KUL Logo

(PL)  

(PL) Socjologia

Вибачте цей текст доступний тільки в “польська”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • merytorycznie w zależności od wybranej specjalności:
    – badania rynku i opinii publicznej (umiejętność planowania i całościowej realizacji projektów badawczo-doradczych – z wykorzystaniem danych jakościowych nienumerycznych oraz danych liczbowych/ statystycznych – na potrzeby biznesu oraz instytucji sektora publicznego)– socjologia przestępczości (umiejętność identyfikacji i badania zjawisk patologicznych w przestrzeni społecznej, rozpoznawania ryzyka społecznego, rozwiązywania problemów związanych z przestępczością i patologią społeczną)
  • pracy na stanowisku w takich placówkach jak (w zależności od specjalizacji):

a) Konsultant/ project manager w obszarze badań marketingowych, analityk rynku, statystyk, badacz opinii publicznej:

– działy marketingu średnich i dużych przedsiębiorstw

– zespoły badawczo-rozwojowe średnich i dużych przedsiębiorstw

– zespoły ds. ekspansji w przedsiębiorstwach handlowych

– agencje badawcze specjalizujące się w badaniach rynku i opinii publicznej, np. Kantar Polska GFK, IPSOS, PBS, CBOS

– – Urzędy Statystyczne

– zespoły analityczne zajmujące się statystyką medyczną, np. NFZ

– zespoły badawcze zajmujące się badaniami/analizami edukacyjnymi, np. Instytut Badań Edukacyjnych, Centralna Komisja Egzaminacyjna, kuratoria oświaty

b) Analityk zachowań przestępczych:

– instytucje pomocy społecznej, ośrodki socjoterapeutyczne i resocjalizacyjne, świetlice środowiskowe

– instytucje administracji rządowej i samorządowej

– instytucje prewencyjne, wychowawcze i korekcyjne (zakłady karne, zakłady wychowawcze i poprawcze, zespoły kuratorskiej służby sądowej)

– służby mundurowe (policja, straż miejska, straż graniczna, służba więzienna, krajowa administracja skarbowa, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego)

– organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą terapią i resocjalizacją

– instytucje międzynarodowe, np. Helsińska Fundacja Praw Człowieka

  • studia dają praktyczne umiejętności prowadzenia analiz statystycznych z wykorzystaniem programu komputerowego IBM SPSS Statistics – najlepsi uczestnicy certyfikowanych zajęć zdobywają certyfikaty SPSS Technology Expert wystawiane przez firmę Predictive Solutions

Tytuł magistra w zakresie socjologii uprawnia do:

  • kontynuowania nauki w szkole doktorskiej
  • na studiach podyplomowych

PROGRAM STUDIÓW
Zapraszamy na nasz profil na Facebooku i Instagramie!


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • podczas realizacji studiów student jest zobligowany do odbycia praktyk zawodowych w wymiarze 60 godzin (po I roku studiów)
  • praktyki można realizować: w agencjach badawczych, consultingowych i doradczych, przedsiębiorstwach (działach marketingu, badawczo-rozwojowych, promocji, HR), jednostkach samorządu terytorialnego, organizacjach pozarządowych i jednostkach administracji publicznej, szczególnie w obszarze statystyki publicznej, zdrowia i edukacji, w służbach mundurowych, w organach wymiaru sprawiedliwości, kurateli sądowej, instytucjach pozarządowych udzielających pomocy skazanym po zwolnieniu z odbywania kary; instytucjach zajmujących się pomiarem zjawisk przestępczych i praktycznym zapobieganiu przestępczości; fundacjach specjalizujących się w pomocy ofiarom przestępstw; ośrodkach pomocy społecznej, ośrodkach socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych, świetlicach środowiskowych; służbie więziennej
  • praktyki mogą być również realizowane w przedsiębiorstwach i instytucjach zagranicznych w ramach programu Erasmus+

Praktyki nadobowiązkowe:

  • Studenci  mają możliwość odbycia praktyki nadobowiązkowej zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy. Organizacją praktyk nadobowiązkowych zajmuje się Biuro Karier KUL.
  • możliwość praktyk zagranicznych umożliwiających zdobycie dodatkowych umiejętności, realizowane w ramach programu Erasmus+

Studenci mogą angażować się także w działalność organizacji studenckich:

