KUL Logo

Praca socjalna

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  1. Profesjonalnego działania zawodowego w obszarze pracy socjalnej, w tym do:
  • identyfikacji problemów i patologii społecznych i rodzinnych,
  • dokonywania diagnozy oraz analizowania problemów jednostek, grup, rodzin i społeczności,
  • planowania, tworzenia i wdrażania skutecznych rozwiązań problemów społecznych,
  • określania celów, zasad i metod pomocy kierowanej do różnych beneficjentów,
  • profesjonalnego reagowania w sytuacjach kryzysowych,
  • współdziałania z instytucjami i organizacjami w zakresie realizacji zadań pracy socjalnej, w tym organizacji profesjonalnego wsparcia jednostek i rodzin oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  • inicjowania i prowadzenia działań o charakterze profilaktycznym,aktywizacyjnym i integracyjnym w społecznościach lokalnych,
  • monitoringu i ewaluacji działań pomocowych, aktywizacyjnych, integracyjnych,
  • przygotowania i realizacji programów profilaktycznych.

2. Podjęcia zatrudnienia w zawodzie pracownika socjalnego oraz w innych zawodach pomocowych, tj.: asystenta rodziny, koordynatora pieczy zastępczej, wychowawcy w jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej itp.

3. Pracy w obszarze pomocy społecznej, zwłaszcza w:

  • Regionalnych Ośrodkach Polityki Społecznej,
  • Powiatowych i gminnych Ośrodkach Pomocy Społecznej,
  • Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie,
  • Instytucjach wspierających dziecko, rodzinę, osoby wykluczone,
  • Domach pomocy społecznej,
  • Świetlicach środowiskowych,
  • Jednostkach penitencjarnych,
  • Organizacjach pozarządowych.

4. Pracy w instytucjach rządowych i samorządowych (np. w departamentach spraw społecznych, związanych z polityką społeczną i rodzinną).

Tytuł zawodowy licencjata w zakresie pracy socjalnej uprawnia do:

  • wykonywania zawodu pracownika socjalnego
  • ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia (m.in. na kierunki: praca socjalna i ekonomia społeczna, socjologia)
  • kontynuowania nauki na studiach podyplomowych w zakresie asystentury rodziny, organizacji pomocy społecznej, ekonomii społecznej i innych zgodnych z zainteresowaniami i wybraną ścieżką kariery

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • Praktyki zawodowe związane z realizacją specjalizacji w wymiarze 90 godzin (po II roku) w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz instytucjach i organizacjach zajmujących się pracą socjalną, profesjonalnym pomaganiem, wsparciem dzieci i rodzin, pomocą postpenitencjarną, aktywizacją i integracją społeczną itp.

Praktyki nadobowiązkowe:

  • oferta dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy

Studenci mogą angażować się w działalność organizacji studenckich: Samorząd Studentów i koła naukowe, a także uczestniczyć w działalności naukowej Instytutu Socjologii



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

  • Dzięki dostępnym dwóm specjalnościom, w zależności od wybranej ścieżki, absolwent pracy socjalnej nabywa dodatkowych, specjalistycznych kompetencji w zakresie opieki nad dzieckiem i rodziną lub w zakresie profilaktyki społecznej i wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem:
  • dokonywania diagnozy (analizy i oceny) sytuacji i zjawisk będących przyczyną trudnego położenia jednostek, rodzin i grup (w tym grup ryzyka) i społeczności lokalnych;
  • stosowania metod, technik i środków interwencji socjalnej oraz ewaluacji podejmowanych działań służących rozwiązywaniu problemów w zakresie: ograniczonych możliwości (i umiejętności) zdobywania środków utrzymania, dysfunkcjonalności rodziny (w tym rodziny wieloproblemowej) w pełnieniu zadań opiekuńczo-wychowawczych, problemów wynikających z niepełnosprawności, bezrobocia, bezdomności, patologii społecznej, nieprzystosowania społecznego;
  • komunikowania się z różnymi grupami odbiorców;
  • przywracania lub podtrzymywania właściwych interakcji między jednostkami a społeczeństwem (doskonalenia funkcjonowania społecznego);
  • pobudzania działań samopomocowych u osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
  • kierowania służbami społecznymi i projektowania społecznego wsparcia oraz inspirowania zmian społecznych, inicjowania nowych form pomocy osobom i rodzinom oraz powoływania instytucji świadczących pomoc – zwłaszcza w najbliższym środowisku lokalnym;
  • inicjowania i prowadzenia wieloaspektowych i innowacyjnych działań o charakterze profilaktycznym i aktywizacyjnym;
  • skutecznego współdziałania z instytucjami i organizacjami w środowisku lokalnym na rzecz rozwoju lokalnego, inkluzji społecznej osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem.

Absolwent posiada:  

  • umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu problematyki społecznej
  • umiejętność zabierania głosu w debacie
  • umiejętność pracy w zespole
  • umiejętność panowania nad stresem i emocjami

Absolwent posiada:

  • znajomość podstaw ekonomii,
  • znajomość zasad tworzenia i rozwoju instytucji pożytku publicznego (fundacji i stowarzyszeń),
  • kompetencje w zakresie pobudzania działań samopomocowych u osób, rodzin, grup i środowisk społecznych.

Absolwent potrafi opracowywać i prezentować wyniki badań, analizy i diagnozy problemów społecznych z wykorzystaniem programów komputerowych, nowoczesnych technologii i dostępnych baz danych.  Posiada podstawy znajomości programu PS IMSGO, dawniej SPSS.

Absolwent posiada umiejętność:

  • formułowania problemów badawczych,
  • poszukiwania i dobierania źródeł informacji,
  • dokonywania krytycznej analizy i oceny informacji, w tym danych zastanych,
  • dobierania właściwych metod i narzędzi do zaplanowanych badań o charakterze społecznym,
  • realizacji badań społecznych zgodnych w obszarze wybranej ścieżki kształcenia.

Zasady rekrutacji

Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.

Konkurs świadectw dojrzałości – punktowane wyniki z następujących przedmiotów:

a) język polski (1/3 wyniku końcowego)

b) język obcy nowożytny (1/3 wyniku końcowego)

c) jeden przedmiot wybrany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) (1/3 wyniku końcowego)

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!

Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości
a) język polski (50% wyniku końcowego)
b) dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)

Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, o ile uzyskają na egzaminie IB łączną sumę punktów przynajmniej 28.