KUL Logo

Doradztwo kariery i doradztwo personalne

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • pracy w zawodach:

1. coach

2. trener/ szkoleniowiec

3. doradca kariery/ doradca personalny

4. doradca zawodowy

5. pracownik działu HR

  • w następujących instytucjach:

1. w przedsiębiorstwach w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi

2. w agencjach/firmach consultingowych, doradczych, szkoleniowych, coachingowych, trenerskich

3. w administracji rządowej i samorządowej, zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym (instytucje Unii Europejskiej, organizacje międzynarodowe)

4. w publicznych służbach zatrudnienia jako indywidualny opiekun osoby uczącej się, pracującej, bezrobotnej i będącej na emeryturze

5. w szkołach, uniwersytetach (akademickie biura karier, centra doskonalenia kompetencji zawodowych)

6. prowadząc własną działalność gospodarczą jako coach, doradca personalny/doradca kariery, doradca zawodowy, szkoleniowiec

Tytuł zawodowy licencjata w zakresie doradztwa kariery i doradztwa personalnego uprawnia do:

  • ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia (m.in. na socjologię lub zarządzanie)
  • kontynuowania nauki na studiach podyplomowych (m.in. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Zarządzanie i Finanse w Administracji Publicznej)

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • 270 godzin praktyk zawodowych w trakcie studiów w organizacjach zajmujących się doradztwem kariery i doradztwem personalnym, doradztwem zawodowym, coachingiem.

Praktyki nadobowiązkowe:

  • oferta praktyk i staży dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy, również w ramach praktyk absolwenckich po ukończeniu studiów w organizacjach zajmujących się doradztwem kariery/ personalnym, doradztwem zawodowym i coachingiem

Staże:

  • możliwości odbywania płatnych/ bezpłatnych staży w ramach projektów oferowanych przez Urzędy Pracy lub inne organizacje



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

Absolwent:

  • posiada umiejętności coachingowe – może rozpocząć ścieżkę zawodową coacha
  • posiada umiejętności trenerskie – może rozpocząć ścieżkę zawodową trenera personalnego
  • posiada umiejętności doradcze – może rozpocząć ścieżkę zawodową doradcy zawodowego, doradcy kariery, doradcy personalnego

a w szczególności:

  • potrafi udzielać kompetentnych porad w zakresie doradztwa kariery, uwzględniając różne kwestie współczesnego rynku pracy
  • posiada umiejętności praktyczne oraz kompetencje społeczne pozwalające podejmować decyzje i rozwiązywać problemy związane z wyborem ścieżek kariery
  • posiada kwalifikacje w zarządzaniu personelem w ramach danej organizacji, gwarantującym zarówno rozwój organizacji jak i pracowników
  • potrafi aktywnie włączać się w zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji na różnych poziomach zarządzania
  • na bieżąco aktualizuje swoją wiedzę z zakresu polskiego i europejskiego prawa pracy
  • potrafi rozwijać praktyczną działalność w sektorze edukacji, na rynku pracy i w sieciach regionalnych w oparciu o przekazaną wiedzę z dziedziny socjologii, psychologii oraz elementów prawa, statystyki, zarządzania i ekonomii
  • posiada interdyscyplinarną wiedzę i kompetencje, pozwalające na wykorzystanie wiedzy z różnorodnych dziedzin nauki do udzielania wysokiej jakości wsparcia doradczego dla klientów indywidualnych, w biznesie, sferze publicznej i organizacjach o różnym charakterze
  • zna i potrafi wykorzystywać klasyczne narzędzia diagnostyczne stosowane w coachingu, doradztwie zawodowym i planowaniu kariery

Absolwent:

  • potrafi posługiwać się wybranym językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
  • rozumie tekst w języku obcym w kontekście doradztwa kariery, doradztwa personalnego, doradztwa zawodowego i coachingu
  • posiada umiejętność samodzielnego prowadzenia rozmowy doradczej w języku obcym
  • potrafi rozpoznawać różnice kulturowe interesantów i poszukiwać najefektywniejszych form interakcji w danej populacji
  • rozumie znaczenie ekonomicznych, demograficznych i społeczno-politycznych uwarunkowań sytuacji klientów, dlatego uwzględnia je i dostosowuje formę świadczonej pomocy doradczej do indywidualnych predyspozycji klienta
  • posiada nawyk i umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem stresu związanego z pracą z ludźmi w warunkach dynamicznie zmieniającego się współczesnego rynku pracy
  • potrafi pomagać w kształtowaniu właściwych relacji pracowniczych, niekiedy odbywa się to na zasadzie prowadzenia skutecznych negocjacji międzypracowniczych
  • zdobywa kompetencje, aby być menadżerem projektów na rzecz osób pracujących, bezrobotnych i emerytów, realizowanych przez instytucje publiczne i społeczne
  • będzie potrafił samodzielnie prowadzić poradnictwo indywidualne z klientem, ale również będzie w stanie pracować w większych zespołach pracowniczych w realizacji zadań doradztwa kariery i doradztwa personalnego w organizacjach, w systemie służb publicznych lub w przedsiębiorstwach prywatnych

  • wyposażony w wiedzę, umiejętności i kompetencje z dziedziny socjologii, psychologii oraz elementów prawa pracy, zarządzania i ekonomii przygotowanie do samozatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
  • zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w odniesieniu do świadczenia usług w zakresie doradztwa kariery, doradztwa personalnego, doradztwa zawodowego i coachingu

  • zna podstawowe programy komputerowe z pakietów MS Office i IBM SPSS
  • potrafi wykorzystać w doradztwie kariery, doradztwie personalnym, doradztwie zawodowym i coachingu nowoczesne technologie, aplikacje i oprogramowania

  • posiada praktyczne umiejętności, przydatne na każdym etapie procesu badawczego: od zaplanowania przez wykonanie badań własnych do przygotowania raportu i prezentacji wyników postępowania badawczego
  • w oparciu o posiadaną wiedzę jest w stanie analizować, interpretować oraz wykorzystywać w praktyce wyniki badań własnych
  • posiada kompetencje, które pozwalają mu tworzyć własne, oryginale narzędzia diagnostyczne wpasowujące się w aktualne zmiany na rynku pracy i zmieniające się potrzeby klientów

Zasady rekrutacji

Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.

Konkurs świadectw dojrzałości – punktowany wynik z jednego z następujących przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, geografia, historia, matematyka, wiedza o społeczeństwie, fizyka, informatyka. Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!

Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5. Kandydaci z maturą uzyskaną za granicą wybierają dowolną skalę!

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości:
a) język polski (50% wyniku końcowego)
b) dowolny przedmiot zdawany przez kandydata z jednego z następujących: język obcy nowożytny, biologia, chemia, fizyka, historia, historia sztuki, geografia, matematyka, informatyka, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki lub filozofia (50% wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden spośród wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, o ile uzyskają na egzaminie IB łączną sumę punktów przynajmniej 28.