  • Samorząd Studentów
  • Koło Naukowe Studentów Socjologii, w którym zaangażowani i kreatywni studenci mogą rozwijać pasje, zdobywać nowe doświadczenia i umiejętności. Studenci organizują coroczną konferencję pt. Dni Społeczne (w tym roku już 50.! ), zapraszając gości, organizując warsztaty i planując wydarzenia integrujące
    Ponadto studenci uczestniczą w działalności naukowej Instytutu Nauk Socjologicznych, prowadząc pod kierunkiem wykładowców badania, przygotowując analizy, uczestnicząc z referatami w konferencjach studenckich

Praktyki nadobowiązkowe:

  • oferta praktyk i staży dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebami rynku pracy;
  • praktyki zagraniczne umożliwiające zdobycie dodatkowych umiejętności, w tym praktyki w celu podnoszenia umiejętności cyfrowych, realizowane w ramach programu Erasmus+: Szkolnictwo wyższe (Mobilność edukacyjna: KA1-HE).



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

Dzięki dostępnym dwóm specjalnościom absolwent socjologii nabywa dodatkowych, specjalistycznych kompetencji:

w zakresie badania rynku i opinii publicznej

  • Dzięki szerokiemu spektrum przedmiotów o charakterze warsztatowym i ćwiczeniowym absolwent specjalizacji jest przygotowany w praktyce do podjęcia pracy w charakterze badacza/ analityka rynku i/lub opinii publicznej, mając również solidne podstawy teoretyczne – potrafi zaplanować, zorganizować i przeprowadzić badania przeprowadzane na zlecenie firm, korporacji i instytucji publicznych, kompleksowo przeanalizować uzyskane dane i na tej podstawie sformułować rekomendacje dotyczące np. strategii marketingowej, sprzedażowej, inwestycyjnej.

w zakresie coachingu

  • Dzięki szerokiemu spektrum przedmiotów o charakterze warsztatowym i ćwiczeniowym absolwent specjalizacji jest przygotowany w praktyce do podjęcia pracy w charakterze coacha/ trenera, mając również solidne podstawy teoretyczne – potrafi zaplanować, zorganizować i przeprowadzić projekt coachingowy na zlecenie firm, korporacji i instytucji publicznych. Wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w trakcie specjalizacji ułatwiają Absolwentom rozpoczęcie kariery zawodowej nie tylko bezpośrednio związanej z coachingiem/ trenerstwem, ale również na innych ścieżkach zawodowych wymagających podobnego zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji m.in. w firmach doradczych, consultingowych, szkoleniowo-edukacyjnych i instytucjach kultury.

Absolwent:

  • posiada kompetencje w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • wie, jak w zakresie autoprezentacji wykorzystywać media społeczne, technologie informacyjne i internet
  • z powodzeniem współdziała w grupach i zespołach, potrafi w sposób konstruktywny brać udział w dyskusji i debacie publicznej
  • potrafi samodzielnie identyfikować interes społeczny; uczestniczyć w dialogu publicznym
  • jest otwarty na kontrargumenty w kwestiach spornych i wypracowanie kompromisowych rozwiązań
  • jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia szkoleń lub warsztatów
  • ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etycznych problemów zawodu socjologa

Absolwent może zakładać samodzielne podmioty i organizacje prowadzące badania społeczne lub realizujące strategie marketingowe

Absolwent zna i potrafi wykorzystać programy komputerowe [przede wszystkim PS IMAGO, dawniej SPSS] do prowadzenia analiz statystycznych oraz analiz danych jakościowych (m.in. Atlas.ti), zyskuje też:

  • umiejętność rozpoznawania potrzeb i motywacji usługobiorców w zakresie ich osobistego/ zawodowego rozwoju
  • umiejętność rozpoznawania, naukowego badania i analizy zjawisk społecznych
  • umiejętność poszukiwania i pozyskiwania danych o charakterze naukowym, w tym, wykorzystywania naukowych baz danych
  • znajomość i umiejętność wykorzystywania metod i technik jakościowych oraz ilościowych w badaniach socjologicznych

Absolwent potrafi formułować problemy badawcze, dobierać źródła informacji, dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy informacji, dobierać właściwe metody i narzędzia badawcze, opracować i zaprezentować wyniki badań.

Zasady rekrutacji

Warunkiem ubiegania się o przyjęcie jest ukończenie studiów I stopnia w zakresie socjologii lub studiów I stopnia / magisterskich na innym kierunku.

Kwalifikacja na podstawie konkursu ocen na dyplomie.