckich ruchach młodzieżowych
  • Duszpasterstwo zwyczajne i nadzwyczajne
  • Eklezjalna formacja służby liturgicznej
  • Eucharystia w życiu parafii
  • Formy spotkań biblijnych
  • Funkcja charytatywna Kościoła
  • Grupy nieformalne w aspekcie psychologiczno-wychowawczym
  • Homilia niedzielna, świąteczna i codzienna
  • Katecheza a mistagogia
  • Katechizacja i katechumenat
  • Katolicka odnowa w Duchu Świętym
  • Kierownictwo duchowe “nowego człowieka”
  • Komentarz mszalny i modlitwa powszechna
  • Liturgia a religijność ludowa
  • Małe wspólnoty i ruchy odnowy w Kościele
  • Mass media w duszpasterstwie
  • Msze tematyczne i wotywne
  • Muzyka liturgiczna w duszpasterstwie parafialnym
  • Odnowa biblijna wspólnot i grup apostolskich
  • Opieka paliatywna i hospicyjna – aspekt pastoralny
  • Pedagogia Kościoła – autorytet wychowawczy
  • Pedagogia religijno-społeczna
  • Podstawowe funkcje urzeczywistniania się Kościoła w parafii
  • Przemiany społeczne w Polsce a duszpasterstwo
  • Przepowiadanie zwyczajne
  • Przygotowanie do małżeństwa w rodzinie i parafii
  • Psychologia i dynamika małych grup religijnych
  • Psychologia pastoralna w służbie formacji chrześcijańskiej i kapłańskiej
  • Psychoprofilaktyka społeczna
  • Sakrament roku liturgicznego
  • Teologia ewangelizacji
  • Teologia znaku i symbolu
  • Wspólnota jako podmiot duszpasterstwa
  • Współczesna katechetyka
  • Współczesna nauka religii w szkole

ĆWICZENIA, SEMINARIA I INNE ZAJĘCIA PRAKTYCZNE:

  • Formacja animatorów małych wspólnot eklezjalnych
  • Formacja diakonii animatorów i apostołów świeckich
  • Formacja eucharystyczna zespołu kapłańskiego
  • Formacja lidera w ruchu eklezjalnym
  • Formacja modlitewna zespołu kapłańskiego
  • Historia liturgii (seminarium naukowe)
  • Homiletyka (seminarium naukowe)
  • Kręgi rodzinne duchowości małżeńskiej
  • Liturgika pastoralna (seminarium naukowe)
  • Metoda przeżyciowa w rekolekcjach dzieci i młodzieży
  • Pastoralne aspekty homoseksualizmu
  • Prolegomena do „nowej ewangelizacji”
  • Rozwiązywanie problemów alkoholowych – aspekt pastoralny
  • Teologia liturgii (seminarium naukowe)

ks. dr hab. Piotr Kulbacki, prof. KUL – kurator IFPL od r. akad. 2004/05; zainteresowania naukowe – liturgia i formacja liturgiczna w kształtowaniu życia indywidualnego i społecznego; badania nad myślą i dziełem ks. F. Blachnickiego i ks. W. Danielskiego; 70 publikacji naukowych; organizator sympozjów pastoralno-liturgicznych; przewodniczący Komisji Teologiczno-Programowej Ruchu Światło-Życie; przewodniczący Rady Instytutu im. Ks. F. Blachnickiego; członek Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych; członek kilku towarzystw naukowych.

 

 

 

 

 ks. prof. dr hab. Mirosław Kalinowski – Katedra Opieki Społecznej, Paliatywnej i Hospicyjnej, Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Specjalizacja naukowa: pomoc chorym w stanach terminalnych i ich rodzinom, pozamedyczne aspekty opieki paliatywnej i hospicyjnej, problematyka zespołu wspierającego, profilaktyka patologii społecznych, resocjalizacja przez edukację, teologia pastoralna.

