KUL Logo

Teologia kurs B – dla świeckich

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • wykonywania zawodu nauczyciela religii we wszystkich typach szkół
  • pracy w redakcjach portali, czasopism, rozgłośni i telewizji katolickich
  • pracy w organizacjach, fundacjach i stowarzyszeniach katolickich
  • działania w organizacjach społecznych respektujących wartości chrześcijańskie
  • bycia liderem ruchów i stowarzyszeń katolickich

Absolwenci posiadają pogłębioną wiedzę humanistyczno-społeczną, znajomość chrześcijaństwa, zwłaszcza wiary katolickiej, od strony historycznej, biblijnej, dogmatycznej, moralnej, duchowej, liturgicznej, prawno-kanonicznej i pastoralnej.

Tytuł zawodowy magistra uprawnia do:

ubiegania się o przyjęcie na studia III stopnia (studia doktoranckie)
kontynuowania nauki na studiach podyplomowych

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki:

  • obowiązkowe:
    • praktyki pedagogiczne
    • wolontariat w ramach wydarzeń o charakterze religijnym (rekolekcje, festiwale, wyjazdy wakacyjne dla dzieci i młodzieży)
  • nadobowiązkowe: oferta dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy

Ponadto studenci mogą podjąć działalność w ramach instytucji kościelnych i pozarządowych: w Lublinie (np. Caritas, Fundacja „Szczęśliwe Dzieciństwo”, ruchy odnowy Kościoła, itp.).

Podczas studiów studenci organizują i koor­dy­nują wydarzenia o charakterze naukowym, kulturalnym i religij­nym w ramach organizacji wydziałowych: Samorząd Studentów Wydziału Teologii, Koło Naukowe Teologów KUL oraz organizacji uniwersyteckich: Duszpasterstwo Akademickie, Teatr ITP, Legia Akademicka, Studenckie Koło Przedsiębiorczości KUL, itp.



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

  • umiejętność wiązania ze sobą indywidualnych tematów z zakresu poszczególnych dyscyplin teologicznych na podstawie zdobytej wiedzy z dziedzin etyki, filozofii i teologii
  • zdolność do działania na podstawie zasad etycznych
  • zdolność rozumienia i oceny nowych i rozwijających się form religijnych przekonań i praktyk
  • zdolność do stosowania wiedzy teologicznej w aktywności zawodowej i życiu społecznego

  • umiejętność prezentacji określonej wiedzy adekwatnie do poziomu odbiorców
  • umiejętność doboru odpowiednich narzędzi komunikacji wykorzystanie techniki głosowej w celu osiągnięcia zamierzonej ekspresji
  • umiejętność przygotowywania konspektów dla większych zespołów katechetycznych
  • umiejętność krytycznej oceny wypowiedzi innych i formułowania wniosków z prowadzonej komunikacji
  • zdolność docenienia odmiennych punktów widzenia w wymiarze społeczno-religijnym i podjęcia z nimi dialogu

  • kompetencje językowe zgodne z Europejskim Syste­mem Kształcenia Językowego (w zakresie poziomów A1-B2)
  • kompetencje językowe uwzględniające elementy języka teologicznego i treść tekstów teologicznych (lektorat z języka angielskiego w zakresie teologii; łacina obejmuje przede wszystkim słownictwo kościelne; greka i hebrajski – słownictwo biblijne)

  • wykorzystywanie technologii informacyjnych w dydaktyce i ewangelizacji

  • zdolność do prowadzenia poszukiwań, opracowania i analizowania informacji z wielu źródeł
  • zdolność do określenia, postawienia i rozwiązania problemu

  • zdolność do praktycznego wyko­rzystania kompetencji zawodowych, specjalistycznych i miękkich naby­tych w ramach studiów

Zasady rekrutacji

Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.

Kwalifikacja na podstawie konkursu świadectw dojrzałości i rozmowy kwalifikacyjnej.

Konkurs świadectw dojrzałości (70% wyniku końcowego) – punktowane wyniki z następujących przedmiotów:

a) język polski

b) język obcy nowożytny

Rozmowa kwalifikacyjna (30% wyniku końcowego) w zakresie teologii dogmatycznej, teologii moralnej i historii Kościoła; obowiązuje ogólna znajomość encyklik Jana Pawła II oraz najważniejszych aktualnych wydarzeń w życiu Kościoła.

Literatura:

1) Marian Rusecki (red.), Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, Lublin: Wydawnictwo KUL 2006 (lub wcześniejsze wydania);

2) Jan Paweł II, Dzieła zebrane. T. 1: Encykliki, Kraków: Wydawnictwo „M” 2006 (lub inne wydania lub omówienia);

3) Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994 lub nowsze wydania.

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!

Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Egzamin pisemny z podstawowych prawd wiary i zasad moralności chrześcijańskiej oraz najważniejszych aktualnych wydarzeń w życiu Kościoła – jeden temat do wyboru z kilku (25% wyniku końcowego).

Egzamin ustny (z wiedzy teologicznej z zakresu szkoły średniej):

a) teologia dogmatyczna (25% wyniku końcowego)

b) teologia moralna (25% wyniku końcowego)

c) historia Kościoła (25% wyniku końcowego)

Obowiązuje ogólna znajomość encyklik Jana Pawła II oraz najważniejszych aktualnych wydarzeń w życiu Kościoła. W wypadku niezdania egzaminu pisemnego kandydat nie jest dopuszczany do egzaminu ustnego.

Literatura:

1. Marian Rusecki (red.), Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, Lublin: Wydawnictwo KUL 2006 (lub wcześniejsze wydania);

2. Jan Paweł II, Dzieła zebrane. T. 1: Encykliki, Kraków: Wydawnictwo „M” 2006 (lub inne wydania lub omówienia);

3. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994 lub nowsze wydania.

Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, na które zostaną przyjęci, o ile uzyskają przynajmniej 28 punktów oraz ukończą z wynikiem pozytywnym egzamin praktyczny (muzykologia) albo rozmowę kwalifikacyjną (teologia); egzamin albo rozmowa w zakresie obowiązującym kandydatów z „nową maturą”.