ZAREJESTRUJ SIĘ
CEL STUDIÓW:
Celem studiów podyplomowych jest zaznajomienie słuchaczy z myślą antropologiczno-etyczną Karola Wojtyły/Jana Pawła II
ADRESACI:
- absolwenci studiów wyższych (I, II stopnia lub jednolitych magisterskich),
- studenci V roku studiów jednolitych magisterskich, którzy posiadają kwalifikacje studiów I stopnia, tj. zrealizowały co najmniej 3-letni program edukacji i uzyskały co najmniej 180 punktów ECTS.
- oferta jest skierowana zarówno dla nauczycieli, którzy będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności na lekcjach z filozofii, etyki, religii oraz w ramach szeroko rozumianej humanistyki, jak również do tych wszystkich, którzy są zainteresowani poznaniem twórczości antropologiczno-etycznej Karola Wojtyły/Jana Pawła II
Wszystkie zajęcia będą odbywały się w formie online.
Program studiów obejmuje następujące przedmioty:
Filozofia człowieka w tradycji arystotelesowsko-tomistycznej (wykład, 18 godz.)
Fenomenologia w etyce i antropologii filozoficznej (wykład, 18 godz.)
Arystoteles – Etyka nikomachejska (konwersatorium, 12 godz.)
Filozofia moralna św. Tomasza z Akwinu (konwersatorium, 12 godz.)
Etyka wartości Maxa Schelera (konwersatorium, 12 godz.)
Wykłady lubelskie (konwersatorium, 18 godz.)
Miłość i odpowiedzialność (konwersatorium, 18 godz.)
Osoba i czyn (konwersatorium, 18 godz.)
Lubelska szkoła personalistyczna (wykład, 18 godz.)
Myśl społeczna Jana Pawła II (wykład, 18 godz.)
Etyka współczesna (konwersatorium, 18 godz.)
ks. dr Marcin Ferdynus
Dorobek: ks. Marcin Ferdynus podejmuje badania w obszarze szeroko rozumianej etyki medycznej, w szczególności zajmuje się medycznymi, etycznymi oraz społecznymi aspektami przedłużania życia ludzkiego, problemem rezygnacji z uporczywej terapii, etycznymi aspektami doskonalenia ludzkiej natury oraz antropologicznymi i etycznymi aspektami transhumanizmu. Ponadto prowadzi wykłady z etyki dla studentów filozofii KUL oraz dla studentów innych kierunków KUL. Jest autorem jednej monografii, a także kilkunastu artykułów naukowych, opublikowanych w czasopismach krajowych oraz międzynarodowych. W 2017 roku został laureatem nagrody Prezesa Rady Ministrów za wyróżnioną pracę doktorską pt. Przedłużanie życia jako problem moralny.
dr hab. Agnieszka Lekka-Kowalik, prof. KUL – Dyrektor Instytutu Jana Pawła II (KUL); prowadzi prace nad zagadnieniem relacji: moralność a nauka, zwłaszcza związkami między wartościami epistemicznymi a wartościami moralnymi, ze szczególnym uwzględnieniem roli sądów wartościujących dla kwestii obiektywności nauki oraz zakresem dopuszczalności; prowadzenia badań naukowych (forbidden knowledge). Argumentuje przeciw nauce „wolnej od wartości” i opowiada się za nauką „świadomą” swych aksjologicznych zaangażowań.
prof. dr hab. Jan Kłos – prowadzi badania głównie w obszarze problemów etyki społecznej i politycznej. Zajmuje się historią doktryn społeczno-politycznych, teorią i etyką środków masowego przekazu, aksjologicznymi podstawami systemów politycznych. W obszarze jego zainteresowań znajduje się również myśl filozoficzna Johna Henry’ego Newmana i Edith Stein.