 

 

 

 

 

 

 

dr hab. Urszula Dudziak, prof. KUL – psycholog, teolog, doradca życia rodzinnego, instruktor naturalnego planowania rodziny, ministerialny rzeczoznawca podręczników wychowania do życia w rodzinie, koordynator zespołu ekspertów opracowujących podstawę programową wychowania do życia w rodzinie, pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Nauk Teologicznych KUL, promotor i recenzent prac o tematyce prorodzinnej, organizator międzynarodowych konferencji odbywających się na KUL z okazji Narodowego Dnia Życia i Dnia Świętości Życia; przez 29 lat prowadząca spotkania w poradni i wykłady dla osób przygotowujących się do małżeństwa, szkoląca doradców życia rodzinnego w Polsce, Niemczech i Anglii.

 

 

 

ks. prof. dr hab. Stanisław Dyk – kierownik Katedry Homiletyki w Instytucie Nauk Teologicznych KUL w Lublinie; wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Homiletów Polskich; redaktor naczelny „Przeglądu Homiletycznego”; redaktor 1-go zeszytu „Roczników Teologicznych KUL” pt. „Homiletyka”; konsultor w Komisji ds. Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski. Obszar zainteresowań naukowych: teologia przepowiadania, homiletyka materialna, nowa ewangelizacja.

 

 

 

 

 

 

o. dr hab. Marek Fiałkowski OFMConv, prof. KUL – kierownik Katedry Teologii Pastoralnej KUL. Autor ponad 70 artykułów naukowych i popularnonaukowych, wielu recenzji, sprawozdań z sympozjów, haseł i biogramów leksykalnych. W badaniach naukowych koncentruje się na zagadnieniach relacji Kościoła i świata, obecności chrześcijan w życiu społeczno-politycznym, duszpasterstwie nadzwyczajnym, teologii i problemach rodziny teologii i formach aktywizacji laikatu w Kościele i świecie.

 

 

 

 

 

 

ks. prof. dr hab. Wiesław Przygoda –  kierownik Sekcji Teologii Pastoralnej i Katechetyki KUL. Autor książek: Funkcja charytatywna Kościoła po Soborze Watykańskim II, Lublin 1998; Posługa charytatywna Kościoła w Polsce, Lublin 2004; Apostolski wymiar wolontariatu charytatywnego w Polsce, Lublin 2012. Współredaktor Leksykonu teologii pastoralnej, Lublin 2006. W badaniach naukowych koncentruje się wokół zagadnień: działalność charytatywna Kościoła, wolontariat chrześcijański, duszpasterstwo specjalne i specjalistyczne, teologia laikatu i formy apostolstwa świeckich.

 

 

 

 

 

 

 

 

ks. dr hab. Adam Rybicki, prof. KUL – kapłan diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej, od 2001 pracownik naukowy (w latach 2012-2016 dyrektor) w Instytucie Teologii Duchowości KUL. Ukończył również Podyplomowe Studium Psychoterapii i Poradnictwa Psychologicznego dla Duchowieństwa. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego. Rekolekcjonista, kierownik duchowy, autor poczytnych książek na temat duchowości mężczyzny („Lew i baranek”, „Wąż i gołębica”), a także innych książek i artykułów nt. rozwoju duchowego, duchowości maryjnej, mistyki itd.

 

 

 

 

 

 

ks. dr Andrzej Megger – adiunkt w katedrze Teologii Liturgii w Sekcji Liturgiki i Homiletyki KUL; sekretarz Stowarzyszenia Liturgistów Polskich; redaktor „Studiów Liturgicznych”; wykładowca liturgiki w Wyższym Seminarium Duchownym w Pelplinie oraz na studiach podyplomowych w zakresie teologii realizowanych przez UMK w Toruniu. Jest autorem kilkunastu artykułów naukowych oraz jednej monografii („Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w parafii”, Lublin 2020). Prowadzi zajęcia z zakresu m.in. teologii roku liturgicznego, Liturgii Godzin oraz przestrzeni liturgicznej. Interesuje się teologią liturgiczną krajów niemieckojęzycznych.

