KUL Logo

(PL)  

(PL) Nauka

Thursday April 9th, 2015

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W istniejącym od 1918 roku Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II Wydział Teologii od początku stanowi podstawową instytucję naukową i wychowawczą. W ciągu ponad 90 lat działalności wpisał się on w misję Uniwersytetu, którą jest prowadzenie badań naukowych w duchu harmonii między nauką i wiarą, kształcenie i wychowanie inteligencji katolickiej oraz współtworzenie chrześcijańskiej kultury. Tożsamość Wydziału wyrażona jest w staraniach o wysoki poziom badań naukowych i kształcenia akademickiego, pogłębiania i upowszechniania chrześcijańskiej wizji człowieka i świata w kontekście wyzwań współczesności, trosce o zachowanie i rozwój najcenniejszych tradycji Kościoła i Ojczyzny i formowaniu w tym duchu młodego pokolenia.

Kilkudziesięcioletnia tradycja Wydziału Teologii KUL doprowadziła do uformowania się znaczącego środowiska teologicznego nie tylko w Polsce, ale również w świecie. Badania podejmowane na Wydziale Teologii mają charakter teologiczny i humanistyczny. Prowadzone są one w ramach działalności: Instytutu Nauk Biblijnych; Instytutu Teologii Fundamentalnej, Instytutu Teologii Dogmatycznej, Instytutu Teologii Moralnej, Instytutu Teologii Duchowości, Instytutu Ekumenicznego, Instytutu Historii Kościoła i Patrologii, Instytutu Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Instytutu Muzykologii, Instytutu Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej, Instytutu Liturgiki i Homiletyki, Ośrodka Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościlenych oraz Ośrodka Badań Wschodnioeuropejskich – Centrum Ucrainicum.


Instytut Nauk Biblijnych wnosi znaczący wkład w rozwój badań nad orędziem teologicznym i filologicznym Pisma Świętego. Główne kierunki badań to: języki semickie, egzegeza Starego i Nowego Testamentu, literatura i historia okresu Drugiej Świątyni, chrystologia, eklezjologia. Pracownicy tego Instytutu aktywnie współpracują i współtworzą Nowy Komentarz Biblijny, jak też wnoszą znaczący wkład w przygotowanie nowych tłumaczeń Pisma świętego i przybliżanie jego teologii i znaczenia dla kultury europejskiej.

Instytut Ekumeniczny KUL prowadzi badania z zakresu historii ruchu ekumenicznego, katolickich zasad ekumenizmu, historii i doktryny innych Kościołów i wspólnot chrześcijańskich oraz dialogu Kościołów i kultur, przyczyniając się do upowszechnianiem wyników ekumenicznych dialogów teologicznych. Stale współpracuje z polskimi i zagranicznymi ośrodkami slawistycznymi w zakresie badań nad teologią i duchowością w krajach słowiańskich. Należy do promotorów współpracy ekumenicznej z ośrodkami teologicznymi w Europie Wschodniej, kontynuuje również kontakty z liczącymi się ośrodkami ekumenicznymi w Europie Środkowej i Zachodniej. Poprzez swą działalność dydaktyczną oraz publikacje wyników badań naukowych przyczynia się znacznie do rozwoju w Polsce teologii ekumenizmu i sprawia, że KUL może poszczycić się najsilniejszym ośrodkiem ekumenizmu akademickiego w Polsce.

Powołany do życia w 1964 r. Instytut Historii Kościoła i Patrologii jest jedyną tego typu placówką – poza Wydziałem Historii Kościoła Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie – przygotowującym do pracy dydaktycznej i badawczo-naukowej z zakresu patrologii, szeroko rozumianej historii Kościoła, historii zakonów, dziejów teologii, metodologii i nauk pomocniczych historii, dziejów kultury chrześcijańskiej, edytorstwa źródeł historycznych oraz archiwistyki kościelnej. Podstawowym zadaniem Instytutu Historii Kościoła i Patrologii jest prowadzenie systematycznych, metodycznych badań naukowych nad dziejami Kościoła powszechnego i polskiego we wszystkich przejawach działalności i we wszystkich okresach historycznych w szerokim kontekście życia społeczno-politycznego.

Badania naukowe prowadzone w Instytucie Muzykologii KUL są ukierunkowane na muzykę religijną w Polsce i w innych krajach Europy. Główne nurty badań koncentrują się wokół problematyki chorału gregoriańskiego, polifonii religijnej, pieśni religijnej i instrumentów muzycznych, a w szczególności organów. Wpisanie tychże badań w nurt programów badawczych o zasięgu europejskim pozwala spojrzeć na muzykę polską jako na ogniwo łączące tradycje muzyczne Wschodu i Zachodu.

W ramach Instytutu Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej prowadzone są badania interdyscyplinarne w zakresie nauk o rodzinie. Mają one na celu określenia aktualnej sytuacji rodziny stojącej wobec współczesnych wyzwań społeczno-kulturowych. Katedry funkcjonujące w ramach Instytutu podejmują ważkie i aktualne w obliczu kryzysu rodziny badania: historii rodziny w ogóle, pedagogiki, socjologii, psychologii, teologii i prawa, opieki paliatywnej i hospicyjnej, wpływu masmediów na rodzinę oraz pracy socjalnej.