ks. dr hab. Tomasz Duma – w kręgu jego zainteresowań znajduje się głównie metafizyka relacji, rola istnienia w metafizycznym wyjaśnianiu rzeczywistości, metafizyczne podstawy tożsamości bytu ludzkiego w ujęciu św. Tomasza z Akwinu oraz antropologiczne i etyczne aspekty w ujęciu Karola Wojtyły
dr hab. Arkadiusz Gudaniec, prof. KUL – interesuje się głównie antropologią filozoficzną w ujęciu klasycznym, filozoficznym rozumieniem miłości, metafizyką klasyczną, problemem ontycznej jedności bytu ludzkiego jako podmiotu heterogenicznych aktów.
ks. dr hab. Piotr Pasterczyk – w kręgu jego zainteresowań znajduje się filozofia antyczna, fenomenologia oraz hermeneutyka
dr Anna Krajewska – za podstawowy przedmiot swoich badań obrała nurt antyteoretyczny we współczesnej etyce. W ramach tej problematyki skupia się na takich kwestiach jak partykularyzm moralny, koncepcja podmiotu moralnego oraz ocena skutków działania. Obok tego prowadzi badania nad moralną odpowiedzialnością w kontekście współczesnych dyskusji dotyczących różnic między działaniem a zaniechaniem działania.
dr Małgorzata Borkowska-Nowak – interesuje się głównie etyką społeczno-polityczną, w jej ramach podejmuje problematykę sprawiedliwości społecznej, wolności, dobra wspólnego, cnót obywatelskich, racjonalistycznego i indywidualistycznego liberalizmu. W swoich badaniach stara się łączyć perspektywę filozoficzną z perspektywą nauk społecznych (politologii, socjologii, psychologii, prawa i ekonomii).
dr Wojciech Lewandowski – koncentruje się w swoich badaniach na analizach intuicyjnie przyjmowanych przekonań moralnych dotyczących m.in. odpowiedzialności za przyszłe pokolenia i obowiązku szczególnej troski o bliskich. Zajmuje się też problematyką bioetyczną, w sposób szczególny problemami moralnymi związanymi z medycznie wspomaganą prokreacją.
ks. dr Marcin Ferdynus – podejmuje badania w obszarze szeroko rozumianej etyki medycznej, w szczególności zajmuje się medycznymi, etycznymi oraz społecznymi aspektami przedłużania życia ludzkiego, problemem rezygnacji z uporczywej terapii, etycznymi aspektami doskonalenia ludzkiej natury oraz antropologicznymi i etycznymi aspektami transhumanizmu.
KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:
- student zna i rozumie myśl filozoficzną, zwłaszcza koncepcję antropologiczną i etyczną Karola Wojtyły/Jana Pawła II
- student zna podstawowe pojęcia etyczne i terminologię charakterystyczną dla twórczości Wojtyły
- student zna zagadnienia analizowane w najważniejszych dziełach Wojtyły
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- student jest nastawiony na wykorzystanie zdobytej wiedzy do kształtowania właściwych postaw moralnych w życiu indywidualnym, rodzinnym i społecznym
- student potrafi dyskutować i krytycznie odnieść się do odmiennych stanowisk antropologicznych i etycznych
- student potrafi rzetelnie analizować problemy i argumenty pojawiające się w dyskursie publicznym
- student rozumie konieczność ciągłego podnoszenia i uzupełniania swoich kompetencji
- student staje się twórczym i aktywnym uczestnikami życia społecznego.
KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE:
- student potrafi efektywnie komunikować się, pracować w zespole, podejmując w nim różne role adekwatnie do potrzeb i posiadanych kompetencji
- student potrafi samodzielnie formułować rozstrzygnięcia problemów moralnych i przedstawia je w sposób uporządkowany i klarowny
Opłata za semestr: 1700 zł | Ilość semestrów: 2
Limit miejsc: 20
Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.
Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.
Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe jest spełnienie łącznie warunków:
1. ukończenie studiów wyższych: I stopnia, II stopnia lub studiów jednolitych magisterskich; w przypadku studentów V roku zaświadczenie o zaliczeniu IV roku studiów i zdobytych punktach ECTS
2. zarejestrowanie się w systemie rekrutacyjnym –> Zarejestruj się (decyduje kolejność zgłoszeń).