KUL Logo

Socjologia

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • pracy w zawodzie m.in.: badacza opinii publicznej, specjalisty ds. komunikacji, specjalisty ds. public relations, doradcy personalnego, specjalisty ds. zasobów ludzkich (HR), doradcy ds. reklamy, mediatora, negocjatora, badacza – naukowca, redaktora, copywritera, specjalisty w systemie służb publicznych
  • po ukończeniu odpowiednich specjalności – specjalisty ds. polityki rodzinnej, pracownika służb publicznych, analityka marketingowego, analityka Internetu, menadżera ds. strategii i rozwoju przedsiębiorstwa, animatora kultury, lidera lokalnego
  • pracy w takich placówkach jak: instytucje badawcze i marketingowe (badania rynku i opinii publicznej), administracja rządowa i samorządowa, placówki kulturalne, instytucje pomocy społecznej, instytucje naukowe, agencje reklamowe i PR, środki masowego przekazu, organizacje pozarządowe, poszczególne działy dużych firm: m.in. działy promocji, komunikacji, badań i analiz, współpracy międzynarodowej, kadr, zasobów ludzkich
  • Studia, zgodnie z ustawowymi wymogami, przygotowują również do funkcji asystenta rodziny (dot. specjalności: służby publiczne i polityka rodzinna)
  • studia dają praktyczne umiejętności prowadzenia analiz statystycznych z wykorzystaniem programu komputerowego IBM SPSS Statistics – najlepsi uczestnicy certyfikowanych zajęć zdobywają certyfikaty SPSS Technology Expert wystawiane przez firmę Predictive Solutions

Tytuł zawodowy licencjata w zakresie socjologii uprawnia do:

  • ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia (m.in. na socjologii, pedagogice lub pracy socjalnej)
  • kontynuowania nauki na studiach podyplomowych

PROGRAM STUDIÓW

Zapraszamy na nasz profil na Facebooku i Instagramie!


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • praktyki zawodowe związane z realizacją specjalizacji90 godz. (po II roku) odbywają się w różnych instytucjach i organizacjach.

Przykładowe miejsca odbywania praktyk:

1) instytucje i agencje badawcze, ośrodki badań opinii publicznej;

2) firmy branży IT;

3) lokalne, regionalne, krajowe i międzynarodowe instytucje medialne; instytucje kulturalne; firmy szkoleniowe, firmy consultingowe, agencje reklamowe;

4) instytucje administracji państwowej i samorządowej; placówki oświatowe/ instytucje pozarządowe działające w sektorze usług społecznych; organizacje pożytku publicznego, w tym podmioty ekonomii społecznej;

5) krajowe i europejskie instytucje o charakterze pomocowym i opiekuńczym, a także w dziedzinie szeroko rozumianej pracy socjalnej;

6) przedsiębiorstwa, przede wszystkim w działach public relations, które są odpowiedzialne za kształtowanie relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem społecznym.

Praktyki nadobowiązkowe:

  • Studenci  mają możliwość odbycia praktyki nadobowiązkowej zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy. Organizacją praktyk nadobowiązkowych zajmuje się Biuro Karier KUL.
  • możliwość praktyk zagranicznych umożliwiających zdobycie dodatkowych umiejętności, realizowane w ramach programu Erasmus+

Studenci mogą angażować się także w działalność organizacji studenckich:

  • Samorząd Studentów
  • Koło Naukowe Studentów Socjologii, w którym zaangażowani i kreatywni studenci mogą rozwijać pasje, zdobywać nowe doświadczenia i umiejętności. Studenci organizują coroczną konferencję pt. Dni Społeczne (w tym roku już 50.! ), zapraszając gości, organizując warsztaty i planując wydarzenia integrujące
    Ponadto studenci uczestniczą w działalności naukowej Instytutu Nauk Socjologicznych, prowadząc pod kierunkiem wykładowców badania, przygotowując analizy, uczestnicząc z referatami w konferencjach studenckich


Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

Absolwent potrafi dostrzec i zidentyfikować w otaczającej rzeczywistości społecznej przemiany, zjawiska, potrzeby i problemy.

Potrafi zaprojektować i przeprowadzić badania społeczne, posiada wiedzą jak dokonać analizy danych oraz zaprezentować ich wyniki.

Dzięki zdobytym kompetencjom absolwent potrafi wyjaśnić ludzkie zachowania w grupie, preferencje polityczne, wybory konsumenckie, podejmowane aktywności, sposoby komunikacji, przyjmowane tożsamości. Absolwent rozumie współczesne procesy społeczne oraz wpływ nowoczesnych technologii i mediów na funkcjonowanie społeczeństwa, ale także ma świadomość znaczenia więzi społecznych, wartości oraz religii w życiu społecznym.

