ZAREJESTRUJ SIĘ
Perspektywy zawodowe
Studia przygotowują do:
- wykonywania zawodu dziennikarza i zadań pracowników mediów w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych i mediach obywatelskich internetowych
oraz
- zawodów pokrewnych: specjalista public relations (agencje PR), specjalista ds. promocji i komunikacji (jednostki i organy samorządowe (lokalne, zawodowe) specjalista ds. marketingu internetowego, analityka internetowego, rzecznik prasowy, doradca/ konsultant ds. mediów i komunikacji (instytucje polityczne, biznesowe, biura poselskie, sztaby wyborcze, organizacje pozarządowe), fotografa, grafika komputerowego.
Studia umożliwiają zdobycie profesjonalnego warsztatu pracy dziennikarza lub specjalisty ds. komunikacji społecznej.
Tytuł zawodowy licencjata w zakresie dziennikarstwa i komunikacji społecznej uprawnia do:
- ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia
- kontynuowania nauki na studiach podyplomowych
Instagram: Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania KUL (@dziennikarstwo_kul)
Praktyki i staże
Praktyki obowiązkowe:
- 120 godzin specjalistycznych praktyk zawodowych: w mediach tradycyjnych i internetowych, w agencjach i firmach public relations, w agencjach reklamowych, w biurach ds. promocji, w biurach rzeczników prasowych, w instytucjach samorządowych i administracji rządowej, organizacje pozarządowe itp.
Praktyki nadobowiązkowe:
- oferta dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy
Do praktyki zawodowej wliczana jest także społeczna działalność studencka w ramach Koła Naukowego Studentów Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Redakcji ”Coś nowego”, Galerii Fotograficznej Fotpress, Agencji Telewizyjnej Passion TV, współorganizowanie: Olimpiady Wiedzy o Mediach, Olimpiady Medialnej, Olimpiady Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej, Międzyuczelnianego Konkursu Retorycznego.
Studenci doskonalą kompetencje praktyczne w Uniwersyteckim Centrum Medialnym (Radio KUL, TV KUL).
Kompetencje zdobywane w trakcie studiów
- Umiejętność gromadzenia informacji;
- Umiejętność przygotowywania materiałów dziennikarskich w różnej formie i gatunku;
- Postawa etyczna gwarantująca zachowanie standardów moralnych;
- Znajomość podstaw prawnych niezbędnych w pracy dziennikarza;
- Umiejętność pracy w zespole.
Kompetencje specjalistyczne zdobywane w ramach specjalności do wyboru:
– Dziennikarstwo audiowizualne: umiejętności niezbędne do pracy w nowych mediach:
- korzystanie z ICT oraz urządzeń mobilnych do pracy dziennikarskiej i do badania mediów internetowych;
- tworzenie, edycja i publikacja materiałów dziennikarskich w sieci;
- umiejętność zakładania i prowadzenia medium internetowego.
– Public relations, reklama, komunikacja marketingowa: kompetencje niezbędne do podjęcia pracy w nowoczesnej promocji, reklamie i komunikacji społecznej:
- praktyczna wiedza dotyczącą budowania strategii PR, utrzymywania pozytywnego wizerunku organizacji oraz tworzenia różnorodnych działań promocyjnych;
- widza na temat pracy rzeczników prasowych;
- praktyczna wiedza z zakresu tworzenia i realizacji strategii reklamowych i materiałów promocyjnych oraz pracy w agencjach reklamowych.
- korzystanie z technik komunikacyjnych w celu autoprezentacji
- radzenie sobie ze stresem
- dbałość o kulturę języka
- znajomość i stosowanie reguł obowiązujących w sztuce negocjacji i dialogu
- posiadanie umiejętności skutecznych wystąpień publicznych i prowadzenia dyskusji
oraz kompetencje językowe:
– potrafi posługiwać się językiem angielskim (lub wybranym językiem obcym) na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
– posługuje się językiem angielskim z uwzględnieniem terminologii z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej (Angielski medialny; konwersatoria w języku angielskim: Citizen journalism, Internet – legal problem, Popular culture, Alternative media; wykłady w języku angielskim: Public opinion in the media, Graffiti as a medium of Communications.
- umiejętności prowadzenia negocjacji, zawierania umów, zawierania kontraktów;
- tworzenie sieci kontaktów przydatnych w pracy (networking);
- umiejętność prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych;
- tworzenie planu samorozwoju zawodowego;
- umiejętność założenia i prowadzenia prostej działalności gospodarczej.
- znajomość i wykorzystywanie w pracy dziennikarskiej środowiska MS Office: Word, Power Point, Excel oraz innych przydatnych programów komputerowych i aplikacji;
- korzystanie z podstawowych programów graficznych oraz programów wykorzystywanych do montażu;
- realizowanie montażu radiowego i telewizyjnego z użyciem programu komputerowego.
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań medioznawczych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań.
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami komunikacji społecznej.
- Jest gotowy do podjęcia studiów na poziomie magisterskim.
Zasady rekrutacji
Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z następujących przedmiotów:
- język polski (40% wyniku końcowego)
- język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
- inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) – do wyboru (40% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.
Kandydaci z maturą zagraniczną
– wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty (40% wyniku końcowego)
- język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
- inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) – do wyboru (40% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.
Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2025/2026.
Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:
- język polski lub język ojczysty (40% wyniku końcowego)
- język obcy nowożytny (20% wyniku końcowego)
- inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) – do wyboru (40% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.
Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2025/2026.
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!
Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.
Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości
- język polski (50% wyniku końcowego)
- dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i tematycznych oraz konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych przyjmowani są poza postępowaniem kwalifikacyjnym i otrzymują maksymalną liczbę punktów.
- Laureaci i finaliści mogą korzystać z uprawnień tylko jeden raz, tj. w roku uzyskania świadectwa dojrzałości.
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna:
- Olimpiada z literatury i języka polskiego
- Olimpiada Medialna (L)
- Olimpiada Statystyczna (L)
- Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej
- Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej (L)
- Olimpiada wiedzy o Polsce i świecie współczesnym
- Olimpiada Wiedzy o III RP
- Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym
- Olimpiada Wiedzy o Prawie (Ostrołęka)
- Konkurs wiedzy o Polsce, Europie i Świecie (L)
- Konkurs z wiedzy o społeczeństwie (L)
- Ogólnopolska Franciszkańska Olimpiada Wiedzy o św. Maksymilianie (L)