KUL Logo

Nauki o rodzinie

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do podjęcia pracy w zawodach:

  • asystent rodziny
  • koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (specjalność do wyboru)

Absolwenci mogą ponadto pracować w poradniach małżeńsko-rodzinnych, prowadzić kursy przygotowujące do życia w małżeństwie i rodzinie, a także pełnić zadania asystenta osoby niesamodzielnej (specjalność do wyboru).

Tytuł zawodowy  licencjata uprawnia do:

  • podjęcia studiów II stopnia
  • kontynuowania kształcenia na studiach podyplomowych

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • praktyki zawodowe realizowane są w instytucjach pomocy rodzinie (świeckich i kościelnych) w wymiarze 120 godzin. Ponadto studenci odbywają praktyki zawodowe związane z wybraną przez studenta specjalizacją (koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej lub asystent osoby niesamodzielnej) w wymiarze 30 godzin.

Praktyki nadobowiązkowe:

  • Zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami studenci mają możliwość skorzystania z oferty praktyk i staży zawodowych udostępnianych przez Biuro Karier KUL.

Staże:

  • Możliwość odbywania praktyk w zagranicznych instytucjach lub przedsiębiorstwach w ramach programu Erasmus+: Szkolnictwo wyższe (Mobilność edukacyjna: KA1-HE).
  • Możliwość odbywania staży w ramach Programu ,,Najlepsi u Najlepszych”.



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

Wszyscy absolwenci zdobywają kompetencje i kwalifikacje zawodowe do podjęcia pracy na stanowisku asystenta rodziny. W związku z tym, są przygotowani do:

  • prowadzenia pracy z rodziną w miejscu zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę;
  • udzielania pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych, w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy przez członków rodziny;
  • wspierania aktywności społecznej rodzin;
  • podejmowania działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin.

Absolwenci, którzy wybrali specjalność „Koordynator pieczy zastępczej”, zdobywają ponadto kompetencje niezbędne do podejmowania działań w obszarze:

  • realizacji zadań koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej;
  • zastosowania odpowiednich form czasowej opieki i/lub procedur adopcyjnych;
  • doboru i przygotowania rodziców zastępczych bądź adopcyjnych;
  • metodyki pracy z rodziną zastępczą oraz dzieckiem i nastolatkiem przebywającym w pieczy zastępczej;
  • wykorzystania form usamodzielnienia młodzieży z rodzin zastępczych;
  • wsparcia dziecka w rodzinie migracyjnej.

Absolwenci, którzy wybrali specjalność „Asystent osoby niesamodzielnej”, zdobywają ponadto kompetencje w zakresie opieki nad osobą niesamodzielną, m.in.:

  • znają prawne aspekty opieki nad osobą niesamodzielną;
  • znają prawne i społeczne aspekty funkcjonowania instytucji dla osób niesamodzielnych;
  • znają aktualne kierunki polityki społecznej wobec osób starszych;
  • potrafią zdiagnozować potrzeb osoby niesamodzielnej i jakości jej życia;
  • potrafią podejmować podstawowe czynności pielęgnacyjne wobec osoby niesamodzielnej;
  • rozumieją i potrafią wspierać duchowe (religijne) potrzeby osoby starszej i niepełnosprawnej (osoby niesamodzielnej);
  • są gotowi do włączenia się w proces aktywizacji zawodowej i społecznej osób starszych i niepełnosprawnych (osób niesamodzielnych).

Wszyscy absolwenci posiadają kompetencje w zakresie udzielenia pierwszej pomocy osobie poszkodowanej.

Wszyscy absolwenci są przygotowani do:

  • prowadzenie poradnictwa małżeńsko-rodzinnego w różnego typu placówkach świeckich i kościelnych;
  • nauczania narzeczonych i małżonków naturalnych metod regulacji poczęć w ramach poradnictwa parafialnego i dekanalnego w Kościele katolickim;
  • prowadzenie mediacji małżeńskich i rodzinnych;
  • prowadzenia poradnictwa wychowawczego na różnych etapach rozwojowych dziecka.

Absolwent posiada umiejętności komunikacyjne w zakresie:

  • stosowania podstawowych strategii komunikacyjnych i mediacyjnych w procesie rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych
  • przedstawienia argumentacji w sposób dostosowany do możliwości różnych grup odbiorców
  • pracy zespołowej
  • audiowizualnej prezentacji wybranych problemów (ich opisu i rozwiązywania) oraz projektów społecznych
  • zarządzania stresem podczas wystąpień publicznych
  • sprawnego porozumiewania się przy użyciu nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych.

  • Absolwent posiada kompetencje w zakresie ekonomiki i finansów gospodarstw domowych oraz podstaw przedsiębiorczości.

  • Absolwent potrafi analizować problemy małżeństwa i rodziny z perspektywy nauk o rodzinie i dyscyplin pokrewnych, w tym z wykorzystaniem specjalistycznych zasobów bibliotek oraz baz danych statystycznych.

Absolwent potrafi poprawnie:

  • formułować problemy i cele badawcze,
  • dobierać wiarygodne źródła informacji i dane niezbędne do ich rozwiązania,
  • dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy pozyskanych danych i informacji,
  • dobierać właściwe metody i narzędzia badawcze,
  • redagować teksty naukowe.

Zasady rekrutacji

Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.

Konkurs świadectw dojrzałości – punktowane wyniki z następujących przedmiotów:

a) język polski (40 % wyniku końcowego)

b) język obcy nowożytny (30 % wyniku końcowego)

c) jeden dowolny przedmiot zdawany przez kandydata – obowiązkowy lub dodatkowy (30% wyniku końcowego)

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!

Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5. Kandydaci z maturą uzyskaną za granicą wybierają dowolną skalę!

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości:
a) język polski (50% wyniku końcowego)
b) dowolny przedmiot zdawany przez kandydata z jednego z następujących: język obcy nowożytny, biologia, chemia, fizyka, historia, historia sztuki, geografia, matematyka, informatyka, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki lub filozofia (50% wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden spośród wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, na które zostaną przyjęci, o ile uzyskają przynajmniej 28 punktów.