Dzięki trzem specjalnościom do wyboru absolwent socjologii nabywa specjalistyczne kompetencje:

w zakresie służb publicznych i polityki rodzinnej

  • Dzięki szerokiemu spektrum przedmiotów i wiedzy z zakresu polityki społecznej i rodzinnej, prawa rodzinnego oraz organizacji poszczególnych sektorów życia publicznego, absolwenci tej specjalności mają możliwość nabycia specjalistycznych kompetencji, pozwalających uczestniczyć w systemie służb publicznych poprzez kształtowanie lokalnej lub krajowej polityki publicznej. Dzięki kompetencjom diagnostycznym absolwenci właściwie rozpoznają problemy społeczne, patologie życia społecznego i rodzinnego, rozumieją trudności i potrzeby różnych grup społecznych (rodzin, osób starszych, osób wykluczonych społecznie), potrafiąc kreatywnie i fachowo rozwiązywać problemy tych środowisk.

w zakresie socjologii gospodarki i Internetu

  • Specjalność pozwala zdobyć specjalistyczne kompetencje, pozwalające wykorzystywać możliwości Internetu do działań marketingowych czy badań socjologicznych. Absolwenci nabywają umiejętności dotyczących wprowadzenia nowej marki na rynek, tworzenia i realizowania planów sprzedaży, optymalizowania stron internetowych pod kątem celów biznesowych, ale także analizowania nowych trendów na rynku, budowania strategii marketingowych, gromadzenia i analizowania danych pierwotnych i wtórnych znajdujących się w Internecie.

 w zakresie partycypacji i zarządzania w społeczności lokalnej

  • Absolwenci specjalności nabywają szereg niezbędnych kompetencji, pozwalających prowadzić działania animacyjne w społecznościach lokalnych (miejskich oraz wiejskich): od budowania sieci kontaktów i wymiany z jednostkami, grupami oraz instytucjami (mapowanie), przez pozyskiwanie funduszy na realizację określonych działań (fundraising) oraz organizowanie kampanii czy platform inicjatyw obywatelskich i partnerstw lokalnych, po umiejętność właściwego wykorzystywania potencjału twórczego jednostek i grup, umożliwiającego przekształcanie go w konkretne działania na rzecz rozwoju lokalnego.

  • kompetencje w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • umiejętności w zakresie autoprezentacji (także z wykorzystywaniem mediów społecznych)
  • kompetencje w zakresie uczestnictwa w dialogu publicznym
  • umiejętności w zakresie prowadzania mediacji i konsultacji społecznych
  • umiejętność samodzielnego prowadzenia szkoleń lub warsztatów
  • umiejętność planowania oraz pracy w zespole

  • znajomość podstaw ekonomii
  • znajomość zasad tworzenia i rozwoju podmiotów i organizacji prowadzących badania społeczne, realizujących strategie marketingowe, prowadzących mediacje lub doradztwo personalne (dyscyplina współpracuje ze Związkiem Stowarzyszeń Forum Lubelskich Organizacji)
  • umiejętność wykorzystania technologii informatycznych do rozwijania kompetencji w zakresie zarządzania osobistymi zasobami pieniężnymi oraz planowania określonych przedsięwzięć inwestycyjnych

  • kompetencje w zakresie analizy danych pochodzących z badań jakościowych i ilościowych
  • umiejętność wykorzystania programów komputerowych (np. IBM SPSS Statistics) do prowadzenia analiz statystycznych (najlepsi uczestnicy certyfikowanych zajęć zdobywają certyfikaty SPSS Technology Expert wystawiane przez firmę Predictive Solutions)
  • umiejętność obsługi programów pakietu Microsoft Office: Word, Excel, Power Point

  • znajomość metod i technik jakościowych i ilościowych w badaniach społecznych; umiejętność budowania narzędzi pomiarowych do badań jakościowych i ilościowych
  • umiejętność planowania i przeprowadzania rynkowych projektów badawczych w oparciu o jakościowe i ilościowe metody badań społecznych
  • znajomość zasad tworzenia raportów z badań i prezentacji wyników
  • umiejętność formułowania problemów społecznych oraz doboru adekwatnych źródeł informacji

Zasady rekrutacji

Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z jednego z następujących przedmiotów:

  • język polski, lub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub fizyka, lub informatyka, lub WOS, lub geografia, lub filozofia – do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Kandydaci z maturą zagraniczną

– wymagane posiadanie wyników z jednego z następujących przedmiotów:

  • język polski lub język ojczysty, lub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub fizyka, lub informatyka, lub WOS, lub geografia, lub filozofia – do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.


Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z jednego z następujących przedmiotów:

  • język polskilub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub fizyka, lub informatyka, lub WOS, lub geografia, lub filozofia – do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!

Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości

  • język polski (50% wyniku końcowego)
  • dowolny zdawany przez kandydata przedmiot (50% wyniku końcowego).

Sposób przeliczania wyników maturalnych dostępny TUTAJ!