ZAREJESTRUJ SIĘ
Perspektywy zawodowe
Studia przygotowują do pracy w zawodzie:
- Asystenta rodziny 341207 (Dz.U.2011, Nr 149, poz.887, art.12.1).
- Koordynatora pieczy zastępczej 263508.
- Wychowawcy w jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
- Opiekuna osoby starszej 341202.
- Asystenta osoby niepełnosprawnej 341201.
- Specjalisty poradnictwa psychospołecznego i rodzinnego 63503.
- Specjalisty pracy z rodziną (Dz.U.2004 Nr 47, poz.447)
- Pracownika w agendach samorządowych ds. rodziny
- Konsultanta w poradniach małżeńsko-rodzinnych prowadzonych przez Kościół katolicki po uzyskaniu misji kanonicznej.
Absolwenci mogą także wykorzystać zdobytą wiedzę jako konsultanci biznesowi w przygotowaniu oferty produktów i usług dla rodzin.
Tytuł zawodowy licencjata uprawnia do:
- podjęcia studiów II stopnia
- kontynuowania kształcenia na studiach podyplomowych
Praktyki i staże
Praktyki obowiązkowe:
- praktyki zawodowe związane z wybraną przez studenta specjalizacją – 60 godzin
Praktyki nadobowiązkowe:
- oferta praktyki i staży dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy
Staże:
- Możliwość odbywania praktyk w zagranicznych instytucjach lub przedsiębiorstwach w ramach programu Erasmus+: Szkolnictwo wyższe (Mobilność edukacyjna: KA1-HE).
- Możliwość odbywania staży w ramach Programu ,,Najlepsi u Najlepszych”.
Kompetencje zdobywane w trakcie studiów
Absolwenci zdobywają kompetencje:
- prowadzenia poradnictwa w placówkach pomocy społecznej;
- nauczania naturalnych metod regulacji poczęć dla potrzeb poradnictwa narzeczonych i małżeństw w ramach poradnictwa parafialnego i dekanalnego na rzecz Kościoła katolickiego;
- prowadzenia negocjacji i mediacji małżeńskich i rodzinnych;
- prowadzenia poradnictwa małżeńsko-rodzinnego w różnego typu placówkach świeckich i religijnych, poradnictwa w uzależnieniach czynnościowych;
- prowadzenia poradnictwa wychowawczego na wszystkich etapach rozwojowych dziecka;
- prowadzenia pieczy zastępczej, interwencja kryzysowa na rzecz małżeństw i rodzin;
- podnoszenia kompetencji komunikacyjnych w małżeństwie i rodzinie.
Absolwenci zdobywają także kompetencje w zakresie pieczy zastępczej:
- wykorzystania jej prawnych aspektów;
- realizacji zadań koordynatora pieczy zastępczej, stosowania form opieki i procedur adopcyjnych w Polsce i zagranicą;
- wykorzystania form doboru i przygotowania rodziców zastępczych /adopcyjnych;
- wsparcia dziecka w rodzinie migracyjnej;
- metodyki pracy z rodziną zastępczą oraz dzieckiem i nastolatkiem przebywającym w pieczy zastępczej;
- wykorzystania form usamodzielnienia młodzieży z rodzin zastępczych;
- stosowania form przygotowania rodziców zastępczych.
Absolwenci zdobywają kompetencje w zakresie opieki nad osobą niesamodzielną wyrażające się w:
- znajomości aspektów prawnych opieki nad osobą niesamodzielną, znajomości prawnych i społecznych aspektów funkcjonowania instytucji dla osób niesamodzielnych;
- sporządzania diagnozy potrzeb osób niesamodzielnych i jakości jej życia;
- kompetencje do wspierania rozwoju dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach i stosowania dla nich różnych form edukacji;
- znajomości polityki społecznej wobec osób starszych;
- kompetencje do aktywizacji zawodowej i społecznej osób starszych i niepełnosprawnych;
- wspierania duchowego rozwoju osoby starszej i niepełnosprawnej.
Absolwent posiada kompetencje w zakresie udzielenia pierwszej pomocy osobie poszkodowanej.
Absolwent posiada umiejętności w zakresie:
- pracy zespołowej na rzecz małżeństwa i rodziny;
- audiowizualnej prezentacji problemów w ramach kierunku nauki o rodzinie w zakresie: ich opisu i rozwiązywania;
- przedstawienia uporządkowanej argumentacji w sposób dostosowany do możliwości różnych grup odbiorców, na różnych etapach rozwoju osobowego;
- zarządzania stresem podczas wystąpień publicznych;
- zaprezentowania swojej kreatywności w publicznym prezentowaniu problematyki nauk o rodzinie;
- rozpoznawania i stosowania podstawowych strategii komunikacyjnych i negocjacyjnych w celu rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych.
- Absolwent ma kompetencje w zakresie podstaw przedsiębiorczości oraz ekonomiki i finansów gospodarstw domowych.
- Absolwent potrafi analizować problemy małżeństwa i rodziny z perspektywy kierunku nauk o rodzinie oraz sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk właściwych dla kierunku studiów, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
- Absolwent posiada podstawowe kompetencje w zakresie edytorstwa.
- Absolwent potrafi poprawnie formułować problemy badawcze, dobierać wiarygodne źródła informacji do ich rozwiązania zgodnie z regułami nauk o rodzinie, potrafi dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy pozyskiwanych informacji, dobierać właściwe metody i narzędzia badań w celu rozwiązania podjętych zadań naukowo-badawczych.
Zasady rekrutacji
Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.
Konkurs świadectw dojrzałości – punktowane wyniki z następujących przedmiotów:
a) język polski (40 % wyniku końcowego)
b) język obcy nowożytny (30 % wyniku końcowego)
c) jeden dowolny przedmiot zdawany przez kandydata – obowiązkowy lub dodatkowy (30% wyniku końcowego)
„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!
Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5. Kandydaci z maturą uzyskaną za granicą wybierają dowolną skalę!
Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości:
a) język polski (50% wyniku końcowego)
b) dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, na które zostaną przyjęci, o ile uzyskają przynajmniej 28 punktów.