KUL Logo

Kognitywistyka

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do:

  • badania naturalnych i sztucznych systemów poznawczych oraz aplikacji wyników tych badań;
  • działania w zespołach interdyscyplinarnych;
  • pracy jako architekt baz danych i analityk informacji (gromadzenie i analiza danych jakościowych i ilościowych) w ośrodkach przetwarzania danych, jako architekt informacji w branży reklamowej, serwisach internetowych i agencjach public relations oraz jako badacz w instytucjach naukowych.

Tytuł zawodowy licencjata uprawnia do:

  • ubiegania się o przyjęcie na studia II stopnia kognitywistyki
  • kontynuowania nauki na studiach podyplomowych z zakresu różnych obszarów nauk o poznaniu, np. metod twórczego myślenia, neurorehabilitacji interdyscyplinarnej, sztucznej inteligencji, programowania, tworzenia baz danych

http://kognitywistyka.kul.pl/

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • studenci odbywają praktyki w instytucjach zajmujących się komunikacją społeczną, gromadzeniem i przetwarzaniem informacji, edukacją, kulturą, badaniami naukowymi, reklamą, np. w Urzędzie Miasta Lublin, w Muzeum na Majdanku, w firmie MakoLab, Centrum Kultury w Lublinie, itp.

Praktyki nadobowiązkowe:

  • studenci mogą korzystać z ofert praktyk dostępnych w Biurze Karier KUL zgodnie z profilem swoich zainteresowaniach.

 



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

  • interdyscyplinarna wiedza na temat umysłu ludzkiego jako systemu poznawczego, komunikacyjnego i biologicznego oraz przetwarzającego różnego typu informacje;
  • uporządkowana znajomość zagadnień z zakresu metodologii badań naukowych w naukach humanistycznych jak i biologicznych i społecznych;
  • zintegrowana wiedza z zakresu różnych dyscyplin naukowych na temat prawidłowych i zaburzonych procesów poznawczych.

W ramach kierunku kognitywistyka dostępne są dwie ścieżki dydaktyczne.

Kompetencje dla ścieżki dydaktycznej: neuronauka, umysł i procesy poznawcze

  • wiedza na temat procesów poznawczych: świadomość, percepcja, procesy uwagowe, tworzenie pojęć, mindreading, aspekty społeczne poznania, język, pamięć, rozumowanie, intencjonalność, podejmowani decyzji, motywacje;
  • wiedza na temat języka, jego struktury, funkcji, genezy; relacji języka do umysłu i systemów społeczno-kulturowych.

Kompetencje dla ścieżki dydaktycznej: inżynieria wiedzy, informatyka i metodologia badań kognitywistycznych

  • narzędzia formalno-logiczne, które wspierają analizę danych i wnioskowanie;
  • znajomość języka tworzenia baz danych i semantycznej reprezentacji wiedzy w rozległych sieciach komputerowych;
  • umiejętność projektowania relacyjnych baz danych;
  • umiejętność wspierania zadań analitycznych i komunikacyjnych przez narzędzia formalne, takie jak języki reprezentacji wiedzy i informatyczne programy komputerowe pomagające w analizie pojęciowej;
  • obsługa edytor ontologii.

  • umiejętność współpracy w grupie, podejmowania aktywnych ról w zespole, inspirowania i organizowania uczenia się;
  • umiejętność dyskutowania, streszczania i parafrazowania;
  • umiejętność określania priorytetów służących realizacji zadania;
  • umiejętność sformułowania oraz uargumentowania stanowisko, poddawania analizie i krytyce dyskutowanych tez.

  • znajomość podstaw ekonomii, przygotowanie do samozatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
  • znajomość zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w odniesieniu do branży;
  • znajomość metod planowania strategicznego.

  • umiejętność posługiwania się podstawowymi technologiami informatycznymi (edytory, narzędzia do tworzenia prezentacji oraz stron www);
  • znajomość narzędzi formalno-logicznych, które wspierają analizę danych i wnioskowań;
  • znajomość języka tworzenia baz danych i semantycznej reprezentacji wiedzy w rozległych sieciach komputerowych.

  • umiejętność projektowania i przeprowadzania badań eksperymentalnych;
  • umiejętność projektowania relacyjnych baz danych;
  • umiejętność wspierania zadań analitycznych i komunikacyjnych przez narzędzia formalne;
  • umiejętność analizy sytuacji i problemów oraz samodzielnie sformułować propozycje ich rozwiązania.

Zasady rekrutacji

Wynik wyrażony w skali PROCENTOWEJ.

Konkurs świadectw dojrzałości – punktowane wyniki z następujących przedmiotów:

a) język polski (1/3 wyniku końcowego)

b) język obcy nowożytny (1/3 wyniku końcowego)

c) dowolny przedmiot wybrany przez kandydata spośród zdawanych – obowiązkowy lub dodatkowy (1/3 wyniku końcowego)

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 r. lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą!

Wynik matury wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości
a) język polski (50% wyniku końcowego)
b) dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)

Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureate) wydany przez Biuro IB w Genewie, przyjmowani są na podstawie wymaganych dokumentów (otrzymują maksymalną liczbę punktów) w ramach planowanej liczby miejsc na wszystkie kierunki studiów, o ile uzyskają na egzaminie IB łączną sumę punktów przynajmniej 28.