KUL Logo

Administracja

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • aplikacji administracyjnej mającej na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie do pracy w urzędzie państwowym
  • podjęcia pracy urzędniczej w administracji publicznej (rządowej, samorządowej, skarbowej)
  • podjęcie pracy w służbach administracyjnych podmiotów gospodarczych, instytucjach pozarządowych, placówkach kulturalnych, organach partii politycznych, przedsiębiorstwach współpracujących z krajami członkowskimi UE i ich organami, pełnienie kierowniczych funkcji w służbie cywilnej
  • samodzielnego podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej
  • stosowania prawa w instytucjach niepublicznych (sfera biznesu, organizacje społeczne)

Tytuł zawodowy licencjata uprawnia do:

  • ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia (m.in. na studia prawnicze i administracyjne)
  • kontynuowania nauki na studiach podyplomowych

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • praktyki zawodowe: 160 godzin – po 3 semestrze studiów (praktyki można odbyć w urzędach administracji publicznej, w organizacjach społecznych, u przedsiębiorców)

Praktyki nadobowiązkowe:

  • oferta dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy
  • możliwość udziału w programie międzynarodowej wymiany i odbycia części studiów za granicą w ramach programu ERASMUS
  • możliwość działalności prospołecznej w ramach wolontariatu i działalności studenckiej w ramach Samorządu Studentów, Koła Naukowego Studentów Administracji

Staże:

  • zgodnie z obecnie realizowanymi na KUL projektami



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

  • umiejętność sporządzania pism procesowych, przygotowywania umów, wypełniania formularzy w postępowaniach rejestracyjnych przedsiębiorców,
  • umiejętności komunikowania się z udziałem specjalistycznej terminologii prawnej, w szczególności w zakresie prawa administracyjnego
  • znajomość problematyki poszczególnych dziedzin prawa
  • przygotowanie do pracy w urzędach administracji publicznej, u przedsiębiorców, w organizacjach społecznych
  • umiejętność wykorzystywania norm moralnych i etycznych w zawodach urzędniczych

  • umiejętność pracy w zespole
  • umiejętność posługiwania się środkami komunikacji elektronicznej
  • umiejętność prowadzenia dyskusji i argumentowania, panowania nad stresem i emocjami podczas wystąpień publicznych

  • przygotowanie do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej
  • znajomość przepisów prawnych związanych z działalnością gospodarczą
  • znajomość zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w odniesieniu do branży
  • znajomość podstaw ekonomii i zarządzania strategicznego

  • obsługa prawniczych baz danych (np. LEX i Legalis)
  • umiejętność wyszukiwania w Internecie informacji i ich selekcji
  • podstawy obsługi pakietów biurowych

  • przygotowanie do podejmowania naukowych prac badawczych
  • przygotowanie do formułowania problemów badawczych, dobierania źródeł informacji
  • przygotowanie do dokonywania oceny, krytycznej analizy i syntezy informacji
  • przygotowanie do dobierania właściwych metod i narzędzi badań

Zasady rekrutacji

Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z następujących przedmiotów:

  • język polski (25 % wyniku końcowego)
  • język obcy nowożytny (25 % wyniku końcowego)
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata – obowiązkowy lub dodatkowy (50 % wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Kandydaci z maturą zagraniczną – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:

  • język polski lub język ojczysty (25 % wyniku końcowego)
  • język obcy nowożytny (25 % wyniku końcowego)
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata – obowiązkowy lub dodatkowy (50 % wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.


Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:

  • język polski (25 % wyniku końcowego)
  • język obcy nowożytny (25 % wyniku końcowego)
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata – obowiązkowy lub dodatkowy (50 % wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!

Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości

  • język polski (50% wyniku końcowego)
  • dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)

Administracja:

  • Olimpiada z historii
  • Olimpiada Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych
  • Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej
  • Olimpiada wiedzy o Polsce i świecie współczesnym
  • Olimpiada Wiedzy o III RP
  • Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym
  • Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej / o Integracji Europejskiej
  • Konkurs wiedzy z historii (L – tylko laureaci)
  • Ogólnopolski konkurs historyczny Olimpiada Solidarności. Dwie dekady historii (L)
  • Ogólnopolski Konkurs na Audycję Historyczną Roku (L)
  • Ogólnopolski Test Wiedzy o Administracji Publicznej (L)

Sposób przeliczania wyników maturalnych dostępny TUTAJ!