KUL Logo

(PL)  

(PL) Socjologia

Вибачте цей текст доступний тільки в “польська”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • pracy w zawodzie m.in.: badacza opinii publicznej, specjalisty ds. komunikacji, specjalisty ds. public relations, doradcy personalnego, specjalisty ds. zasobów ludzkich (HR), doradcy ds. reklamy, mediatora, negocjatora, badacza – naukowca, redaktora, copywritera, specjalisty w systemie służb publicznych
  • po ukończeniu odpowiednich specjalności – specjalisty ds. polityki rodzinnej, pracownika służb publicznych, analityka marketingowego, analityka Internetu, menadżera ds. strategii i rozwoju przedsiębiorstwa, animatora kultury, lidera lokalnego
  • pracy w takich placówkach jak: instytucje badawcze i marketingowe (badania rynku i opinii publicznej), administracja rządowa i samorządowa, placówki kulturalne, instytucje pomocy społecznej, instytucje naukowe, agencje reklamowe i PR, środki masowego przekazu, organizacje pozarządowe, poszczególne działy dużych firm: m.in. działy promocji, komunikacji, badań i analiz, współpracy międzynarodowej, kadr, zasobów ludzkich
  • Studia, zgodnie z ustawowymi wymogami, przygotowują również do funkcji asystenta rodziny (dot. specjalności: służby publiczne i polityka rodzinna)
  • studia dają praktyczne umiejętności prowadzenia analiz statystycznych z wykorzystaniem programu komputerowego IBM SPSS Statistics – najlepsi uczestnicy certyfikowanych zajęć zdobywają certyfikaty SPSS Technology Expert wystawiane przez firmę Predictive Solutions

Tytuł zawodowy licencjata w zakresie socjologii uprawnia do:

  • ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia (m.in. na socjologii, pedagogice lub pracy socjalnej)
  • kontynuowania nauki na studiach podyplomowych

PROGRAM STUDIÓW

Zapraszamy na nasz profil na Facebooku i Instagramie!


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • praktyki zawodowe związane z realizacją specjalizacji90 godz. (po II roku) odbywają się w różnych instytucjach i organizacjach.

Przykładowe miejsca odbywania praktyk:

1) instytucje i agencje badawcze, ośrodki badań opinii publicznej;

2) firmy branży IT;

3) lokalne, regionalne, krajowe i międzynarodowe instytucje medialne; instytucje kulturalne; firmy szkoleniowe, firmy consultingowe, agencje reklamowe;

4) instytucje administracji państwowej i samorządowej; placówki oświatowe/ instytucje pozarządowe działające w sektorze usług społecznych; organizacje pożytku publicznego, w tym podmioty ekonomii społecznej;

5) krajowe i europejskie instytucje o charakterze pomocowym i opiekuńczym, a także w dziedzinie szeroko rozumianej pracy socjalnej;

6) przedsiębiorstwa, przede wszystkim w działach public relations, które są odpowiedzialne za kształtowanie relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem społecznym.

Praktyki nadobowiązkowe:

  • Studenci  mają możliwość odbycia praktyki nadobowiązkowej zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy. Organizacją praktyk nadobowiązkowych zajmuje się Biuro Karier KUL.
  • możliwość praktyk zagranicznych umożliwiających zdobycie dodatkowych umiejętności, realizowane w ramach programu Erasmus+

Studenci mogą angażować się także w działalność organizacji studenckich:

  • Samorząd Studentów
  • Koło Naukowe Studentów Socjologii, w którym zaangażowani i kreatywni studenci mogą rozwijać pasje, zdobywać nowe doświadczenia i umiejętności. Studenci organizują coroczną konferencję pt. Dni Społeczne (w tym roku już 50.! ), zapraszając gości, organizując warsztaty i planując wydarzenia integrujące
    Ponadto studenci uczestniczą w działalności naukowej Instytutu Nauk Socjologicznych, prowadząc pod kierunkiem wykładowców badania, przygotowując analizy, uczestnicząc z referatami w konferencjach studenckich


Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

Absolwent potrafi dostrzec i zidentyfikować w otaczającej rzeczywistości społecznej przemiany, zjawiska, potrzeby i problemy.

Potrafi zaprojektować i przeprowadzić badania społeczne, posiada wiedzą jak dokonać analizy danych oraz zaprezentować ich wyniki.

Dzięki zdobytym kompetencjom absolwent potrafi wyjaśnić ludzkie zachowania w grupie, preferencje polityczne, wybory konsumenckie, podejmowane aktywności, sposoby komunikacji, przyjmowane tożsamości. Absolwent rozumie współczesne procesy społeczne oraz wpływ nowoczesnych technologii i mediów na funkcjonowanie społeczeństwa, ale także ma świadomość znaczenia więzi społecznych, wartości oraz religii w życiu społecznym.