Instytut Teologii Dogmatycznej szeroko współpracuje na rzecz promocji człowieka widzianego w perspektywie naturalnej, jak i nadprzyrodzonej. Służą temu kontakty z ośrodkami uniwersyteckimi w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Słowacji i na Ukrainie. Tym samym Instytut ma na celu promocję polskiej myśli teologicznej i personalistycznej w kontekście wyzwań, przed którymi stoi obecnie Europa Środkowo-Wschodnia. W jego ramach podejmowane są badania w zakresie antropologii teologicznej, personalizmu chrześcijańskiego, teologii historii, historii dogmatów, chrystologii, pneumatologii, eklezjologii, mariologii, teologii kultury i teologii ikony. Ważnym elementem badań jest podjęcie studiów nad myślą teologiczną Josepha Ratzingera, czemu ma służyć m. in. wydanie jego Opera Omnia.

Podejmowane przez pracowników Instytutu Teologii Duchowości zadania i prace badawcze dotyczą szeroko rozumianych zagadnień życia duchowego i jego rozwoju. W badaniach, które prowadzi Instytut uwzględniane jest zainteresowanie ze strony społeczeństwa takimi problemami, jak: mistyka, medytacja, ruchy religijne, zjawiska paramistyczne i parapsychologiczne, będące często następstwem duchowego zniewolenia.

Celem badań Instytutu Teologii Fundamentalnej jest zaprezentowanie współczesnych koncepcji chrystologicznych, eklezjologicznych i religiologicznych oraz danie odpowiedzi na pojawiające się próby ich zakwestionowania. Instytut prowadzi również badania nad religiami ludów pozaeuropejskich, polską obrzędowością ludową, tanatologią ludową i nowymi ruchami religijnymi, gdyż coraz większy pluralizm kulturowo-religijny współczesnej Polski i Europy stawia pytania nie tylko o znaczenie poszczególnych pozachrześcijańskich tradycji religijnych i teologicznych, lecz także o tożsamość chrześcijaństwa oraz o jego miejsce w świecie religii. Znajomość innych kultur i religii, upowszechniana przez Instytut, stanowi istotny składnik ogólnej wiedzy studentów teologii, ma też walory wychowawcze i społeczne oraz pomaga wyrobieniu głęboko humanistycznej, tolerancyjnej i życzliwej postawy w stosunku do ludzi o innych przekonaniach religijnych.

Instytut Teologii Moralnej prowadzi wielopłaszczyznowe badania, które koncentrują się na kwestii metodologii, problematyce sumienia, grzechu i prawa oraz historii teologii moralnej w ujęciu katolickim i ekumenicznym, na moralności społecznej, zagadnieniach małżeństwa i rodziny oraz bioetyki. Spośród kwestii bioetycznych podjęto refleksję etyczną nad szeroko dyskutowanymi zagadnieniami: genetyką, komórkami macierzystymi oraz zagrożeniami życia i zdrowia.

W Instytucie Teologii Pastoralnej i Katechetyki prowadzone są badania nad szeroko rozumianą teologią pastoralną, w którą wpisują się następujące specjalizacje: liturgiczna, homiletyczna, katechetyczna, teologiczno pastoralna, pastoralna (praktyczna), duszpasterstwo rodzin i edukacja medialna. W ramach specjalizacji katechetycznej prowadzone są m.in. badania związane z teologią katechezy, utrzymaniem dyscypliny i ładu w katechezie, dydaktyką katechetyczną. Wynikają one z aktualnych wyzwań edukacyjnych wskazanych przez dokumenty nauczania Kościoła oraz państwowe dokumenty oświatowe regulujące nauczanie religii w szkole. Zmierzają one również do podniesienia jakości kształcenia przyszłych nauczycieli religii. Ważnym nurtem badań w Instytucie jest teologia praktyczna dotycząca przedmiotu i podmiotu duszpasterstwa. Najmłodszym kierunkiem, jaki wykształcił się w jej łonie jest Teologia charytatywna. Stanowi ona szczegółowy dział teologii praktycznej zajmujący się refleksją teologiczną nad kierunkami rozwoju działalności charytatywno-społecznej. Celem tej dziedziny wiedzy jest tworzenie pastoralnych modeli działalności charytatywnej zarówno w strukturach Kościoła, jak i w strukturach społecznych państwa. Podjęcie badań o charakterze teoretyczno-empirycznym nad wolontariatem w Polsce przyczyni się do rozwoju tej stosunkowo słabo rozwiniętej w Polsce dziedziny wiedzy.

Do zasadniczych zadań pracowników Ośrodka Archiwów, Bibliotek i Muzeów Kościelnych należy sprawowanie opieki metodyczno-naukowej nad archiwami, bibliotekami i muzeami kościelnymi wPolsce, tak diecezjalnymi, jak i zakonnymi oraz prowadzenie własnych badań naukowych, które upowszechniane są w ukazującym się od 1959 r. półroczniku „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne”. Ośrodek prowadzi akcję mikrofilmowania i opracowywania cennych i najczęściej wykorzystywanych do badań naukowych materiałów archiwalnych (np. akta wizytacji kościołów i parafii) i bibliotecznych (starodruki, np. akta synodów; rękopisy biblioteczne, np. modlitewniki, kancjonały), które służą zachowaniu dziedzictwa historycznego i dalszym badaniom naukowym.

Nowopowstały Ośrodek Badań Wschodnioeuropejskich – Centrum Ucrainicum ogniskuje swoje badania wokół tematyki Ukrainy i pozostałej części Europy Wschodniej, a celem badań jest ukazanie wielokulturowości Europy wschodniej, przykładów współżycia w atmosferze odmiennych doświadczeń religijnych różnych narodowości.

Czasopisma naukowe Wydziału Teologii