 

 

 

 

 

 

ks. dr hab. Dariusz Lipiec, prof. KUL – prezbiter diecezji siedleckiej. Główne obszary badawcze to: duszpasterstwo niepełnosprawnych (Duszpasterstwo niewidomych i słabowidzących w Polsce. Studium teologicznopastoralne, Lublin 2011), formacja kapłańska (Formacja pastoralna młodych prezbiterów w diecezjach w Polsce. Studium teologicznopastoralne, Lublin 2020), prakseologia pastoralna, duszpasterstwo parafialne oraz posługa zbawcza Kościoła wobec laikatu i jego zaangażowania w Kościele.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ks. dr hab. Paweł Mąkosa, prof. KUL – kapłan diecezji radomskiej, konsultant Komisji Wychowania Katolickiego KEP ds. oceny programów nauczania religii i podręczników katechetycznych. Autor ponad 250 publikacji w języku polskim, angielskim, włoskim, niemieckim i ukraińskim. Autor i redaktor wielu materiałów ewangelizacyjnych oraz podręczników do nauczania religii. Zajmuje się przede wszystkim ewangelizacyjnym wymiarem katechezy i katechezą młodzieży w kontekście współczesnych przemian kulturowych.

 

 

ks. dr Michał Klementowicz –  Katedra Homiletyki, Instytut Teologii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wykładowca homiletyki oraz retoryki na Wydziale Teologii oraz na Wydziale Filozofii KUL. Autor publikacji z zakresu wykorzystania narzędzi lingwistyki tekstu, argumentacji oraz uzasadniania twierdzeń w posłudze słowa Bożego.

 

 

 

 

 

 

 

ks. prof. dr hab Henryk Witczyk – kierownik Katedry Teologii Biblijnej i Proforystyki – Sekcja Nauk Biblijnych w Instytucie Nauk Teologicznych KUL; członek Papieskiej Komisji Biblijnej; przewodniczący Stowarzyszenia Biblistów Polskich; odpowiada za Telewizyjny Uniwersytet Biblijny; przewodniczący Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II. Współtworzył dokumenty Papieskiej Komisji Biblijnej: Natchnienie i prawda Pisma świętego (2015) oraz „Czym jest człowiek (Ps 8,5)?”. Zarys antropologii biblijnej (2020). Prowadzi badania intertekstualne. Ich owocem są liczne publikacje książkowe. Publikuje w Verbum Vitae (redaktor naczelny) i The Biblical Annals.

 

ks. dr hab. Kazimierz Święs, prof. KUL, mgr teologii – PWT w Krakowie (1985); dr socjologii – WNS KUL (1994); habilitacja – WT KUL (2011); kierownik Katedry Socjologii Religii (2011-2014). Kierunki badań: religijność i jej przemiany, wartości religijno-moralne, ład społeczno-gospodarczy w świetle nauczania Kościoła, socjologia wychowania, problematyka transformacji ustrojowej w Polsce. Publikacje: Przemiany religijności miejskiej w czasie transformacji systemowej (Lublin 2011); kilkadziesiąt art. z zakresu socjologii religii, katolickiej nauki społecznej i teologii pastoralnej. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Towarzystwa Naukowego KUL, Polskiego Stowarzyszenia Pastoralistów. Wicedyrektor i dyrektor Konwiktu Księży Studentów KUL (2000-2012).

 

 

 

dr hab. Krzysztof Mielcarek, prof. KUL; kier. Katedry Egzegezy Ewangelii i Pism Apostolskich. Zainteresowania naukowe: pisma Łukaszowe oraz Septuaginta. Od 2000 r. wykł. w dominikańskim Kolegium Filozoficzno-Teologicznym (Kraków oraz Katowice i Warszawa). Od 2003 r. współpracuje z Papieską Radą ds. Popierania Jedności Chrześcijan, uczestnicząc w dialogach ekumenicznych na forum międzynarodowym; od 2012 r. jako delegat Kościoła katolickiego jest członkiem Komisji “Wiara i Ustrój” Światowej Rady Kościołów. Uczestniczył w tłumaczeniu i redakcji Biblii Ekumenicznej (ST); obecnie bierze udział w przygotowaniu rewizji Biblii Tysiąclecia (wyd. 6).