Dzięki trzem specjalnościom do wyboru absolwent socjologii nabywa specjalistyczne kompetencje:

w zakresie służb publicznych i polityki rodzinnej

  • Dzięki szerokiemu spektrum przedmiotów i wiedzy z zakresu polityki społecznej i rodzinnej, prawa rodzinnego oraz organizacji poszczególnych sektorów życia publicznego, absolwenci tej specjalności mają możliwość nabycia specjalistycznych kompetencji, pozwalających uczestniczyć w systemie służb publicznych poprzez kształtowanie lokalnej lub krajowej polityki publicznej. Dzięki kompetencjom diagnostycznym absolwenci właściwie rozpoznają problemy społeczne, patologie życia społecznego i rodzinnego, rozumieją trudności i potrzeby różnych grup społecznych (rodzin, osób starszych, osób wykluczonych społecznie), potrafiąc kreatywnie i fachowo rozwiązywać problemy tych środowisk.

w zakresie socjologii gospodarki i Internetu

  • Specjalność pozwala zdobyć specjalistyczne kompetencje, pozwalające wykorzystywać możliwości Internetu do działań marketingowych czy badań socjologicznych. Absolwenci nabywają umiejętności dotyczących wprowadzenia nowej marki na rynek, tworzenia i realizowania planów sprzedaży, optymalizowania stron internetowych pod kątem celów biznesowych, ale także analizowania nowych trendów na rynku, budowania strategii marketingowych, gromadzenia i analizowania danych pierwotnych i wtórnych znajdujących się w Internecie.

 w zakresie partycypacji i zarządzania w społeczności lokalnej

  • Absolwenci specjalności nabywają szereg niezbędnych kompetencji, pozwalających prowadzić działania animacyjne w społecznościach lokalnych (miejskich oraz wiejskich): od budowania sieci kontaktów i wymiany z jednostkami, grupami oraz instytucjami (mapowanie), przez pozyskiwanie funduszy na realizację określonych działań (fundraising) oraz organizowanie kampanii czy platform inicjatyw obywatelskich i partnerstw lokalnych, po umiejętność właściwego wykorzystywania potencjału twórczego jednostek i grup, umożliwiającego przekształcanie go w konkretne działania na rzecz rozwoju lokalnego.

  • kompetencje w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
  • umiejętności w zakresie autoprezentacji (także z wykorzystywaniem mediów społecznych)
  • kompetencje w zakresie uczestnictwa w dialogu publicznym
  • umiejętności w zakresie prowadzania mediacji i konsultacji społecznych
  • umiejętność samodzielnego prowadzenia szkoleń lub warsztatów
  • umiejętność planowania oraz pracy w zespole

  • znajomość podstaw ekonomii
  • znajomość zasad tworzenia i rozwoju podmiotów i organizacji prowadzących badania społeczne, realizujących strategie marketingowe, prowadzących mediacje lub doradztwo personalne (dyscyplina współpracuje ze Związkiem Stowarzyszeń Forum Lubelskich Organizacji)
  • umiejętność wykorzystania technologii informatycznych do rozwijania kompetencji w zakresie zarządzania osobistymi zasobami pieniężnymi oraz planowania określonych przedsięwzięć inwestycyjnych

  • kompetencje w zakresie analizy danych pochodzących z badań jakościowych i ilościowych
  • umiejętność wykorzystania programów komputerowych (np. IBM SPSS Statistics) do prowadzenia analiz statystycznych (najlepsi uczestnicy certyfikowanych zajęć zdobywają certyfikaty SPSS Technology Expert wystawiane przez firmę Predictive Solutions)
  • umiejętność obsługi programów pakietu Microsoft Office: Word, Excel, Power Point

  • znajomość metod i technik jakościowych i ilościowych w badaniach społecznych; umiejętność budowania narzędzi pomiarowych do badań jakościowych i ilościowych
  • umiejętność planowania i przeprowadzania rynkowych projektów badawczych w oparciu o jakościowe i ilościowe metody badań społecznych
  • znajomość zasad tworzenia raportów z badań i prezentacji wyników
  • umiejętność formułowania problemów społecznych oraz doboru adekwatnych źródeł informacji

Zasady rekrutacji

Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z jednego z następujących przedmiotów:

  • język polski, lub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub fizyka, lub informatyka, lub WOS, lub geografia, lub filozofia – do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Kandydaci z maturą zagraniczną

– wymagane posiadanie wyników z jednego z następujących przedmiotów:

  • język polski lub język ojczysty, lub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub fizyka, lub informatyka, lub WOS, lub geografia, lub filozofia – do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

Kandydaci z maturą zagraniczną aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.


Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z jednego z następujących przedmiotów:

  • język polskilub matematyka, lub język obcy nowożytny, lub historia, lub fizyka, lub informatyka, lub WOS, lub geografia, lub filozofia – do wyboru. Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!

Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości

  • język polski (50% wyniku końcowego)
  • dowolny zdawany przez kandydata przedmiot (50% wyniku końcowego).

Sposób przeliczania wyników maturalnych dostępny TUTAJ!