KUL Logo

(PL)  

(PL) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika)

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.



CEL STUDIÓW:

  • przygotowanie do pracy kompetentnych  i twórczych pedagogów specjalnych, specjalistów w zakresie edukacji i rehabilitacji dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.

ADRESACI:

  • absolwenci studiów wyższych (I, II stopnia lub jednolitych magisterskich), którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne, chcący nabyć kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej

Treści programowe podzielone są na  moduły:

Pierwszy moduł obejmuje zagadnienia diagnozy funkcjonalnej dzieci, młodzieży i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną.

Drugi – podstawy dydaktyki specjalnej.

Trzeci moduł to przygotowanie merytoryczne w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, obejmujący 14 przedmiotów,w większości prowadzonych w formie warsztatów.  Obejmują one wiadomości i ćwiczenie praktycznych umiejętności w zakresach takich jak: konstruowanie programów terapeutycznych, wspieranie rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną, radzenie sobie z trudnymi zachowaniami wychowanków i uczniów, współpraca z rodziną, techniki terapeutyczne, w tym arteterapia: drama, teatr i techniki plastyczne. Zajęcia teatralne odbywają się na Scenie Teatralnej KUL.

Czwarty moduł to przygotowanie metodyczno-dydaktyczne, obejmujące zajęcia z zakresu metodyki wspierania rozwoju mowy i języka, metodyki pracy z uczniem z różnymi poziomami niepełnosprawności intelektualnej, praktyczne zajęcia z zakresu metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz metodykę pracy z uczniem z autystycznym spektrum zaburzeń i niepełnosprawnością sprzężona.

W ramach studiów słuchacze realizują także 180 godzin praktyk zawodowych w instytucjach współpracujących z uczelnią, pod opieką merytoryczną mentorów z ramienia uczelni oraz  pedagogów specjalnych w placówkach specjalnych i integracyjnych oraz ogólnodostępnych.

Łączna liczba godzin: 450 oraz  180 praktyk

dr hab. prof. KUL Ewa Domagała-Zyśk
dr hab.prof. KUL Dorota Kornas-Biela
dr Klaudia Martynowska
dr Agnieszka Gandzel
dr Anna Prokopiak
mgr Barbara Tomala-Chudzik
mgr Małgorzata Małyska
mgr Agnieszka Amilkiewicz-Marek
mgr Beata Nowakowska
mgr Urszula Kmita
mgr Agata Kułaga

KOMPETENCJE SPECJALISTYCZNE:

• znajomość zagadnienia integralnego rozwoju człowieka w aspekcie rozwoju fizycznego, intelektualnego, społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
• znajomość środowisk wychowawczych, więzi społecznych w tych środowiskach i ich roli w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
• znajomość procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, dostrzeganie prawidłowości i przyczyn zakłóceń w komunikacji werbalnej i niewerbalnej
• znajomość metodyki nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
• umiejętność projektowania ścieżki własnego rozwoju w zakresie teorii i praktyki jako nauczyciela-pedagoga
• znajomość założeń, koncepcji, obowiązków i metod pracy nauczyciela wspierającego oraz nauczyciela – pedagoga specjalnego w zakresie oligofrenopedagogiki
• znajomość specyfiki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie, szkole i innych instytucjach terapeutycznych oraz sposobów pracy z nimi
• umiejętność dokonania obserwacji i interpretacji sytuacji wychowawczej i edukacyjnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
• umiejętność analizy sytuacji wychowawczej i jej genezę, powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz wskazania na uwarunkowania i zależności
• umiejętność wykorzystania podstawowej wiedzę z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, i pomocowych, a także motywów, modeli i wzorów ludzkich zachowań
• umiejętność zaprojektowania planu pracy terapeutyczno-edukacyjnej/program pracy terapeutycznej/rewalidacyjnej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną, uwzględniając złożoność i specyfikę potrzeb konkretnego dziecka
• umiejętność diagnozowania, pozwalająca na rozpoznanie sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, opracowania wyników obserwacji i formułowania wniosków oraz podjęcie pracy terapeutycznej
• umiejętność oceny przydatności metod działania dla rozwiązania rozpoznanego problemu u osoby z upośledzeniem.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
• umiejętność posługiwania się zasadami i normami etycznymi w pracy pedagoga specjalnego
• gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych i doskonalenia swoich kompetencji
• otwartość na innowacyjną działalność terapeutyczną/rewalidacyjną i rehabilitacyjną
• świadomość konieczności zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do osób z niepełnosprawnością intelektualną
• umiejętność animowania i motywowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do pracy nad rozwojem, wspierania ich samodzielności w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
• umiejętność motywowania osób z deficytami w rozwoju oraz z zaburzeniami psychofizycznego i /lub społecznego funkcjonowania w procesach rehabilitacji, terapii, adaptacji i readaptacji, socjalizacji, resocjalizacji i w innych możliwych obszarach ich aktywności indywidualnej i społecznej.

KOMPETENCJE W ZAKRESIE KOMUNIKACJI:
• umiejętność prowadzenia dyskusji na temat proponowanych rozwiązań
• umiejętność konstruktywnej argumentacji i krytyki
• umiejętność wystąpień publicznych i prezentacji
• umiejętność posługiwania się językiem specjalistycznym i porozumiewania się w sposób precyzyjny i spójny z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, rodzicami i specjalistami w zakresie pedagogiki specjalnej.

Opłata za semestr: 2200 zł | Ilość semestrów: 3

Limit miejsc: 30

Istnieje możliwość płatności w ratach – max. 3 raty za każdy semestr.

Opłatę za semestr lub pierwszą ratę należy uiścić w ciągu 7 dni od zakończenia rekrutacji.



Zapisz się/zarejestruj

Zajęcia odbywają się w systemie hybrydowym.
Opłata za semestr: 2200 zł (możliwe raty).
Liczba semestrów: 3 
Zajęcia prowadzone są on-line w piątki, w godz. 15.00 – 20.00 i stacjonarnie w soboty.

KIEROWNIK STUDIÓW

dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, prof. KUL
ewadom@kul.pl

 SEKRETARIAT STUDIÓW
+48 81 445 39 96

+48 81 445 39 98

+48 502 683 478

centrumsp@kul.pl

Zasady rekrutacji
Zapisz się/zarejestruj