KUL Logo

Nauki o rodzinie

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do pracy w zawodzie:

  • Asystenta rodziny 341207 (Dz.U.2011, Nr 149, poz.887, art.12.1).
  • Koordynatora pieczy zastępczej 263508.
  • Wychowawcy w jednostkach organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
  • Opiekuna osoby starszej 341202.
  • Asystenta  osoby niepełnosprawnej 341201.
  • Specjalisty poradnictwa psychospołecznego i rodzinnego 63503.
  • Specjalisty pracy z rodziną (Dz.U.2004 Nr 47, poz.447)
  • Pracownika w agendach samorządowych ds. rodziny
  • Konsultanta w poradniach małżeńsko-rodzinnych prowadzonych przez Kościół katolicki po uzyskaniu misji kanonicznej.

Absolwenci mogą także wykorzystać zdobytą wiedzę jako konsultanci biznesowi w przygotowaniu oferty produktów i usług dla rodzin.

Tytuł zawodowy  licencjata uprawnia do podjęcia studiów na II stopniu.

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • praktyki zawodowe związane z wybraną przez studenta specjalizacją – 60 godzin

Praktyki nadobowiązkowe:

  • oferta praktyki i staży dostępna w Biurze Karier KUL – zgodnie z własnymi predyspozycjami, zainteresowaniami i potrzebą rynku pracy

Staże:

  • Możliwość odbywania praktyk w zagranicznych instytucjach lub przedsiębiorstwach w ramach programu Erasmus+: Szkolnictwo wyższe (Mobilność edukacyjna: KA1-HE).
  • Możliwość odbywania staży w ramach Programu ,,Najlepsi u Najlepszych”.



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

Absolwenci zdobywają kompetencje w zakresie:

  • prowadzenia poradnictwa w placówkach pomocy społecznej;
  • nauczania naturalnych metod regulacji poczęć dla potrzeb poradnictwa narzeczonych i małżeństw w ramach poradnictwa parafialnego i dekanalnego na rzecz Kościoła katolickiego;
  • prowadzenia negocjacji i mediacji małżeńskich i rodzinnych;
  • prowadzenia poradnictwa małżeńsko-rodzinnego w różnego typu placówkach świeckich i religijnych, poradnictwa w uzależnieniach czynnościowych;
  • prowadzenia poradnictwa wychowawczego na wszystkich etapach rozwojowych dziecka;
  • prowadzenia pieczy zastępczej, interwencja kryzysowa na rzecz małżeństw i rodzin;
  • podnoszenia kompetencji komunikacyjnych w małżeństwie i rodzinie.
  • pieczy zastępczej wykorzystania jej prawnych aspektów;
  • realizacji zadań koordynatora pieczy zastępczej, stosowania form opieki i procedur adopcyjnych w Polsce i zagranicą;
  • wykorzystania form doboru i przygotowania rodziców zastępczych /adopcyjnych;
  • wsparcia dziecka w rodzinie migracyjnej;
  • metodyki pracy z rodziną zastępczą oraz dzieckiem i nastolatkiem przebywającym w pieczy zastępczej;
  • wykorzystania form usamodzielnienia młodzieży z rodzin zastępczych; stosowania, form przygotowania rodziców zastępczych;
  • opieki nad osobą niesamodzielną, wyrażające się w: znajomości aspektów prawnych opieki nad osobą niesamodzielną, znajomości prawnych i społecznych aspektów funkcjonowania instytucji dla osób niesamodzielnych;
  • sporządzania diagnozy potrzeb osób niesamodzielnych i jakości jej życia;
  • kompetencje do wspierania rozwoju dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach i stosowania dla nich różnych form edukacji;
  • znajomości polityki społecznej wobec osób starszych;
  • kompetencje do aktywizacji zawodowej i społecznej osób starszych i niepełnosprawnych;
  • wspierania duchowego rozwoju osoby starszej i niepełnosprawnej;
  • udzielenia pierwszej pomocy osobie poszkodowanej.

Absolwent posiada umiejętności:

  • pracy zespołowej na rzecz małżeństwa i rodziny,
  • audiowizualnej prezentacji problemów w ramach kierunku nauki o rodzinie w zakresie: ich opisu i rozwiązywania,
  • przedstawienia uporządkowanej argumentacji w sposób dostosowany do możliwości różnych grup odbiorców, na różnych etapach rozwoju osobowego,
  • zarządzania stresem podczas wystąpień publicznych,
  • zaprezentowania swojej kreatywności w publicznym prezentowaniu problematyki nauk o rodzinie,
  • rozpoznawania i stosowania podstawowych strategii komunikacyjnych i negocjacyjnych w celu rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych.

  • Absolwent ma kompetencje w zakresie podstaw przedsiębiorczości oraz ekonomiki i finansów gospodarstw domowych.

  • Absolwent potrafi analizować problemy małżeństwa i rodziny z perspektywy kierunku nauk o rodzinie oraz sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk właściwych dla kierunku studiów, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
  • Absolwent posiada podstawowe kompetencje w zakresie edytorstwa.

  • Absolwent potrafi poprawnie formułować problemy badawcze, dobierać wiarygodne źródła informacji do ich rozwiązania zgodnie z regułami nauk o rodzinie, potrafi dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy pozyskiwanych informacji, dobierać właściwe metody i narzędzia badań w celu rozwiązania podjętych zadań naukowo-badawczych.

Zasady rekrutacji

Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.

Konkurs świadectw dojrzałości – punktowane wyniki z następujących przedmiotów:

a) język polski (1/3 wyniku końcowego)

b) język obcy nowożytny (1/3 wyniku końcowego)

c) jeden przedmiot wybrany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) (1/3 wyniku końcowego)

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!

Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości
a) język polski (50% wyniku końcowego)
b) dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)

Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, na które zostaną przyjęci, o ile uzyskają przynajmniej 28 punktów.