 

dr hab. Michał Wyrostkiewicz, prof. KUL; teolog, medioznawca; wicedyrektor Instytutu Nauk Teologicznych KUL, członek kolegium naukowego Akademii Nowych Mediów i Komunikacji KUL; badacz i nauczyciel akademicki. Prowadzi badania naukowe oraz zajęcia dydaktyczne dotyczące antropologii mediów i komunikowania oraz podmiotowych aspektów eksploatowania informacji. Wypracował i twórczo rozwija naukową koncepcję infoetyki. Autor licznych publikacji naukowych i upowszechniających wiedzę z tego zakresu.

 

 

 

 

ks. dr Wojciech Nowacki,  wykładowca teologii dogmatycznej w WSD w Łomży; doktorat na Uniwersytecie Świętego Krzyża w Rzymie. Związany z Ruchem Światło-Życie oraz z ruchem Odnowy w Duchu Świętym; Przewodniczący Krajowego Zespołu Koordynatorów Odnowy i członek Komisji Teologicznej przy tym Zespole (1998-2011); członek ICCRS (Międzynarodowych Służb Katolickiej Odnowy Charyzmatycznej) oraz Podkomitetu Europejskiego ICCRS (2014 – 2019). Należy do rady programowej kwartalnika „Pastores”. W latach 2006 – 2012 rektor WSD w Łomży; obecnie proboszcz; koordynator diecezjalny Odnowy w Duchu Świętym.

ks. dr Marek Sędek – kapłan diecezji warszawsko-praskiej, ur. 1963 r. w Warszawie, święcenia kapłańskie w 1988 r., od 2015 r. Moderator generalny Ruchu Światło-Życie – mieszka w Krościenku n. Dunajcem. Wcześniej wykładowca teologii pastoralnej w Diecezjalnym Seminarium Duchownym i proboszcz. Doktorat (2002 r.) na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie na podstawie rozprawy: Formacja do dojrzałości chrześcijańskiej w wybranych ruchach katolickich w Polsce. Od 2015 r. prowadzi zajęcia na KUL.

 

KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:

  • poznanie teologii i ewangelizacji i zagadnień nowej ewangelizacji
  • poznanie teologicznych i socjologicznych podstaw zwyczajnego i nadzwyczajnego duszpasterstwa w świecie współczesnym
  • poznanie podstawowych funkcji urzeczywistniania się Kościoła w parafii
  • poznanie nauczania Kościoła o ewangelizacji i środkach w jej służbie
  • poznanie funkcji nauczania katechetyczne w parafii i w szkole
  • poznanie pogłębionej wiedzy o mistagogicznej roli liturgii
  • poznanie specjalistycznej wiedzy o przygotowywaniu poszczególnych elementów zgromadzenia liturgicznego
  • poznanie teologii słowa Bożego w liturgii i zasad jego przepowiadania
  • poznanie pogłębionej wiedzy o roli Eucharystii w kształtowaniu życia chrześcijańskiego
  • poznanie teologii liturgii i teologii liturgicznej
  • poznanie zagadnień relacji religijności ludowej do liturgii
  • poznanie pogłębionej duchowości kształtowanej przez liturgię w grupach religijnych i w rodzinach
  • poznanie znaczenia współczesnych ruchów eklezjalnych
  • poznanie zasad formacji w ruchach eklezjalnych
  • poznanie wszechstronnej wiedzy dotyczącej formacji animatorów, liderów, laikatu w ruchach eklezjalnych
  • poznanie zagadnienia kierownictwa duchowego uczestników ruchów religijnych i we wspólnotach małżeńsko-rodzinnych
  • poznanie zasad psychologiczno-pedagogicznych stosowanych w formacji chrześcijańskiej;
  • roli liturgii w grupach laikatu
  • umiejętność prowadzenia analizy porównawczej oraz interpretacji aktualnych i historycznych tekstów liturgicznych
  • umiejętność tworzenia opartych na Biblii, Ojcach Kościoła, nauczaniu Kościoła i tekstach liturgicznych, oryginalnych tekstów służących modlitwie, formacji duchowej i pobożności
  • umiejętność przygotowywania celebracji liturgicznej zgodnie z aktualnymi przepisami Kościoła
  • umiejętność wdrażania w czynne i pełne uczestnictwo w liturgii Kościoła
  • umiejętność uwzględniania łączności liturgii z pobożnością ludową
  • umiejętność propagowania obrzędowości rodzinnej w jej relacji do liturgii
  • umiejętność przygotowania zajęć wykładowych i formacyjnych
  • umiejętność projektowania dzieł ewangelizacyjnych
  • znajomość dostrzegania potrzeby formacji pastoralno-liturgicznej w społeczności Kościoła
  • znajomość dokonywania samodzielnej wnikliwej obserwacji oraz krytycznej interpretacji zjawisk i procesów społecznych dotyczących celebracji liturgii oraz dotyczących ewangelizacji i duszpasterstwa
  • znajomość naukowej metodologii i prowadzenia działalności naukowej w dziedzinie teologii pastoralnej i liturgiki
  • znajomość prezentacji wyników badań w postaci rozprawy naukowej
  • znajomość wykorzystywania osiągnięć innych nauk humanistycznych, a zwłaszcza dyscyplin teologicznych, socjologii i psychologii do badań naukowych i posługi eklezjalnej
  • znajomość kierowania się w badaniach naukowych zasadą hermeneutyki ciągłości i paradygmatu pastoralnego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

