KUL Logo

(PL)  

(PL) Nauki o rodzinie

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

ZAREJESTRUJ SIĘ


Perspektywy zawodowe

Studia przygotowują do podjęcia pracy w zawodach:

  • asystent rodziny
  • koordynator rodzinnej pieczy zastępczej (specjalność do wyboru)

Absolwenci mogą ponadto pracować w poradniach małżeńsko-rodzinnych, prowadzić kursy przygotowujące do życia w małżeństwie i rodzinie, a także pełnić zadania asystenta osoby niesamodzielnej (specjalność do wyboru).

Tytuł zawodowy  licencjata uprawnia do:

  • podjęcia studiów II stopnia
  • kontynuowania kształcenia na studiach podyplomowych

PROGRAM STUDIÓW


Praktyki i staże

Praktyki obowiązkowe:

  • praktyki zawodowe realizowane są w instytucjach pomocy rodzinie (świeckich i kościelnych) w wymiarze 120 godzin. Ponadto studenci odbywają praktyki zawodowe związane z wybraną przez studenta specjalizacją (koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej lub asystent osoby niesamodzielnej) w wymiarze 30 godzin.

Praktyki nadobowiązkowe:

  • Zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami studenci mają możliwość skorzystania z oferty praktyk i staży zawodowych udostępnianych przez Biuro Karier KUL.

Staże:

  • Możliwość odbywania praktyk w zagranicznych instytucjach lub przedsiębiorstwach w ramach programu Erasmus+: Szkolnictwo wyższe (Mobilność edukacyjna: KA1-HE).
  • Możliwość odbywania staży w ramach Programu ,,Najlepsi u Najlepszych”.



Kompetencje zdobywane w trakcie studiów

Wszyscy absolwenci zdobywają kompetencje i kwalifikacje zawodowe do podjęcia pracy na stanowisku asystenta rodziny. W związku z tym, są przygotowani do:

  • prowadzenia pracy z rodziną w miejscu zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę;
  • udzielania pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych, w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy przez członków rodziny;
  • wspierania aktywności społecznej rodzin;
  • podejmowania działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin.

Absolwenci, którzy wybrali specjalność „Koordynator pieczy zastępczej”, zdobywają ponadto kompetencje niezbędne do podejmowania działań w obszarze:

  • realizacji zadań koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej;
  • zastosowania odpowiednich form czasowej opieki i/lub procedur adopcyjnych;
  • doboru i przygotowania rodziców zastępczych bądź adopcyjnych;
  • metodyki pracy z rodziną zastępczą oraz dzieckiem i nastolatkiem przebywającym w pieczy zastępczej;
  • wykorzystania form usamodzielnienia młodzieży z rodzin zastępczych;
  • wsparcia dziecka w rodzinie migracyjnej.

Absolwenci, którzy wybrali specjalność „Asystent osoby niesamodzielnej”, zdobywają ponadto kompetencje w zakresie opieki nad osobą niesamodzielną, m.in.:

  • znają prawne aspekty opieki nad osobą niesamodzielną;
  • znają prawne i społeczne aspekty funkcjonowania instytucji dla osób niesamodzielnych;
  • znają aktualne kierunki polityki społecznej wobec osób starszych;
  • potrafią zdiagnozować potrzeb osoby niesamodzielnej i jakości jej życia;
  • potrafią podejmować podstawowe czynności pielęgnacyjne wobec osoby niesamodzielnej;
  • rozumieją i potrafią wspierać duchowe (religijne) potrzeby osoby starszej i niepełnosprawnej (osoby niesamodzielnej);
  • są gotowi do włączenia się w proces aktywizacji zawodowej i społecznej osób starszych i niepełnosprawnych (osób niesamodzielnych).

Wszyscy absolwenci posiadają kompetencje w zakresie udzielenia pierwszej pomocy osobie poszkodowanej.

Wszyscy absolwenci są przygotowani do:

  • prowadzenie poradnictwa małżeńsko-rodzinnego w różnego typu placówkach świeckich i kościelnych;
  • nauczania narzeczonych i małżonków naturalnych metod regulacji poczęć w ramach poradnictwa parafialnego i dekanalnego w Kościele katolickim;
  • prowadzenie mediacji małżeńskich i rodzinnych;
  • prowadzenia poradnictwa wychowawczego na różnych etapach rozwojowych dziecka.

Absolwent posiada umiejętności komunikacyjne w zakresie:

  • stosowania podstawowych strategii komunikacyjnych i mediacyjnych w procesie rozwiązywania problemów małżeńsko-rodzinnych
  • przedstawienia argumentacji w sposób dostosowany do możliwości różnych grup odbiorców
  • pracy zespołowej
  • audiowizualnej prezentacji wybranych problemów (ich opisu i rozwiązywania) oraz projektów społecznych
  • zarządzania stresem podczas wystąpień publicznych
  • sprawnego porozumiewania się przy użyciu nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych.

  • Absolwent posiada kompetencje w zakresie ekonomiki i finansów gospodarstw domowych oraz podstaw przedsiębiorczości.

  • Absolwent potrafi analizować problemy małżeństwa i rodziny z perspektywy nauk o rodzinie i dyscyplin pokrewnych, w tym z wykorzystaniem specjalistycznych zasobów bibliotek oraz baz danych statystycznych.

Absolwent potrafi poprawnie:

  • formułować problemy i cele badawcze,
  • dobierać wiarygodne źródła informacji i dane niezbędne do ich rozwiązania,
  • dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy pozyskanych danych i informacji,
  • dobierać właściwe metody i narzędzia badawcze,
  • redagować teksty naukowe.

Zasady rekrutacji

Kandydaci z nową maturą – punktowany wynik z następujących przedmiotów:

  • język polski (40% wyniku końcowego)
  • język obcy nowożytny (30% wyniku końcowego)
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) – do wyboru (30% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.

Kandydaci z maturą zagraniczną

– wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:

  • język polski lub język ojczysty (40% wyniku końcowego)
  • język obcy nowożytny (30% wyniku końcowego)
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) – do wyboru (30% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.

Zasady przeliczania ocen ze świadectw i dyplomów równorzędnych polskiemu świadectwu dojrzałości, określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

Kandydaci cudzoziemcy aplikujący na studia w języku polskim zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.


Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej (IB) International Baccalaureate lub matury europejskiej (EB) European Baccalaureate – wymagane posiadanie wyników z następujących przedmiotów:

  • język polski lub język ojczysty (40% wyniku końcowego)
  • język obcy nowożytny (30% wyniku końcowego)
  • inny dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (obowiązkowy lub dodatkowy) – do wyboru (30% wyniku końcowego). Punktowany jest najlepszy wynik uzyskany przez kandydata.

Zasady przeliczania ocen z matury IB i matury EB określa szczegółowo załącznik nr 3 do uchwały Senatu KUL w sprawie zasad postępowania rekrutacyjnego na studia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w roku akademickim 2024/2025.

„Stara matura” – świadectwo maturalne uzyskane w Polsce przed 2005 rokiem!

Wynik wyrażony OCENĄ w skali 1-6 lub 2-5.

Punktowane oceny z egzaminów pisemnych ze świadectwa dojrzałości

  • język polski (50% wyniku końcowego)
  • dowolny przedmiot zdawany przez kandydata (50% wyniku końcowego)

Sposób przeliczania wyników maturalnych dostępny TUTAJ!