KUL Logo

Pielęgniarstwo

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • samodzielnego wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza i podjęcia pracy w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, w tym w szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, zakładach pielęgnacyjno- opiekuńczych, opiekuńczo- leczniczych, ośrodkach opieki paliatywno- hospicyjnej, domach opieki społecznej, sanatoriach, szkołach i jednostkach ratownictwa medycznego;
  • prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w zakresie usług medyczno- pielęgniarskich, poradnictwa w zakresie profilaktyki i edukacji medycznej.

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo otrzymuje dyplom licencjata pielęgniarstwa uprawniający do uzyskania prawa wykonywania zawodu.

Absolwent w zakresie wiedzy:

  • zdobywa szczegółową wiedzę z zakresu zasad opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą;
  • dysponuje ogólną wiedzą z zakresu nauk medycznych (m.in. zna budowę, funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych, zna etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych);
  • włada zasadami promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
  • zna regulacje prawne, uwarunkowania etyczne i społeczne wykonywania zawodu pielęgniarki.

Absolwent w zakresie umiejętnośći:

  • potrafi korzystać z aktualnej wiedzy dla zapewnienia bezpieczeństwa i wysokiego poziomu opieki;
  • udzielać świadczeń w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom;
  • sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę nad pacjentem w każdym wieku i stanie zdrowia;
  • opiekować się niepełnosprawnym i umierającym;
  • samodzielnie wykonywać zawód, zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego podejścia do pacjenta uwzględniającego poszanowanie i respektowanie jego praw;
  • organizować pracę własną, nawiązywać współpracę w zespołach opieki zdrowotnej oraz inicjować i wspierać działania społeczności lokalnej na rzecz zdrowia.

Absolwent w zakresie kompetencji społecznych:

  • jest przygotowany do przestrzegania praw pacjenta;
  • samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
  • ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowych;
  • potrafi skutecznie i z empatią porozumiewać się z pacjentem, posiada świadomość czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
  • ma świadomość konieczności permanentnego, ustawicznego kształcenia się.

Tytuł zawodowy licencjata pielęgniarstwa uprawnia do:

  • ubiegania się o przyjęcie: na studia II stopnia kierunku pielęgniarstwo,
  • kontynuowania nauki na kursach specjalistycznych, kwalifikacyjnych oraz specjalizacjach dla pielęgniarek oraz na studiach podyplomowych o pokrewnym profilu.

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

  • Praktyki obowiązkowe:

Studenci realizują praktyki i zajęcia praktyczne w warunkach klinicznych, tj. na oddziałach:

  • chirurgicznym
  • internistycznym
  • intensywnej opieki medycznej (OIOM)
  • geriatrycznym
  • ginekologicznym i położniczym
  • neurologicznym
  • opieki paliatywnej
  • pediatrycznym
  • psychiatrycznym

oraz w Domu Pomocy Społecznej, w przychodniach środowiskowo-rodzinnych i ośrodkach edukacyjno-wychowawczych, a także w środowisku domowym pacjenta.

Studenci pielęgniarstwa odbywać będą praktyki zawodowe w wymiarze co najmniej 30 tygodni (1200 godzin) w wybranych instytucjach, m.in. w:

  • Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej MSWiA w Lublinie
  • Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Lublinie
  • Instytut Medycyny Wsi im. Witolda Chodźki w Lublinie
  • 1 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką w Lublinie
  • Instytut Naukowo-Badawczy w Lublinie dr n. med. Zbigniew Kędzierski

Praktyki nadobowiązkowe:

  • Studenci kierunku Pielęgniarstwo mogą skorzystać z praktyk zagranicznych w ramach Programu Erasmus+ oraz z oferty praktyk i staży dostępnych w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

  • umiejętności praktyczne w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, a w szczególności świadczeń pielęgnacyjnych, zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach) oraz z promocji zdrowia w warunkach stacjonarnej, ambulatoryjnej i domowej opieki zdrowotnej;
  • umiejętność udzielania pierwszej pomocy i podejmowania działań ratowniczych w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
  • umiejętność rozpoznawania potrzeb, problemów zdrowotnych i określania priorytetów w opiece pielęgniarskiej;
  • umiejętność formułowania diagnoz pielęgniarskich i decydowania o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
  • umiejętność planowania, organizowania, sprawowania i oceniania całościowej i zindywidualizowanej opieki pielęgniarskiej nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując aktualną wiedzę medyczną;
  • umiejętność organizacji pracy własnej i pracy w zespołach;
  • umiejętność dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy;
  • umiejętność dokonywania samooceny deficytów wiedzy, umiejętności i potrzeb edukacyjnych.

  • umiejętność komunikacji i współpracy z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych;
  • umiejętność zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
  • umiejętność przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
  • umiejętność współpracy w zespołach opieki zdrowotnej;
  • umiejętność wykorzystania różnych stylów zarządzania w pracy zespołowej znajomość podstaw języka migowego i zasad komunikowania się z pacjentem niesłyszącym;
  • umiejętność posługiwania się językiem angielskim specjalistycznym z zakresu pielęgniarstwa na poziomie B2

  • Przygotowanie do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w zakresie usług medyczno – pielęgniarskich, poradnictwa w zakresie profilaktyki i edukacji medycznej.

  • Absolwent posługuje się w średniozaawansowanym zakresie pakietem Microsoft Office; korzysta z baz informacji medycznej.

Absolwent potrafi:

  • formułować cele, problemy badawcze;
  • dobierać źródła informacji naukowej;
  • dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy naukowej informacji medycznej;
  • dobierać właściwe metody i narzędzia badań;
  • planować, realizować proste badania naukowe, zbierać i analizować uzyskane dane, formułować wnioski z badań.



Zasady rekrutacji

Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.

Konkurs świadectw dojrzałości – punktowany wynik z jednego z następujących przedmiotów: biologia, chemia, matematyka, fizyka.

Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden z wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!

Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5. Kandydaci z maturą uzyskaną za granicą wybierają dowolną skalę!

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości:

a) język polski (50% wyniku końcowego)
b) dowolny przedmiot zdawany przez kandydata z jednego z następujących: biologia, chemia, fizyka, matematyka (50% wyniku końcowego). Jeżeli kandydat zaliczył więcej niż jeden spośród wymienionych przedmiotów, punktuje się ten, z którego uzyskał najlepszy wynik.

Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, o ile uzyskają na egzaminie IB łączną sumę punktów przynajmniej 28.