  • poznanie interdyscyplinarnej wiedzy dotyczącej pastoralnych aspektów rozwiązywania trudnych problemów społecznych
  • umiejętność wykorzystywania wiedzy historyczno-liturgicznej i teologiczno-liturgicznej do ewangelizacji i formacji wspólnot chrześcijańskich
  • umiejętność animowania różnego rodzaju ruchów oraz stowarzyszeń  chrześcijańskich
  • prowadzenia formacji pastoralno-liturgicznej w Kościele patrykularnym, szczególnie w ruchach i grupach katolickich
  • umiejętność kompetentnego organizowania i przeprowadzanie wykładów, pogadanek, dni skupienia, rekolekcji i innych ćwiczeń duchowych dla różnych stanów i grup eklezjalnych
  • znajomość rozpoznawania pastoralnych uwarunkowań zaangażowania społecznego
  • znajomość potrzeby współpracy laikatu i duchowieństwa w duszpasterstwie i w liturgii
  • znajomość form aktywnej pomocy w rozwiązywaniu trudnych problemów społecznych
  • postawa zaangażowania się w budowanie i pogłębianie więzi społecznych
  • umiejętność łączenia uczestnictwa w liturgii z innymi dziedzinami życia Kościoła.

Opłata za semestr: 1150 zł | Ilość semestrów: 4

Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr. Stosowne podanie należy złożyć na pierwszym zjeździe.

Dodatkowo wszyscy uczestnicy studiów ponoszą koszt obowiązkowego pobytu w domu formacyjnym.

_______________________________________________________________________

Dwa lata studiów w Instytucie realizowane są w ramach sześciu trzydniowych sesji (w każdym roku akademickim), podczas których wymagany jest pobyt w domu formacyjnym.

Zajęcia prowadzone są w miesiącach o mniejszej intensywności pracy w parafiach (X, XI, II, IV, V, VI) i trwają od środy rano do południa w piątek.

Po ukończeniu dwu lat studiów księża absolwenci otrzymują dyplom ukończenia IFPL. Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych, odbywanych według norm państwowych, stanowi pomoc przy ubiegania się o awans, np. w szkolnictwie.

Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest spełnienie łącznie warunków:

1. ukończenie studiów magisterskich z teologii

2. zarejestrowanie się w systemie rekrutacyjnym -> Zarejestruj się (decyduje kolejność zgłoszeń)

4. Warunki dodatkowe: magisterium z teologii. Kopię dokumentu należy złożyć wraz z pozostałymi dokumentami.

_______________________________________________________________________

Nabór na IFPL odbywa się co drugi rok.

W celach organizacyjnych i dla uzyskania szczegółowych informacji należy skontaktować się jak najwcześniej z kuratorem IFPL: www.ifpl-kul.pl

ZASADY REKRUTACJI